גמלת סיעוד לקשישים מביטוח לאומי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

ביטוח לאומי הוא הגוף הממסדי שבידיו האפשרות לקביעת זכאות הקשישים לגמלת סיעוד. הגמלה ניתנת כדי שהקשישים יוכלו להמשיך ולהתגורר בקהילה ולא להיכנס למוסד סיעודי. הנחיות ביטוח לאומי לגבי קבלת הגמלה ברורות וחד משמעיות. הקשישים הזכאים לגמלת סיעוד הם אלה שהגיעו לגיל הפנסיה וגרים בביתם, אך אין ביכולתם לבצע את שש הפעולות הבסיסיות לבדם.

המדובר הוא בפעולות הלבשה, רחצה, אכילה ושתיה, קימה ושכיבה, הליכה ושליטה על הסוגרים. גמלת הסיעוד ניתנת גם עבור קשישים המוגדרים כתשושי נפש וזקוקים להשגחה צמודה ולסיוע עקב מצבם, וגם לקשישים הזקוקים להשגחה לשמירה מתמדת לשם ביטחונם האישי.

מה כוללת גמלת סיעוד לקשישים?

ביטוח לאומי מעניק  גמלת סיעוד באמצעות שירותי סיעוד- מטפל בבית למספר שעות בשבוע, ולא באמצעות תשלום חודשי. המטפל מגיע לבית הקשיש כעשר עד חמש עשרה שעות שבועיות ומסייע לו בביצוע הפעולות הבסיסיות ובניהול משק הבית. שירותי סיעוד נוספים הניתנים הם השגחה במרכזי יום לקשיש למספר שעות ביום, אספקת מוצרי ספיגה עד הבית, התקנת משדרי מצוקה בבית ודאגה לשירותי כביסה.

הזכאים לגמלת סיעוד לקשישים

ביטוח לאומי הגדיר חמישה תנאים לקבלת הגמלה:

  1. הקשיש הסיעודי הוא תושב חוקי בישראל שעבר את גיל הפרישה לפנסיה.
  2. הקשיש ממשיך להתגורר בביתו ולא עבר לבית אבות או למוסד סיעודי אחר.
  3. הקשיש הסיעודי אינו מבצע לבדו את כל שש הפעולות גם יחד: הלבשה, רחצה, אכילה ושתיה, קימה ושכיבה, הליכה ושליטה על הסוגרים, ולשם כך הוא זקוק לסיוע צמוד, או שהוא זקוק להשגחה תמידית וצמודה מתוך חשש שיפגע בביטחונו האישי או בסביבתו.
  4. הקשיש חייב לעמוד בקריטריונים של "מבחן ההכנסות" שעורך ביטוח לאומי, בו נבדקות הכנסותיו. לפי תוצאות המבחן נקבע היקף גמלת הסיעוד.
  5. הקשיש לא מקבל גמלה לשירותים מיוחדים מביטוח לאומי או קצבה לטיפול אישי ולהשגחה ממשרד האוצר.

במידה והקשיש עומד בתנאים, נשלחת אליו הביתה אחות מביטוח לאומי שעורכת "מבחני תלות" הבודקים את מידת התלות שלו באחרים או את מידת ההשגחה לה הוא נזקק. הקשיש מתבקש לבצע את כל שש הפעולות הבסיסיות (הנזכרות למעלה), והאחות מעריכה את יכולותיו לפי הנעשה בפועל. לפי מסקנות האחות מתקבלת זכאותו לגמלת סיעוד, למשכה ולהיקפה, לאחר שביטוח לאומי בחן את כל הקריטריונים יחד והגיע להחלטה.

סיבות לדחיית הבקשה

לא כל אדם שעונה על הקריטריונים שקבע ביטוח לאומי לזכאות לגמלת סיעוד, באמת יקבל אותה. את הסיבות לדחיות הבקשה ביטוח לאומי מחלק לשני נושאים:

  1. כשברשותו של הקשיש סכום כסף העובר את תקרת ההכנסות לפי הגדרות הביטוח הלאומי, הוא אינו זכאי לקבלת גמלת הסיעוד או שהוא זכאי לקבל רק ממחצית סכום הגמלה. גובה הכנסותיו של הקשיש נקבע בהתאם ל"מבחן ההכנסות".
  2. בביצוע "מבחן התלות" הנערך בביתו של הקשיש, האחות מגיעה למסקנה שהוא לא זקוק לעזרת הזולת בסיוע הפעולות הבסיסיות, במידה מספקת כדי לתת לו גמלה או שהוא לא נמצא כזקוק להשגחה צמודה.

ערעור על ההחלטה

  1. הגשת ערעור– במקרה של סירוב למתן גמלת הסיעוד, או שהיא פחותה מדי בעיניי הקשיש, הוא רשאי לפנות לבית הדין לענייני עבודה בתוך שישה חודשים מקבלת ההחלטה הראשונה. ניתן לערער מספר פעמים.
  2. הגשת בקשה חוזרת– במידה והקשיש קיבל סירוב לגמלת סיעוד, אך חלה החמרה במצבו, הוא יכול לפנות שוב לביטוח לאומי כדי לבחון את מצבו פעם נוספת. עליו להציג טפסים רפואיים חדשים המעידים על ההחמרה במצבו.

 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי