זכויות רפואיות במקרים של הפלה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


הפלה היא תהליך של הפסקת היריון באופן יזום, שלא כמו בלידה רגילה, בה נולד תינוק חי, בתום תקופת ההיריון. הפלה זו, שנקראת "הפלה מלאכותית", מתאפשרת כאשר העובר לא מסוגל להתקיים מחוץ לרחם בשל אי התפתחותו, כלומר בתקופה של 12 השבועות הראשונים להיריון- מהיום הראשון של המחזור האחרון.

במהלך תקופה זו תהליך הפסקת ההיריון נקרא "הפלה מוקדמת", ובתקופה שבין 12 שבועות ל- 20 שבועות לאחר היום הראשון של המחזור האחרון, התהליך נקרא "הפלה מאוחרת".

הפלה יכולה להתרחש גם בצורה טבעית ואז היא נקראת "הפלה טבעית" או "הפלה עצמונית", בה הגוף גורם בעצמו להפסקת ההיריון. להפלה מסוג זה יכולות להיות סיבות שונות. מתוך כ- 40% מההפלות הטבעיות שמתרחשות הסיבות לא ידועות, וב- 60% מתוכן אפשר לאתר את הסיבות שיכולות לנבוע מזיהום בגוף, מבעיות גנטיות, ממחלה כרונית בה חולה האישה ההרה, מבעיה אנטומית, מבעיות הורמונליות בהיריון או ממומים בעובר עצמו.

הפלות במדינת ישראל

על פי החוק בישראל זכאיות הנשים לקבל גמלת שמירת הריון, במצב שבו יש סכנה לעובר ועליהן להישאר בבית ולא לעבוד. במקרה אחר של תהליך הפסקת היריון הסכמתן של הנשים מחייבת, לאחר ובתנאי שהן קיבלו את כל ההסברים אודות הסיכונים הכרוכים בהפלות, להוציא את המקרים החריגים בהם האישה אינה כשירה להחליט החלטות כאלו ודרושה הסכמה של אפוטרופוס (למשל אם היא לוקה בשכלה).

כאשר הפסקת ההיריון היא הכרחית מטעמים רפואיים וההיריון עלול לסכן את חיי האישה, החוק מאפשר לרופאים לערוך הפלות גם מבלי שניתנה הסכמת האישה.

החוק בישראל קובע כי הפלות צריכות להיעשות במוסדות מוכרים, על ידי רופאי נשים או רופאים מומחים בעלי ניסיון בהפלות. עוד מחייב החוק את קיומן של וועדות להפסקת היריון. מרבית הנשים אשר ניגשות לוועדות אלו נמצאות בטווח הגילאים של 20 עד 34, כאשר ככל שעולה גילן, הפנייה לוועדות פוחתת. כמובן שיש מקרים של נערות הרות מתחת לגיל 19 אשר פונות גם הן לוועדות.

ועדות להפסקת היריון מאשרות הפלות רק במקרים בהם הן מוצאות הצדקה מלאה מאחת הסיבות אותן קבע החוק. מרבית ההפלות המאושרות הן בעקבות הריונות שמחוץ לנישואים או כשההריונות מהווים סכנה לבריאות הנשים.

יש נשים הבוחרות לעבור הפלה בבתי חולים ויש נשים המעדיפות לעבור הפלה פרטית אשר מבוצעת במקום מוכר על פי החוק בישראל. היתרונות בהפלה פרטית במקומות הללו הן פשוט התמקדות יתרה במטופלת, יחס אישי לפני ואחרי הטיפול ועוד.

זכויות אישה עובדת לאחר הפלה

אישה עובדת שעברה הפלה זכאית למספר זכויות אלמנטריות:

  • זכותה של אישה עובדת שעברה הפלה להיעדר ממקום עבודתה במשך שבעה ימים, אלא אם כן רופא הנשים או כל רופא אחר קבע כי עליה להיות במנוחה זמן ממושך יותר.
  • הזמן המקסימלי בו אישה אשר עברה הפלה רשאית להיעדר ממקום עבודתה לא יהיה מעל שישה שבועות, וגם זה בתנאי שרופא אישר זאת, לאחר שמצא כי מצבה הבריאותי עקב ההפלה מחייב שהייה ארוכה בבית.
  • האישה זכאית להמשיך ולקבל שכר עבור ימי ההיעדרות מעבודתה, בשל ההפלה שעברה, בדיוק כמו שהייתה מקבלת אם הייתה נאלצת לשהות בביתה עקב מחלה אחרת (חופשת מחלה), בסכומים הקבועים בהסכם שנחתם בין המעסיקה לבין העובדת עם תחילת עבודה. החוק קבע כי היעדרותה של אישה מעבודה בגלל הפלה מקבלת יחס זהה להיעדרות בגלל מחלה (ראו גם: אובדן כושר עבודה).
  • החל מהרגע בו אישה מודיעה למעסיקה על ההפלה שהיא עתידה לעבור (כמה ימים קודם להפלה), ובמשך כל תקופת היעדרותה מהעבודה לאחר ההפלה, אסור למעסיק לפטר אותה.

פיטורים בעקבות הפלה

במקרה שבו אישה שעברה הפלה מפוטרת עקב כך מעבודתה, יש לה זכויות רפואיות ועל כן, היא רשאית להגיש למעסיק תביעת פיצויים בגובה השכר אותו היא קיבלה ואת כל ההטבות להן היא הייתה זכאית אילולא פוטרה, מכיוון שעל פי החוק פיטורים בעקבות הפלה נחשבים כאילו לא היו.

ראו גם:

זכויות רפואיות לחולות בסרטן

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי