שיקום מקצועי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אנשים המוכרים כבעלי אחוזי נכות, פעמים רבות אינם יכולים לעבוד בכל עבודה, ולעתים אף אינם יכולים לחזור לעבוד במקום עבודתם הקודם עקב הפגיעה שחוו.

מדינת ישראל מכירה בחשיבות של עבודה ופרנסה לכל אדם, ובמיוחד לאנשים המוכרים כנכים. אדם עובד זוכה לעניין וסיפוק מעבודתו, וזוכה לכבוד מן הזולת.

מחקרים מראים כי אנשים עובדים מדווחים על איכות חיים גבוהה יותר מאנשים שאינם עובדים ואף על בריאות טובה יותר. מעבר לכל אלה, כמובן שעבודה תורמת להעלאת יכולתו הכלכלית ומצבו הכלכלי של האדם.

מדינת ישראל גם מכירה בכך שקצבאות הביטוח הלאומי, ביניהן קצבאות הנכות, אינן מאפשרות למקבלי הקצבאות חיים של רווחה כלכלית. לכן המדינה מעוניינת לעודד אנשים בעלי אחוזי נכות לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד.

עקב המגבלות של הנכים, מכירה המדינה בכך שהם אינם יכולים לעבוד בכל עבודה, וזקוקים להכשרה מקצועית למקצועות שתואמים את יכולותיהם. בשל כך מאפשרת המדינה לאנשים שהוכרו כנכים, ביניהם גם כאלה שהוכרו באחוזי נכות מעטים אשר אינם מזכים אותם בקצבת נכות, לקבל שיקום מקצועי. כל תהליך השיקום המקצועי ממומן על ידי המוסד לביטוח לאומי. במקרים בהם יש צורך בכך, מסייע המוסד לביטוח לאומי אף במציאת עבודה.

מי זכאי לשיקום מקצועי מביטוח לאומי?

  • אנשים שהוכרו על ידי המוסד כבעלי אחוזי נכות כללית, העומדים בתנאים הבאים: אנשים שוועדה רפואית בביטוח לאומי הכירה בהם כבעלי 20% נכות לפחות, לצמיתות. נכים שעקב הנכות אינם מסוגלים לעסוק במקצועם הקודם או בעבודה התואמת את השכלתם ויכולותיהם הקודמות. אנשים הזקוקים להכשרה מקצועית על מנת לחזור לעבודתם הקודמת (אולי בתפקיד אחר) או ללמוד מקצוע חדש התואם את כישוריהם. אנשים המתאימים מבחינת כישוריהם המנטליים, קוגניטיביים ופיזיים לשיקום מקצועי, ויהיו מסוגלים לאחר השיקום להשתלב בשוק העבודה החופשי. (לא נכללים בקטגוריה זו אנשים שיזדקקו לעבודה נתמכת).
  • נפגעי עבודה: בעלי 10% נכות קבועה לפחות, או כאלה שעדיין לא נקבעה להם דרגת נכות יציבה אך יש להם חוות דעת של רופא הסבור שאחוזי הנכות שייקבעו בעתיד לא ירדו מ 10% , בעלי פחות מ 10% נכות אשר רופא סבור כי חזרה לעבודתם הקודמת תסכן את בריאותם, בעלי פחות מ 10% נכות המוכרים כסובלים ממחלת מקצוע. אשר אינם מסוגלים לחזור לעבודתם או מקצועם הקודם בעקבות הפגיעה, ומסוגלים לעמוד בשיקום מקצועי.
  • אלמנים ואלמנות הזכאים לקצבת שאירים או תלויים, ואשר הם חסרי מקצועי, או שאינם יכולים לעבוד במקצועם הקודם עקב ההתאלמנות.

תהליך שיקום מקצועי

תהליך השיקום המקצועי הינו תהליך מלא של אבחון מקצועי, למידת מקצוע ושילוב מחדש בשוק העבודה.

בשלב ראשון נערכים לזכאים אבחונים תעסוקתיים, פסיכולוגיים ואחרים על מנת לבדוק את יכולותיהם מכל הבחינות: השכלה, נטייה, כישורים, איזה סוג עבודה מתאים להם (עבודה בחוץ או עבודה במשרד, עבודה עם אנשים או עבודה שאינה כוללת מגע עם אנשים ועוד).

בסוף האבחון יושבים אנשי המקצוע, עובדים סוציאליים מתחום השיקום ופסיכולוגים תעסוקתיים, עם האדם ומוצאים יחד את המקצוע המועדף.

בשלב השני המועמד מחפש מסגרת לימודים בה ניתן ללמוד את המקצוע הנבחר. כל מסגרת לימודים ממומנת גם אם מדובר בהשלמת בגרות ותואר אוניברסיטאי הלימודים אשר ימומנו במלואם על ידי המוסד. בנוסף לכך מי שמתחיל ללמוד מקבל מימון לציוד לימודי ולנסיעות, וכן קצבה חודשית לתקופת הלימודים.

בסוף התהליך, לאחר קבלת התעודה המקצועית, במידה והאדם מרגיש שהוא זקוק לעזרה במציאת מקום עבודה, עובדי מחלקת השיקום יסייעו לו במציאת עבודה.

שיקום מקצועי עוזר לנכים לחזור למעגל העבודה ולהתגבר על מגבלות הנכות.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי