זכויות ביטוח לאומי לאחר אירוע מוחי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

אירוע מוחי (הנקרא גם לעיתים שבץ מוחי) הינו שם כללי לאירוע פתאומי המפריע לאספקה סדירה של זרימת הדם אל המוח. ברגע שנגרמת ההפרעה בזרימה נוצר כשל הדרגתי של המערכות התפקודיות של הגוף עד כדי נזקים נוירולוגים בלתי הפיכים.

קרישי הדם או הדימומים הנוצרים במוח פוגעים באיברים וגורמים לחוסר יכולת להזיז את הגפיים הפגועות כיום ישנם מס' גורמים שנחשבים כגורמים המרכזיים להופעת אירוע מוחי והם סוכרת עישון כבד ובעיות גנטיות שונות.

לעיתים קרובות, האירוע המוחי שהתרחש קשור בקשר סיבתי ישיר אל מקום העבודה. במקרים אלו ניתן להכיר באירוע המוחי כתאונת עבודה, וכתוצאה מכך-לקבל מן המוסד לביטוח לאומי פיצויים שונים הייחודיים לתאונת עבודה כמו דמי פגיעה וקצבאות שונות. החוק והפסיקה הגדירו במהלך השנים את מידת תחולת האירוע על מנת שייחשב כ"תאונת עבודה".

מהם הזכויות המוענקות לסובל מאירוע מוחי מן המוסד לביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבאות שונות בגין הפגיעה שנגרמה לאדם עקב האירוע המוחי ובהתאם לפרמטרים שונים שנקבעו בחוק לשם כך.

לשם קבלת קצבת הנכות יש להוכיח (באמצעות בדיקה רפואית של וועדה המוסמכת לכך) כי בעקבות האירוע המוחי ירד כושר השתכרותו העתידי של הנכה ביותר מ50%. רק ועדה אשר תקבע את העובדה הנ"ל תוכל לזכאות באחוזי נכות שיתורגמו בסופו של דבר לכסף ממשי בקצבת נכות.

כמו כן קצבת שירותים מיוחדים של המוסד לביטוח לאומי תינתן לסובלים מאירוע מוחי שלא הגיעו לגיל פרישה כחוק, ואשר זקוקים לעזרה והשגחה במהלך היומיום.

אנשים אלו, אשר סובלים מאירוע מוחי חמור יותר-יקבלו קצבה זו (אשר לא יכולה להינתן יחד עם קצבת הנכות אלא אם כן קצבת הנכות הינה מעל 60%). כמו כן במידה והפגיעה המוחית גרמה לנזק נוירולוגי בלתי הפיך-ייתכן כי נגרמה מגבלה של ממש בניידות האדם הנכה ובתנועתו בדרכים.

במקרים אלו ניתן לקבל קצבה (או מענק) שבא לידי ביטוי בהנחות שונות לרכישת רכב מותאם או סיוע באביזרים נלווים. במקרים בהם האדם הנכה אינו מחזיק רכב-ניתן לקבל את הקצבה באופן חלופי בביטוי פיננסי.

כמו כן ניתן לקבל תו חנייה והנחה בתחבורה הציבורית. במקרים בהם האירוע המוחי אירע לקשיש הזקוק להשגחה מתמדת-ניתן אף לקבל גמלת סיעוד שבאה לידי ביטוי בשירותים שונים.

זכויות נוספות לסובלים מאירוע מוחי

הקלות בארנונה וקניית דירה

אנשים אשר נפגעו מאירוע מוחי זכאים בנוסף לקבל הנחה בתשלומי הארנונה לרשות המקומית וכן לקבל גם פטור ממס הכנסה וממס רכישה בעת קניית דירה. גם התשלומים לביטוח לאומי מופחתים במידה והוכח כי ישנה בעיה ביכולת התשלום.

הטבות ממשלתיות

משרדים ממשלתיים שונים מעניקים הטבות שונות מן הפן של המגזר הציבורי: כך למשל משרד הרווחה מעניק הנחה להתקנת טלפון וכן בשיחות מוזלות, משרד התמ"ת מעניק בסיוע לקבלת אישור למטפלים זרים, וכן מנהל מקרקעי ישראל מסייע בהנחה או אף פטור מדמי הסכמה המשולמים למנהל. יש לציין כי כאן ציינו רק חלק קטן מן הזכויות המוענקות לקבוצה זו וישנם זכויות רבות נוספות כמו זכאות לשיקום, רפואה תעסוקתית, טיפולים נפשיים וכן התאמות דיור במידה והנכה מוגבל בתנועה.

עצה לסיום

כפי שראינו, מדינת ישראל על מוסדותיה השונים מעניקה זכויות רפואיות רבות היכולות להתבטא הן במובן הפיננסי והן בצורת שירותים הניתנים לסובל מן האירוע המוחי. עקב רוחבם של הזכויות המשתרעות על תחומים רבים, יותר ממומלץ לבדוק יחד עם גורם מקצועי ומנוסה את המצב הרפואי במטרה לקבל את מקסימום הזכויות הניתנות על פי חוק.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי