פיצוי לחולי פוליו מביטוח לאומי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


נגיף הפוליו הוא נגיף אשר גורם למחלת שיתוק ילדים, ובה מערכת העצבים המרכזית נפגעת. המחלה מועברת מאדם לאדם על ידי מחזור צואה- פה, כלומר חלקיקי הצואה של האדם החולה עוברים לפה של האדם הבריא דרך מגע ידיים- פנים וכדומה. בחוק קבוע פיצוי לחולי פוליו מביטוח לאומי.

כאשר נגיף הפוליו חודר אל תוך המערכת העצבית המרכזית, האדם יחוש חולשה ואף שיתוק רפה חד של השרירים בגוף. זוהי תופעה נדירה יחסית, ממש בקרב אחוז בודד של חולי הפוליו. הצורה השכיחה ביותר של נגיף הפוליו היא פגיעה בעמוד השדרה, בה החולים סובלים מאי סימטריה, לרוב ברגליים. במקרים חמורים מאוד של המחלה, חולה הפוליו עלול למות, כתוצאה מכך שישנו שיתוק בשרירי הנשימה ואז נשימתו נעצרת והוא נחנק.

כמה עשורים אחורנית מהיום, מחלת הפוליו הייתה נפוצה מאוד ופגעה בעיקר בילדים. החיסון נגד המחלה הגיע לישראל רק בסוף שנות החמישית, כך שילדים רבים כבר חלו בה, אך נלחמו לאורך השנים על כך שהם יהיו כמו שאר בני גילם. כיום מרביתם של החולים הם בני שישים ויותר. במשך השנים הם עבדו והשתכרו כמו שאר האנשים, אך בתקופה הנוכחית הם סובלים מתופעת ה"פוסט פוליו". השרירים אשר נפגעו בילדות נחלשים עוד יותר ומזדקנים. תפקודם נמצא במגמת ירידה תמידית ועלולות לצוץ פגיעות עצביות שונות, דברים שעלולים לגרום בנוסף לירידה בתפקוד ולקשיים נפשיים רבים המתלווים לכך.

בשנת 2007 נחקק בכנסת ישראל ה"חוק לפיצוי נפגעי פוליו". החוק אומר שמדינת ישראל תפצה את האנשים שלקו בפוליו בילדותם כאשר היו בארץ. הם יקבלו פיצוי חד פעמי כולל קצבה חודשית, או מענק במקום הקצבה, הנקבעים על פי אחוזי הנכות- המוגבלות בניידות. את הפיצוי והקצבה או המענק, ישלם ביטוח לאומי. אין סתירה בין קבלת הקצבה עבור הפוליו לבין קבלת קצבת נכות כללית או קצבאות אחרות. חולי הפוליו יכולים לקבל את שתי הקצבאות, הכול בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו על ידי הועדה הרפואית של ביטוח לאומי.

למי מגיע הפיצוי מביטוח לאומי?

כל אדם שחלה במחלת הפוליו בהיותו ילד בישראל, או שהמחלה החריפה בעת השהות בארץ, ועקב כך הוא סובל מנכות לצמיתות. אדם שחלה עוד בטרם עלה ארצה, לא יהיה זכאי לקבלת הפיצוי, אלא אם המחלה החריפה לאחר שהגיע ארצה, כולל תופעת פוסט פוליו.

מה מקנה "חוק פיצוי נפגעי פוליו" מטעם ביטוח לאומי?

אדם שיוכיח כי חלה בפוליו בישראל, זכאי לפיצוי באופן חד פעמי, בסכומים של 50,000 שקלים עד 120,000 שקלים, כשהחוק אומר שחלוקת הכסף תהיה על פי הקריטריונים הבאים:

  1. חולה פוליו בעל אחוזי נכות נמוכים מ- 75% יקבל סכום של 50,000 שקלים.
  2. חולה פוליו בעל אחוזי נכות שנעים בין 75% ל- 94% יקבל סכום של 100,000 שקלים.
  3. חולה פוליו בעל אחוזי נכות של 95% ומעלה, יקבל סכום של 120,000 שקלים.

אדם חולה בפוליו והוא בעל נכויות גבוהות, זכאי לקבל בנוסף לפיצוי החד פעמי גם קצבה חודשית עד סכום מקסימלי של 4,154 שקלים, כאשר החוק קבע כי הקצבאות ישולמו באופן הבא:

  1. חולה פוליו שנקבעו לו 100% נכות רפואית בעקבות המחלה, יקבל קצבה חודשית המשתווה ל- 50% מהשכר הממוצע בשוק העבודה.
  2. חולה פוליו בעל אחוזי נכות רפואית נמוכים מ- 100%, אך גבוהים מ- 20%, יקבל קצבה בהתאם לאחוזי נכותו.

מענק במקום קצבה יינתן לאדם שקיבל נכות רפואית או מוגבלות בניידות פחות מ- 20%. המענק ישולם בהתאם לחישוב הזה: סכום הקצבה שהיה מקבל באופן יחסי, כפול 70.

ראו גם:

חולים במחלות מערכת העצבים? מגיעות לכם זכויות!

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי