זכויות רפואיות מביטוח לאומי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


קצבאות מביטוח לאומי
זכויות מביטוח לאומי

בישראל, מרבית הזכויות החברתיות של אזרחי המדינה נמצאים באחריות המוסד לביטוח לאומי, כאשר נכללות הזכויות הרפואיות ותשלומי קצבאות שונים הנובעים ממצבים רפואיים מסוימים.

הביטוח הלאומי מקבל את תקציבו מהמדינה ובעיקר באמצעות תשלומי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות שכל אחד מאיתנו משלם.

המוסד קובע שיעורי נכות ואי לכך קצבאות ופיצויים רלוונטיים – כך שיש לו השפעה מהותית על חייהם של הנכים והחולים בישראל.

זכויות רפואיות וכלכליות של חולים ונכים מהוות נושא מורכב וסבוך מאוד, נושא המלווה פעמים רבות בתסכול מצג האזרחים ומשפחותיהם, לכן רצוי וחשוב להכיר לעומק את התחום ואת הזכויות המגיעות לחולים.

במאמר זה ננסה לתת סקירה כללית וממצה של על הקצבאות המגיעות לחולים המחלות מטעם המוסד לביטוח לאומי.

זכויות רפואיות מביטוח לאומי קצבת נכות כללית

זכויות רפואיות מביטוח לאומי ניתנות מסיבות שונותובסוגים שונים. זוהי קצבה מרכזית וחשובה מאוד מבחינת זכויות רפואיות וכלכליות מטעם הביטוח הלאומי. קצבת הנכות הכללית משולמת באופן חודשי, לאנשים שהוגדרו כבעלי נכות רפואית של 60% לפחות או 40% לכמה ליקויים רפואיים כאשר אחד מהם מזכה ב-25% נכות רפואית.

יש גם סף של אובדן כושר עבודה / תפקוד של לפחות 50%. החלטה על שיעור הנכות נקבעת על ידי ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי ובהליך מקיף וארוך יחסית. הקצבה תלויה במצבו של האדם ובשיעור הנכות המדויק.

באופן כללי, זכויות רפואיות מביטוח לאומי וקצבת הנכות הכללית משולמת עד יציאת האדם לפנסיה – כי בגיל הפנסיה ההכנסה צריכה להתחיל להיות משולמת על ידי החיסכון הפנסיוני הרלוונטי.

חשוב להבין כי אדם יכול לקבל קצבת נכות כללית גם כאשר הוא עובד, כל עוד הוא מוגדר בהגדרות המתאימות של אחוזי הנכות.

כאשר אדם נכה/חולה יוצא לעבוד, קצבת הנכות שלו יורדת באופן הדרגתי בהתאם לשכר אותו הוא מרוויח מעבודה. באופן כללי, סכום קצבת הנכות הכללית עומד על כ-2,150 ש"ח לחודש.

קצבה לשירותים מיוחדים

קצבת שירותים מיוחדים מיועדת למבוטחי הביטוח הלאומי לפני גיל הפרישה ואשר מצריכים סיוע משמעותי של אדם אחר בביצוע פעולות יומיומיות שונות כגון האכלה, רחצה, ניידות, שליטה על צרכים וכן הלאה.

זכויות רפואיות מביטוח לאומי והקצבה מיועדת לאלו הזקוקים להשגחה רצופה על מנת למנוע סכנה לחייהם. הזכאות לקצבה זו כוללת קבלת קצבת נכות (שיעורי נכות גבוהים של לפחות 60%) או שיעור נכות של 75% גם ללא קצבת נכות.

כמו כן במרבית המקרים תהיה דרישה שהאדם לא יקבל בנוסף גם קצבת ניידות ואינו נמצא במוסד רפואי, סיעודי או שקומי. לחולי סרטן במצבים מסוימים, אלו יכולים לתבוע קצבת שירותים מיוחדים גם ללא אובדן כושר עבודה או אחוזי נכות גבוהים.

קיים מסלול "ירוק" מזורז ופשוט יותר לחולים במחלת קשות הסובלים מנכויות קשות. מקרים אלו מאפשרים קיצור תהליכים והפשטתם כך שהקצבה תתקבל מהר יותר. בנוסף, יש דרגות לקבלת הקצבה, אלו נקבעות לפי מידת הצורך של האדם בסיוע שוטף:

  • דרגה 1: אנשים הזקוקים לעזרה רבה אך לא מוחלטת בפעולות יומיומיות. קצבה בשיעור של 50% מקצבת נכות כללית ליחיד (1,075 ש"ח לחודש). בנוסף יש תוספת של 300 ש"ח לחודש.
  • דרגה 2: אנשים הזקוקים לעזרה רבה בכל הפעולות היומיומיות. קצבה בשיעור של 105% מקצבת נכות כללית ליחיד (2,256 ש"ח לחודש). בנוסף יש תוספת של 612 ש"ח לחודש.
  • דרגה 3: אנשים התלויים באופן מלא ומוחלט באדם אחר לכל הפעולות היומיומיות. קצבה בשיעור של 175% מקצבת נכות כללית (3,761 ש"ח לחודש). בנוסף יש תוספת של 913 ש"ח לחודש.

זכויות רפואיות מביטוח לאומי וקצבת ניידות

מבחינת זכויות רפואיות מביטוח לאומי, קצבה זו מיועדת לאנשים הסובלים מליקויים ברגליים היוצרים מגבלת ניידות. מדובר על שורת הטבות כאשר לכל אחת מהם תנאי זכאות פרטניים ושונים. הטבות ניידות אלו רלוונטיות למשל לקטועי רגליים, מי שסובל מנקע מולד במפרק, משותקים, הסובלים מהתקשות מפרק הירך, הסובלים מגפה קצרה וכיוצא באלו.

במסגרת קצבת הניידות ניתן למשל לקבל כיסוי להוצאות הרכב של האדם הנכה, ניתן לקבל הלוואה בתנאים אטרקטיביים מאוד לרכישת רכב מתאים לנכה, תו חנייה לנכה ושאר הטבות.

שיקום מקצועי

השיקום המקצועי מטעם הביטוח הלאומי כולל אנשים רבים כמו נכים, נפגעי עבודה וכיוצא באלו. באופן כללי מדובר על קצבה מיוחדת ועל מימון לימודים והכשרות מקצועיות, הכל במטרה לספק לחולים, לנכים ונפגעי העבודה הזדמנות לחזור לשוק העבודה.

קצבה או מענק לחולי פוליו

חולים אשר לקו בפוליו (שיתוק ילדים) עד 1970 וסובלים כתוצאה מנכות, זכאים במקרים רבים לקצבה חודשית או למענק חד פעמי. הסכומים עצמם תלויים באחוזי הנכות ורמת המוגבלות הפיזית.

אין השפעה על קצבאות אחרות וזכויות רפואיות אחרות בביטוח לאומי. סכום הפיצוי החד פעמי (מענק) נע החל מ-50,000 ש"ח ומגיע עד 120,000 ש"ח. לאנשים הזכאים לקצבה חודשית, גובה הקצבה תלוי באחוזי הנכות – 100% נכות מפוליו מזכה בקצבה מיוחדת של  4,414 ש"ח לחודש.

קצבאות נוספות שכדאי להכיר

בנוסף לקצבאות והטבות אלו שפורטו בהקשר של זכויות חולים בביטוח לאומי, יש להכיר גם קצבאות נוספות. אלו כוללות למשל את קצבת הסיעוד המוענקת לקשישים סיעודיים (בצורת כסף או זכאות למטפל מטעם הביטוח הלאומי למספר שעות שבועיות) ואת קצבת הנכות מעבודה המיועדת לנפגעי עבודה ולסובלים ממחלות מקצוע.

קצבת הנכות מעבודה תלויה בגובה השכר בחודשים לפני הפגיעה וכן באחוזי הנכות הנקבעים לאותו  אדם.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי