זכויות רפואיות לניצולי שואה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

מדינת ישראל מעניקה שורות של זכויות רפואיות וכלכליות הניתנות למימוש על ידי ניצולי שואה. לשם כך ישנו צורך ראשוני להגדיר מיהו ניצול שואה. למעשה ניצול שואה הוא מי שחי תחת המשטר הנאצי הכובש בתקופת מלחמת העולם השנייה.

ניצול שואה הוא מי שעבר תקופה זו בגטאות או במחנות כלשהם וחייו היו נתונים בסכנה עקב רדיפת הנאצים.

רנטת משרד האוצר ותנאים למימושה

ניצולי שואה מקבלים רנטה קבועה ממשרד האוצר על פי חוק נכי רדיפות הנאצים. רנטה זו משולמת על ידי משרד האוצר מדי חודש.

גובהה של הרנטה נקבעת בהתאם לשיעורי הנכות שנקבעו לניצול השואה. בו שיעור הנכות המינימלי הינו 25%. כך למשל נכות שגובהה למעלה מ80% יכולה להגיע עד לרנטה של כ4500 ₪.

מקורות נוספים למימוש זכויות

ניצולי השואה מקבלים קצבאות וגמלאות שונות כסיעוד מן המוסד לביטוח לאומי וממוסדות ממשלתיים כפי שציינו. אך חשוב לציין כי ישנם מקורות נוספים מהם ניתן לקבל זכויות רפואיות.

כך למשל רנטת בריאות מגרמניה המשולמת באירו ניתנת על פי החוק הגרמני על סמך בדיקות רופאים גרמנים.

לרנטה זו לא ניתן כיום עוד להגיש בקשה. אך ישנם קרנות נוספות כמו תשלום מקרן המיועדת לניצולי שואה מכוח ס' 2 של ועידת התביעות בצורת תשלום חד פעמי, וכן קצבה ממדינת ישראל ליוצאי מחנות וגטאות בכפוף לזכאות ולאי קבלת קצבה מגורמים אחרים.

הקרן לרווחת נפגעי השואה בישראל מעניקה כמו כן מענקים בהתאם להכנסה אישית מתחת לסכום מסוים הכוללת הכנסות שוטפות כמו רנטה, ביטוח לאומי ופנסיות. בין כך ובין כך ההטבות האוטומטיות כוללות את ההטבות הבאות: פטורים מהוצאות רפואיות על מחלות מוכרות, הנחות ברכישה של תרופות מסל הבריאות, פטור מאגרה של מכשירי טלוויזיה, הנחות בארנונה, ותגמולים כספיים במידה ונפטר אחד מבני הזוג למשך תרופה של 3 שנים מן הפטירה.

מעבר להטבות אלו ישנם אפשרויות שאינן מתקבלות באופן אוטומטי: בקשה להכרה בהחמרה במצב ניתנת להגשה פעם בשנה, וכן מי שהכנסתו נמוכה מן התנאים הקבועים יכול לבקש השלמת הכנסה בהתאם לשיעור הנכות.

זכויות רפואיות מקרן הרווחה

מבחינת זכויות רפואיות חשוב לציין את הקרן לרווחה לנפגעי השואה המספקת שלל זכויות רפואיות במידה והניצול הוכר על ידי הקרן כזכאי למענק.

• החזר כספי  עד לסך אפשרי של 4,000 שקל על הוצאות רפואיות. ניתן שוב להגיש בקשות על סמך קבלות מקוריות מהשנה הנוכחית (2012) ומן השנה הקודמת – בתנאי שלא הוגשה בקשה למענק אישי ב־24 החודשים האחרונים (מענק זה לא כולל החזרים על רכישת תרופות).

• סיעוד קצר מועד. ניצול שהשתחרר מאשפוז -זכאי ל־50 שעות סיעוד מהקרן במהלך החודשיים שלאחר שחרורו – אם הוא אינו מקבל שעות סיעוד במסגרת חוק הסיעוד.

• עזרה במימון טיפולי שיניים בשיתוף רופאים מהסתדרות רופאי השיניים. טיפולים משמרים (סתימה, עקירה, טיפול שורש) ניתן ללא תשלום.

• זכאות ל־9 שעות סיעוד נוספות. להטבה הזאת זכאי מי שחי תחת הכיבוש הנאצי ומקבל את מרב שעות הסיעוד מהמוסד לביטוח לאומי לפי חוק הסיעוד (150% או 168%, כלומר 16 או 18 שעות בשבוע) או מי שזכאי לקצבת שירותים מיוחדים בהיקף של 105% או 175% או מי שזכאי לשעות "עזרה לזולת" מטעם משרד הביטחון.

לסיכום ומסקנות

ניצולי שואה על פי הגדרתם החוקית, זכאים לשורה ארוכה של הטבות וזכויות ממשרד האוצר, הביטוח הלאומי וקרנות סיוע שונות. מומלץ לבחון זכאות לקרנות שונות, המספקות הטבות מעבר לבסיס הניתן מן הביטוח הלאומי וקצבאות הסיעוד.

ראו זכויות נוספות המגיעות לקשישים:

מי  זכאי לקבל עובד זר סיעודי?

גמלת נכות

גמלת סיעוד לקשישים

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי