היוון קצבת נכות

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אנשים אשר מוכרים כנפגעי עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי, וקיבלו אחוזי נכות יציבים בשיעור של 20% לפחות, יכולים לבחור בשתי דרכים נוספות, לשם קבלת הפיצויים, בנוסף לקצבת הנכות החודשית. הם יכולים לקבל מקדמה שבאה על חשבון קצבת הנכות או לבחור בקבלת מענק חד פעמי חלקי או מלא, במקום לקבל את הקצבה, הווה אומר, לבצע "היוון קצבת נכות".

מושג ה"היוון" בא מתחום הכלכלה, כאשר זהו חישוב הערך הנוכחי של סכום קצבת הנכות שאמור להתקבל בתקופה עתידית. זה יכול להיות מדובר בקצבת נכות המשולמת כל חודש בחודשו, לאורך זמן ממושך, או שזה יכול להיות מדובר במענק חד פעמי.

הדרך בה מחושב היוון קצבת הנכות

הכסף אשר ניתן בהיוון קצבת נכות תלוי בגובהה של קצבת הנכות, שנפגע העבודה היה אמור לקבל, ובהתאם לגילו. הסכום הכספי של ההיוון מחושב בדרך הבאה: מכפילים את קצבת הנכות, שאמורה להינתן, במספר החודשים המשוער של תוחלת חיי המבוטח, ובמקדם של ההיוון, על פי הלוחות המקדמים שלו. התוצאה המתקבלת ממכפלת סכומים אלה, היא הסכום הסופי של היוון קצבת הנכות.

מי זכאי לקבל היוון קצבת נכות?

נפגע מעבודה אשר עומד בקריטריונים הבאים, יוכל להגיש בקשה לקבלת היוון הקצבה:

קבלת מקדמה על חשבונה של קצבת הנכות

המקדמה באה לסייע לנפגע מעבודה לעבור את התהליך של תכנית השיקום המגיעה לו, לסייע לו בתחום ההתניידות המוגבלת שלו וגם לסייע לו במציאת מקום מתאים לצורך מגורים, בהתאם למוגבלויות מהן הוא סובל. כל אלה יינתנו בתנאי שהוא יעמוד בשני תתי הסעיפים הבאים:

  1. תהיה לו דרגת נכות יציבה העומדת על 20% לפחות.
  2. ביטוח לאומי אישר את המקדמה במקום הקצבה וקבע את גובה התשלום על פי התקנות הקבועות.

קבלת היוון קצבת נכות

אדם המעוניין בקבלת ההיוון צריך לענות על שני תתי הסעיפים הבאים:

  1. תהיה לו דרגת נכות יציבה העומדת על 20% לפחות.
  2. נפגע מעבודה מחזיק בהכנסה חודשית קבועה, אשר מספיקה עבורו למחייה ראויה ולפרנסה. הוא יכול להראות גם שדמי ההיוון של קצבת הנכות יכולים, אף הם, לשמש עבורו כמקור פרנסה מכובד.

כיצד ניתן לממש את הזכות להיוון?

הבקשה להיוון קצבת נכות או למקדמה במקומם הקצבה תוגש במחלקת השיקום בביטוח לאומי, על ידי טופס תביעה מיוחד בעבור זה- "תביעת מקדמה/ היוון". בנוסף להגשת הטופס האמור, ישנם עוד שני תהליכים לבקשת היוון קצבת נכות:

  • נפגע מעבודה יגיש לפקיד השיקום, המטפל בתביעה, תכנית מפורטת שלמטרתה נועד הכסף.
  • נפגע מעבודה יצרף לתביעה אישורים שונים שמעידים על ההכנסות שבידיו, וכן מסמכים לאישורה של התכנית, כגון: תלושי משכורת, הסכמים שונים, תעודות רפואיות, העתקי חוזים ועוד.

פקיד השיקום, המטפל בתביעה, יבדוק את הבקשה לקבלת היוון קצבת נכות, כאשר הוא ייעזר באנשי מקצוע מתחום הרפואה והכלכלה. לאחר ההיוועצות הוא יגיש לוועדת השיקום בביטוח לאומי את הממצאים אליהם הגיע, והם שיחליטו על אישור הבקשה או על דחייתה.

היתרון והחיסרון של היוון קצבת נכות

היתרון– האדם המגיש את הבקשה להיוון קצבת הנכות יכול להיות בטוח באופן מוחלט שהוא יקבל את הכסף המגיע לו בתקופה הקרובה, ובדרך זו הוא מוגן במידה ויחליטו על הפחתת קצבת הנכות עבורו, בעקבות הורדת אחוזי הנכות הרפואית שלו בוועדה הרפואית של ביטוח לאומי.

החיסרון– כאשר היוון קצבת הנכות מתקבל, אין אפשרות להגדיל את קצבת הנכות, גם לא במקרים בהם מצבו הרפואי של נפגע העבודה הוחמר ודרגת נכותו עלתה.

לקריאה נוספת: זכויות בני משפחה של נפגע עבודה

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי