זכויות חולי פרפלגיה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


פרפלגיה היא פגיעה במערכת העצבים אך ורק של הגפיים התחתונות, בצורה מוטורית או סנסורית. בדרך כלל פגיעה בעמוד השדרה או מחלה מולדת בעמוד השדרה היא זו אשר גורמת לפגיעה במערכת העצבים, שבעקבותיה פורצת המחלה.

ישנם מצבים בהם בעקבות המחלה נגרם שיתוק בגפיים העליונות בלבד (בשתי הידיים) ומצב זה קרוי בשם מונופלגיה, וישנו מצב של שיתוק בכל ארבעת הגפיים (בשתי הידיים ובשתי הרגליים) שקרוי בשם קודרופלגיה.

חלק מחולי פרפלגיה מסוגלים ללכת בכוחות עצמם, במידה מסוימת, למרות הקשיים, וחלק מהם כלל אינם מסוגלים לעשות זאת והם תלויים לגמרי בכיסאות גלגלים או בעזרי הליכה אחרים (הליכון, קביים וכדומה).

רובם של חולי פרפלגיה נוטים לסבול מחוסר שליטה על הסוגרים ומאימפוטנציה, ובמצבים מסוימים היעדר תנועת הגוף והשיתוק המוחלט יוצרים פצעי לחץ בגוף, תסחיפים, פקקת (קריש דם גורם לסתימה של אחד מכלי הדם) ודלקת ריאות.

מה מגיע לחולי פרפלגיה?

חולי פרפלגיה פגועי גפיים עליונות או תחתונות או ארבעתן יחד זכאים לקבל קצבאות והטבות שונות מהמוסד לביטוח לאומי בשל מצבם הרפואי אשר מונע מהם לתפקד, לעבוד ולהתפרנס.

כמו לכל אדם בעל נכות, גם חולי פרפלגיה שאיבדו מעל 50% ויותר מכושרם לעבוד ולהתפרנס זכאים לקבל קצבת נכות כללית בכל חודש, בהתאם לדרגת האי כושר שנקבעה להם בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי.

חולי פרפלגיה להם נגרם שיתוק משמעותי ביותר שמגביל אותם ביכולת הניידות זכאים לקבל קצבת ניידות לצורך מימון של רכב נכה אשר נועד במטרה לשמש אותם.

גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי המוגבלות בניידות. חוץ מקצבה זו, ישנם חולי פרפלגיה אשר זכאים לתו חניית נכה ולפטור ממס בעבור רכישת רכב.

פרט לשתי הקצבאות אשר פורטו מעלה, ישנה קצבת שירותים מיוחדים שמשולמת לחולי פרפלגיה אשר נמצאים במצב בו הם מוגבלים מאוד ביכולת התפקוד העצמאי שלהם והם תלויים בעזרת הזולת.

קצבה זו משולמת לצורך מימון עלות שכירת מטפלים זרים לסיעוד שיהיו נוכחים עם החולים בביתם ויעזרו להם בתפקוד היומיומי במשך 24 שעות ביממה. חולים אלה צריכים לקבל מביטוח לאומי אישור העסקת עובד זר.

הטבות כספיות נוספות

  • מענק לרכישת דירה: חולי פרפלגיה בעלי 100% של נכות רפואית זכאים לקבל מביטוח לאומי מענק חד פעמי לצורך קניית נכס או בניית בית. גובה המענק משתנה מתקופה לתקופה.
  • השתתפות בביטוח שנתי למעלית: חולי פרפלגיה בעלי 100% נכות אשר מרותקים לכיסא גלגלים זכאים להשתתפות של ביטוח לאומי בגובה 75% מעלות הביטוח השנתי למעלית (מקסימום 5,000 שקלים בשנה), במידה שהם נאלצים להתקין מעלית בביתם (בשל מצבם הרפואי) או שהם רכשו דירה שכבר קיימת מעלית בבניין.
  • מענק מעלית: חולי פרפלגיה בעלי 80% נכות ומעלה שמתגוררים בבניין ובו מותקנת מעלית, זכאים לקבל מענק מעלית בכל שנה.
  • מענק אחזקת בית: חולי פרפלגיה בעלי 100% של נכות רפואית אשר מתגוררים בדירה או בבית שבבעלותם במשך שנתיים ויותר, או ששוכרים בית שנמצא בבעלותו של ביטוח לאומי במשך שנתיים ויותר, זכאים לקבל מענק שנתי לצורך אחזקה שוטפת של הבית.
  • מענק שנתי לביגוד: חולי פרפלגיה וחולי קודרופלגיה (משותקים בארבע גפיים) זכאים לקבל מביטוח לאומי את המענק, שגובהו נקבע בהתאם לסוג הפגיעה ולדרגת הנכות.
  • מענק שנתי לנעליים: חולי פרפלגיה וחולי קודרופלגיה זכאים למענק זה אשר נקבע על פי דרגות הנכות, על פי סוג הפגיעה ובהתייחס לעובדה שיש או אין ברשותם רכב רפואי. הזכאות ניתנת רק עבור זוג נעליים אחד בכל שנה.

עו״ד מריצה דוידוף-יעקובי
עו״ד מריצה דוידוף-יעקובי

מומחית לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי. מנהלת ומייסדת המרכז לזכויות רפואיות בישראל

072-3940742
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!