זכויות חולי פוליו שחלו בחו"ל

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


עד היום התייחסה מדינת ישראל אל האנשים אשר חולים במחלת הפוליו כאל זכאים לקבלת זכויות ופיצויים על פי מה שקבע "חוק פוליו", אך רק לגבי מי שחלה במחלה כאשר שהה בארץ וקיבל טיפולים רפואיים בארץ. עד עתה רק אנשים אלה היו זכאים לקבלת הטבות ופיצויים כספיים אשר הגיעו מהמוסד לביטוח לאומי.

חולי פוליו אשר חלו בישראל זכאים לפיצויים כספים, למענקים חד פעמיים ולקצבאות חודשיות על פי אחוזי הנכות הרפואית אותם קיבלו מביטוח לאומי.

הסכומים הכספיים עשויים להגיע עד עשרות אלפי שקלים לכל חולה. בנוסף לסכומי הכסף, מדינת ישראל מזכה את חולי הפוליו בהטבות נוספות כמו קצבת נכות כללית אשר משולמת בכל חודש על ידי המוסד לביטוח לאומי לאותם אנשים שכושר עבודתם נפגע כתוצאה מנכותם.

חולי פוליו אשר מוגבלים בתנועה ובניידות בתוך הבית ומחוצה לו, מקבלים גם גמלת ניידות שמשולמת, ובמסגרתה מוענקים להם הטבות שונות.

בנוסף, חולי פוליו זכאים לקבל הקלות במס הכנסה, הם יכולים לרכוש ביטוחי אובדן כושר עבודה מחברות פרטיות ולקבל פיצויים ועוד.

הצעת חוק אושרה בקריאה ראשונה

עד לא מזמן רק חולי פוליו שחלו במחלה כאשר היו בארץ היו זכאים לקבל את כל ההטבות המפורטות מעלה, אך כיום, נכון לתחילת חודש פברואר שנת 2012, הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה, לגבי זכויות חולי פוליו אומרת כי גם חולי פוליו אשר חלו במחלה כאשר היו בחו"ל, עוד לפני שהגיעו ארצה ונותרו עם נכויות, זכאים לקבל פיצויים.

הצעת חוק זו מכוונת גם לחולי פוליו שטופלו בארץ בגלל מחלת שיתוק ילדים, למרות  שחלו בחו"ל ולא בישראל.

הצעת החוק נועדה כדי לתת זכויות שוות לכל חולי הפוליו בישראל, גם לאלה אשר לקו במחלה בהיותם בארץ וגם לאלה אשר לקו בה עוד כשהיו בחו"ל, לפני שעלו ארצה.

עד עתה חולי פוליו שחלו בחו"ל לא היו זכאים כלל לקבל פיצויים כספיים, אך כעת לאחר שאושרה הצעת החוק בקריאה ראשונה, הופסקה האפליה והם שווי זכויות.

כעת חולי פולי אשר חלו בחו"ל יקבלו פיצויים כספיים, מענקים חד פעמיים וקצבאות חודשיות בדיוק כמו שמקבלים חולי פוליו ילידי הארץ שחלו בישראל.

עלויות כספיות

ההערכה היא שהעלות הכספית של הצעת החוק נאמדת על כ-50 מיליון שקלים חדשים בעבור מתן מענקים חד פעמיים לחולי פוליו אשר חלו בחו"ל ושנותרו נכים יחד עם סכום של 20 מיליון שקלים חדשים בכל שנה אותם תשלם המדינה לנכי הפוליו כקצבאות חודשיות. הצעת החוק מכוונת ל-600 חולי פוליו שחלו  עוד כששהו בחו"ל טרם עלייתם לישראל.

בעד ונגד ההצעה

בכנסת היו חילוקי דעות לגבי הצעת החוק, אך למרות שהיו לה התנגדויות היא אושרה. היו שבאו וטענו כי הם מתנגדים להצעת החוק לגבי פיצויים לחולי פולי אשר חלו בחו"ל משום שמדינת ישראל אחראית רק לגבי התפרצות המחלה שהתרחשה בגבולותיה וכי היא אינה צריכה להתחשב בחולים שחלו במחלה במדינות אחרות.

אלו שצידדו בהצעת החוק טענו כי מדינת ישראל מחויבת לדאוג לכלל אזרחיה והם כוללים גם את העולים וגם את הנכים, וביניהם כמובן גם את חולי הפוליו אשר חלו בחו"ל עוד לפני שעלו ארצה.

חברי הכנסת והשרים אשר מצדדים בהצעת החוק טוענים כי ידוע בדיוק כמה חולי פוליו חלו בחו"ל וכי מדובר בכמות קטנה יחסית של אנשים שרק הולכת וקטנה עם השנים וכי מדינת ישראל יכולה להיערך בהתאם לכך בתחום הכלכלי, כך שהעלויות הכספיות לא יהיו מפתיעות.

ראו גם:

זכויות רפואיות לחולי אנדוקרדיטיס

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי