זכויות חולי דמנציה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


חולי דמנציה זכאים לקבל עזרה ממוסדות ומגופי המדינה, באופנים שונים, כשבכל מוסד העזרה ניתנת בדרך אחרת. בכדי שחולי דמנציה יקבלו את הזכויות המגיעות להם, רצוי שבני משפחותיהם יכירו היטב את מגוון הזכויות, יהיו מודעים לכל המקומות שאליהם ניתן לפנות, ידעו כיצד ניתן לקבל את הזכויות, אילו טפסים קיימים, כיצד למלא אותם ומהי הפרוצדורה שמחכה להם בפתחו של התהליך.

זכויות מהמוסד לביטוח לאומי

גמלת נכות כללית

בשלבים מתקדמים של מחלת הדמנציה החולים מתחילים לאבד, אט אט, את כושר עבודתם והשתכרותם, כמו גם את כושר תפקודם. גמלת נכות כללית ניתנת לחולי דמנציה שאיבדו 50% ומעלה מכושרם לעבוד או מכושר התפקוד בעבודות משק הבית (מדובר בעקרות בית). במוסד לביטוח לאומי מתקיימות ועדות רפואיות שבודקות את חולי הדמנציה מבחינה רפואית. במידה והחולים עברו את סף אחוזי הנכות הרפואית (40% או 60% למשתכרים/משתכרות או 50% לעקרות בית), הם נשלחים למכונים להערכה תפקודית, שם נבדקת רמת אי הכושר שאיבדו. בכדי שחולי דמנציה יעברו בדיקות אלו, הם עצמם או בני משפחותיהם צריכים להגיש טופס שנקרא "טופס תביעה לנכות כללית" בביטוח לאומי.

גמלת שירותים מיוחדים

גמלת שירותים מיוחדים יכולים לקבל חולי דמנציה שהגישו בקשה עוד לפני שהגיעו לגילאי הפרישה- נשים בין גיל 64-60 וגברים בין גיל 67-65, בהתאם לתאריכי הלידה. את הגמלה מקבלים חולי דמנציה שנזקקים לסיוע מצד הזולת לצורך ביצוע מטלות יומיומיות: אכילה, רחצה, הלבשה, שליטה על סוגרים וכדומה. הגמלה ניתנת כסכום כספי בכל חודש לצורך שכירת שירותים של מטפל צמוד שיהיה עם החולה, יסייע לו בכל הפעולות, ישגיח עליו וידאג למשק בית תקין.

גמלת סיעוד

חולי דמנציה שעברו את גיל הפנסיה ומחלתם נמצאת בשלבים מתקדמים, זכאים לקבל גמלת סיעוד. בכדי שיוכלו לקבלה, נשלחת אליהם הביתה אחות מביטוח לאומי, שעורכת את "מבחני התלות". במבחנים נבדקת רמת תפקוד החולים בפעולות היומיום, כמו הלבשה, רחצה, נטילת תרופות, קימה ושכיבה, הליכה וכדומה. כמו כן, האחות נותנת מקום נכבד לדברי משפחות החולים בנוגע למצבם, תוך הבנה שהחולים נפגעים בעיקר מבחינות קוגניטיביות, וישנם ימים בהם תפקודם תקין, וכאלה בהם אינם מתפקדים כלל. לאחר המבדקים בשטח והשיחה עם בני המשפחה, האחות מחליטה האם חולי הדמנציה זכאים לגמלת סיעוד ובאיזה שיעור, או שלא זכאים לקבל אותה בכלל.

גמלת סיעוד ניתנת כסיוע כספי לשם העסקת עובד זר לסיעוד, מאפשרת את הגעתו של מטפל מביטוח לאומי הביתה, מאפשרת שהייה במרכזי יום לקשישים ועוד מגוון של שירותים המסייעים להתמודד עם מחלת הדמנציה. הגמלה ניתנת לצמיתות, כשבכל תקופה נבדק מצבם של החולים לצורך הערכה מחודשת של שיעורי הגמלה.

כדי שחולי דמנציה יעברו את "מבחני התלות", עליהם ( או על משפחותיהם) להגיש "טופס תביעה לגמלת סיעוד" ביטוח הלאומי.

זכויות רפואיות מטעם משרד הבריאות

על מנת להגן על זכויות רפואיות של חולי דמנציה, משרד הבריאות מעניק סיוע לחולי דמנציה במימון אשפוזים במוסדות סיעודיים, בהם ניתנים טיפולים והשגחה צמודה. אשפוז באותם מוסדות מקל במידה רבה על בני המשפחות, אך הוא כרוך בהוצאות כספיות גדולות. בכדי שמשרד הבריאות יעניק את העזרה, חולי הדמנציה צריכים לעמוד בכמה קריטריונים:

  • משרד הבריאות הגדיר אותם כחולים סיעודיים או תשושי נפש.
  • הסיוע הכספי יינתן בהתאם למצבם הכלכלי של החולים ושל משפחותיהם.

זכויות כספיות

בני משפחות חולי הדמנציה זכאים לזכויות במס הכנסה. אלה יהיו בן/בת הזוג או ילדי חולים עיוורים, מרותקים למיטה או משותקים. משפחות החולים יגישו טופס בקשה להקלות במס ובדיקת זכאות להחזרי מס במס הכנסה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי