הכרה בפגיעה במיתרי הקול כפגיעה בעבודה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

פעמים רבות, מוגשות תביעות כנגד המוסד לביטוח לאומי, בבקשה להכרה בפגיעה במיתרי הקול שתיחשב כפגיעה שקרתה עקב העבודה, אשר בגינה נפגעו המיתרים. במידה ופגיעה זו תוכר-יזכה הנפגע לקצבת נכות מן המוסד לביטוח לאומי על פי חומרת הפגיעה.

אחד מן המקרים הידועים שאירעו לאחרונה שהגיעו לפתח בית המשפט הינו עניין ספי ריבלין, ב"ל 5958/07 יוסף ריבלין נ' המוסד לביטוח לאומי (טרם פורסם) ניתן בתאריך 23.7.2009

רקע עובדתי וטענות הצדדים

התובע, הלא הוא ספי ריבלין, הידוע לכולנו כבדרן ושחקן ותיק וידוע בישראל, הגיש תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי על מנת שיכיר בגידול הסרטני שהתפתח בגופו במיתרי הקול-כפגיעה בעבודה על פי משמעותה בחוק, על מנת שיוכל לממש את זכויותיו הרפואיות והכלכליות הנובעות מכך.

לאחר דין ודברים, הסכימו הצדדים על מינוי מומחה מטעם בית המשפט שישמש כיועץ רפואי שיבחן את המקרה הנדון. יש לציין כי לא כל פגיעה הינה יכולה להיות פגיעה בעבודה אלא על מנת לראות במחלתו של ספי ריבלין כ"מחלת מקצוע", על הגידול הסרטני להיות בעל קשר סיבתי ברור ומוצק אל עבודתו של התובע.

סוג הקשר הסיבתי

הקשר הסיבתי בין הפגיעה במיתרי הקול יכול להיעשות דרך שני סוגי הליכים:

א.      הליך תוצאה ברור של הליך תחלואה.

ב.      הגידול הסרטני הינו תוצאה של הליך תחלואתי של ארועים זעירים הנקראים "מיקרו טראומות" במהלך שנות העבודה. כלומר ייתכן כי הפגיעה הינה הייתה עקב פגיעות זעירות וחוזרות למיתרי הקול.

כמו כן, על המומחה הרפואי לבחון האם ישנם גורמי סיכון הקשורים בתובע עצמו ללא קשר לעבודה עצמה, אשר אחראים על הופעת הפגיעה במיתרי הקול.

קביעת המומחה הרפואי

המומחה הרפואי קבע כי לאור הממצאים לאורך השנים, ישנו קשר בין השימוש בקולו של התובע ככלי עבודה לבין הופעת הצרידות וממצאים לרינגיאליים כבצקת אודם וכדומה.

הממצאים שנצפו הינם טרום סרטניים ומתאימים לשימוש בדיבור ולא ניתן לקשרם לגורמים אחרים. אומנם לאור שאלות ההבהרה של בית המשפט ניתן למנות מספר גורמי משנה שקשה לשוללם אך עדיין תנאי העבודה היו הגורם הדומיננטי להתפתחות הנגע הטרום ממאיר והממאיר.

פסיקת בית המשפט

כבוד השופטת הדס יהלום פסקה כי לאור ניתוח החומר הרפואי של מומחה בית המשפט, ד"ר בן טובים, יש לראות את קביעתו הברורה והחד משמעית כי מחלת התובע הינה ברובה המכריע תוצאה של פגיעות רבות הנקראות "מיקרו טראומה" והן גרמו להופעת המחלה.

כבוד השופטת אינה מקבלת את טענת ב"כ הנתבע לפיה הנגע הסרטני הינו בעל קשר ישיר אלא יש לראותו כתוצאה מתמשכת של מצב טרום סרטני מתמשך. לטענת המוסד לביטוח לאומי לתובע נגרמה דלקת כרונית של המיתרים וזהו מצב טרום סרטני. השופטת יהלום אינה מקבלת תביעה זו אשר אינה עולה בקנה אחד עם קביעותיו הברורות של חוות הדעת.

השופטת מוסיפה ואומרת כי יש להדגיש כי לאור הפסיקה חוות דעתו של המומחה מטעם בית הדין הינה בבחינת אורים ותומים ויש לייחס לה משקל מיוחד.

סיכום ומסקנות

במקרה של פגיעה במיתרי הקול, ישנה אפשרות להגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה בפגיעה באם ישנו קשר סיבתי אל העבודה עצמה כמו למשל במקרים בהם הקול הינו "כלי עבודה" מרכזי ויש הוכחות ברורות בין הופעת המחלה לבין הפגיעה.

מעניין ריבלין ניתן לראות כי על ידי קביעה של מומחה רפואי, בית הדין השתכנע כי הופעת הגידול הסרטני אצל מר ספי ריבלין הינו כתוצאה ישירה של פגיעות מיקרו טראומה שאירעו לו במשך שנים רבות כתוצאה משימוש בקולו במהלך עבודתו.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי