זכויות חולים מגופים שונים במדינה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


זכויות מגופים במדינה
זכויות מגופים במדינה

בישראל, בהקשר לזכויות רפואיות וכלכליות של חולים ונכים, המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף המרכזי המטפל בזכויות החברתיות של אזרחי המדינה, זאת באמצעות קצבאות שונות וזכויות חולים בביטוח לאומי.

אך מעבר לכל אותן הקצבאות וההטבות המגיעות לחולים ונכים דרך הביטוח הלאומי, ישנם גופים נוספים המעניקים זכויות לחולים, חלקם גופים ממשלתיים אחרים וחלקם גופים פרטיים-מסחריים. בדיוק כפי שחשוב מאוד להכיר את נושא הזכויות הרפואיות לצורך מיצוי מלוא הזכויות והסכומים מול הביטוח הלאומי, כך חשוב להכיר את המציאות ואת האפשרויות מבחינת זכויות חולים מגופים נוספים.

חברות הביטוח המסחריות

ראשית כל, כאשר מדובר על זכויות חולים מגופים נוספים מעבר לביטוח הלאומי, יש להזכיר את חברות הביטוח המסחריות. חברות אלו מציעות לציבור בישראל ביטוחי בריאות פרטיים וביטוחים אחרים, לכן במצבי מחלה, נכות, פגיעה, אובדן כושר עבודה וכיוצא באלו בהחלט יתכן ומגיעים לכם כספים מהביטוח.

ביטוחי הבריאות כוללים מגוון רחב של כיסויים כספיים כגון ביטוח מחלות קשות, ביטוח לתרופות שלא בסל התרופות, מימון הליכים רפואיים ועוד וכמו כן מגוון כיסויים המעניקים שירותים רפואיים פרטיים שונים. כך למשל יש ביטוחי בריאות מסחריים לבחירת מנתח, לניתוחים והשתלות בישראל ובחו"ל, לליווי רפואי מסוים וברמת פרימיום וכן הלאה.

להיקפים גדולים מאוד בציבור הישראלי יש ביטוחי בריאות פרטיים או דרך מקום העבודה, לכן חשוב מאוד לבדוק את מצב הכיסוי הביטוחי גם מראש ובוודאי שלאחר מקרה מחלה או נכות. הסכומים והכיסויים עשויים להיות משמעותיים מאוד ובהחלט להיות מצילי חיים.

זכויות משרד הבריאות

משרד הבריאות הוא הממונה על נושאי הבריאות בישראל, ובכלל זה על קופות החולים. מבחינת זכויות חולים, משרד הבריאות קובע את סל הבריאות במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי – זהו סל השירותים הרפואיים הבסיסיים שכל אזרח יכול לקבל מקופת החולים בה הוא חבר.

הסל כולל שירותים בסיסיים שאותם ניתן לקבל במלואם מקופות החולים – הסל כולל טיפולים, תרופות, הליכים רפואיים ומגוון היבטים רפואיים. כמו כן, משרד הבריאות קובע זכויות מיוחדות שעל קופות החולים לספק לחולים במחלות מסוימות כגון סרטן, סוכרת, מחלות לב וכן הלאה.

סיוע משרד הבריאות במימון אשפוז סיעודי – "קוד"

לחולים סיעודיים (קשישים לרוב), משרד הבריאות מאפשר קבלת סיוע במימון עלויות האשפוז הסיעודי הגבוהות. מודל זה מכונה "קוד" לטיפול סיעודי.

קבלת הסיוע מחייבת השתתפות עצמית מסוימת וקבלת ה"קוד" תלויה ברמת ההכנסות של המשפחה ובתנאים נוספים כגון שהמוסד הסיעודי יהיו ברישוי משרד הבריאות וכי לאותו מוסד יהיה הסכם מתאים עם המשרד.

פטור ממס הכנסה

חולים ונכים שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כבעלי שיעורי נכות גבוהים יחסית, יכולים במקרים רבים לקבל פטור מתשלום מס הכנסה על הכנסות מעבודה ועל הכנסות ממקורות אחרים.

זוהי צורה נוספת של המדינה להקל כלכלית על חולים קשים בכך שהיא מקטינה או מבטלת את נטל המס ומאפשרת להגדיל את רמת ההכנסות מהמקורות השונים.

זכויות חולים במשרד הרווחה והשירותים החברתיים

משרד הרווחה והשירותים החברתיים אינו עוסק בזכויות רפואיות כמובן אך גם מציע זכויות חברתיות מסוימות לחולים ונכים, לרוב דרך אגף השיקום. האגף מספק שירותי שיקום לאנשים חולים ונכים, בעלי מוגבלויות פיזיות, קוגניטיביות ונפשיות עד גיל הפרישה מעבודה.

אגף השיקום מפעיל מגוון תכניות ומודלים לסיוע ושיקום האנשים הרלוונטיים, כולל שירותים בקהילה, שיקום מקצועי ותעסוקתי וטיפול מחוץ לבית כגון מציאת פתרונות דיור והשגחה לאנשים אלו.

זכויות לחולי סרטן

חולי סרטן ומטופלים אונקולוגיים זכאים לזכויות רפואיות מסוימות מטעם קופות החולים ומשרד הבריאות. אלו כוללות למשל:

  • השתתפות בעלויות נסיעה לטיפולים אונקולוגיים.
  • קבלת ייעוץ תזונתי והשתתפות במימון תוספי תזונה.
  • מטופלים אונקולוגיים זכאים למימון 50% מטיפולי שיניים משמקים ומשקמים לפני טיפול ומימון מלא אחרי הטיפול האונקולוגי.
  • השתתפות במימון ציוד רפואי לחולים בסוגי סרטן מסוימים.
  • השתתפות או כיסוי מלא לבדיקות הדמיה מיוחדות לחולי סרטן מסוימים.
  • זכאות לבחירת בית החולים לצורך הטיפול במחלת הסרטן.
  • זכאות למימון מלא או חלקי של טיפולים היקפיים רלוונטיים לסוגי סרטן מסוימים.
  • פטורים מתשלומי השתתפות עצמית על חלק או כל הטיפולים והשירותים הרפואיים בקופ"ח.

זכויות לחולי סוכרת

  • השתתפות במימון ציוד מתכלה לסוכרתיים ומכשירים כגון הזרקת אינסולין, מדי סוכר, מקלוני בדיקות סוכר ועוד.
  • זכאות לליווי וייעוץ של דיאטניות קליניות.
  • הסעה באמבולנס במימון מלא לחולי דיאליזה הנוסעים לטיפולים.
  • הקטנת ההשתתפות העצמית בתשלומי תרופות.
  • זכאות במקרים מסוימים לטיפולים בתא לחץ – למניעת כריתת איברים עקב פצעים וזיהומים.
  • ילדים הסובלים מסוכרת זכאים לתוספות זמן בבחינות ולמלווה בפעילויות מחוץ לבית הספר.
  • ראו גם: כל הזכויות המגיעות לחולי סוכרת

זכויות חולי לב

  • זכאות למימון שיקום לב הכולל הדרכה רפואית, ייעוץ תזונאי, ייעוץ לפעילות גופנית וביצוע פעילות תחת פיקוח – לחולי לב מסוימים ובעיקר קשים.
  • זכאות לימי החלמה ארוכים יותר לאחר התקפי לב, תלוי ברמת החומרה.
  • טיפול רפואי על ידי קופת החולים בבית החולה – לחולי אי ספיקת לב קשים המרותקים לבית, כולל מימון טיפול נפשי וטיפול עובדת סוציאלית במשפחה ובהם עצמם.

לסיכום: לחולים ונכים יש זכויות רבות המגיעות להם מגופים רבים, החל בביטוח הלאומי ועד גופים ממשלתיים, רפואיים ופרטיים אחרים. חשוב מאוד לחקור את העניין לעומק, להבין מה בדיוק מגיע לכם ואף להיעזר בגורם מקצועי המתמחה במיצוי ומימוש זכויות רפואיות.

ראו גם:

ביטוח משלים

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי