זכויות לחולות בסרטן

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים הוא סרטן השד, אולם לא רק. בחלק מהמקרים הנשים מחלימות וממשיכות בחייהן, ובחלק אחר של המקרים מתפתחות גרורות סרטניות שעלולות לגרום בסופו של דבר למוות. מחלת הסרטן כרוכה בהתמודדויות רבות, בטיפולים לא פשוטים ובתופעות לוואי קשות.

כיום ניתנים טיפולים מודרניים וחדישים למחלת הסרטן בנערות ובנשים אשר גורמים לעלייה באחוזי ההחלמה המלאה מהמחלה. יחד עם התקדמות הטיפולים ישנם סיכונים לא מעטים בכל הקשור לפוריות הנשים. טיפולי ההקרנות, התרופות הכימותרפיות, הניתוחים השונים ועוד סוגים שונים של טיפולים עלולים לגרום לאובדן תפקוד השחלות ואף לעקרות.

הסכנה באובדן הפוריות משתנה בהתאם לגיל הנשים החולות ובהתאם לסוג הטיפול. יש נשים שעוקרו כתוצאה מטיפולי הכימותרפיה וההקרנות, ויש נשים שלא. בקרב נשים שלא עוקרו, עלולים להתפתח סיכונים במהלך ההריונות, כגון הפלה מוקדמת, צירים בטרם עת ומשקל נמוך מהרגיל של התינוק.

כמעט לכל אישה יש את צורך הבסיסי ללדת ילדים. נשים החולות בסרטן חוות את הצורך הזה כחזק וכמהותי במיוחד, מתוך רצון להבריא ולשוב חזרה לתפקוד מלא. הקמת משפחה והולדת ילדים הן הדרכים שבאמצעותן נשים חולות סרטן רוצות לשקם את חייהן. בעקבות הסכנות בתחום הפוריות, הטמונות בטיפולים נוגדי הסרטן, ישנה אפשרות לשימור פוריות. מומלץ מאוד לנשים שמגלות כי הן נמצאות בשלבים מוקדמים של מחלת הסרטן להתחיל מבעוד מועד לחשוב על טיפולי שימור פוריות ולממש את הזכויות שלהן בנושא זה.

אובדן הפוריות

לנשים החולות במחלה קשה ונשים שעוברות טיפולים כימותרפיים או טיפולי הקרנות וקיימת סכנה שמא השחלות ייפגעו וכושר הפוריות ייפחת, זכאיות להקפאת ביציות. המימון לכך מגיע מקופות החולים, על פי מה שנקבע במסגרת סל הבריאות, בכפוף בהמלצת רופא ובאישורו.

טיפולי שימור פוריות

כיום מוצעים טיפולי פוריות מסוגים רבים, וניתן לשמר את הפוריות עוד בטרם התחיל הטיפול.

  • הפריית מבחנה ושימור עוברים- אם נשים חולות סרטן יכולות מבחינה רפואית לעבור טיפולי הפרייה חוץ גופית והקפאת עוברים, מומלץ שיעשו זאת עוד לפני הטיפולים שעלולים לפגוע בשחלות. בשיטה זו של שימור פוריות, העוברים נשמרים בחנקן נוזלי לזמן ממושך.
  • הפריית מבחנה- טיפול זה כרוך בהחדרת הורמונים רבים לגוף וישנה עלייה ברמת האסטרוגן בדם. בקרב נשים חולות סרטן, המצב אינו רגיל והטיפול דורש התייחסות מיוחדת. הטיפול נערך בתכנית ייחודית לצורך גירוי של השחלות, כך שהסיכון כאן מופחת.
  • הקפאת ביציות בשלות- שאיבת ביציות בשלות מן השחלה במחזור הפרייה חוץ גופית. הביציות מוקפאות ללא הפרייה. הטיפול זהה לטיפול לצורך הקפאת עוברים מבחינת הדחייה במתן טיפולים כימותרפיים והסכנות ההורמונליות בקרב נשים חולות סרטן.
  • הקפאה והשתלה של רקמה חיה- לפני טיפולים כימותרפיים אפשר להוציא רקמת שחלה ולשמור אותה בהקפאה עד סיום הטיפולים. אם התפקוד השחלתי של האישה אבד כתוצאה מהטיפולים ואין יותר מאגר של זקיקים, אפשר להשתיל חזרה לתוך גופה את רקמת השחלה המוקפאת לצורך פריון.
  • הסטת שחלות- קיבוע השחלות מחוץ לשדה הקרינה של טיפולי ההקרנות יחד עם שמירה על אספקת דם לשחלות. פעולה זו מקטינה את מידת הפגיעה בזקיקים. בתום הטיפולים הכימותרפיים ניתן להחזיר את השחלות למקומן ולהשיג פריון.
  • דיכוי השחלות בזמן טיפולי כימותרפיה- טיפול זה יכול להגן על השחלות מפני פגיעה אפשרית כתוצאה מההקרנות. בנוסף, הטיפול מונע דימום לא סדיר או דימום מוגבר במשך טיפולי הכימותרפיה וגם משמש כטיפול למניעת הריון.
  • ניתוחים לשימור פוריות- נערכים בעיקר בקרב נשים שחולות בסרטן הרחם, סרטן צוואר הרחם או סרטן השחלות.

ראו גם:

גמלת שמירת הריון

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי