זכויות רפואיות לחולים בדלקת מפרקים שגרונית

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!
זכויות - דלקת מפרקים שגרונית
זכויות – דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arhtritis) היא מחלה אוטואימונית, בה הגוף עצמו, דרך המערכת החיסונית, פוגע במפרקי העצמות, וברקמות הסמוכות למפרקים, וגורם לדלקת. הדלקת היא כרונית, וגורמת לרגישות, נפיחות וכאבים בעוצמה חזקה במפרקים. במקרים קיצוניים, המפרק ממש מתעוות ומאבד את כושר התנועה הטבעי שלו.

דלקת מפרקים שגרונית, בניגוד למחלות מפרקים אחרות, מאפיינת אנשים בגילאים צעירים. היא פורצת בדרך כלל בגיל 20-50, ולכן עשויה לפגוע באופן משמעותי לא רק בתפקודו היומיומי של האדם, אלא גם ביכולתו לעבוד ולהתפרנס.

המחלה גורמת לעייפות וחולשה, חוסר תיאבון, חום נמוך, נוקשות של המפרקים (בעיקר בשעות הבוקר), ודלקות נלוות בכלי הדם, בעיניים ובקרום הלב.

קשיים הנובעים מדלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים מתפתחת בקצב שונה אצל כל חולה. בדרך כלל הפגיעה מתחילה במפרקי האצבעות, ומתפשטת לאיברים נוספים. ללא טיפול הולם, נוצרת פגיעה בלתי הפיכה במפרקים, שמובילה לפגיעה בתנועה, ולנכות של ממש.

כבר בשלבי המחלה הראשונים יכול להתעורר קושי בפעילות יומיומיות כמו כתיבה, הקלדה במחשב וכד'. ככל הכאבים מחריפים ומתפשטים, והפגיעה במפרקים הופכת נרחבת יותר, כך מתקשים החולים בעוד ועוד פעולות כמו בישול, שמירה על היגיינה אישית, יציאה לעבודה, ואפילו בכלל לקום ולצאת מהמיטה.

מלבד הפגיעה בתפקוד, עלולה המחלה לגרום גם למצוקה נפשית, כשאדם צעיר יחסית, מוצא עצמו חולה, מוגבל וסובל מכאבים כרוניים.

זכויות של חולי דלקת מפרקים שגרונית בביטוח לאומי

דלקת מפרקים שגרונית נחשבת למחלה ראומטית, הפוגעת בכושר התפקוד, ולכן החולים בה יכולים להגיש תביעה לקבלת הכרה כנכים.

התביעה היא לנכות כללית, וניתן להגיש אותה אחרי שמנצלים את כל ימי החופש והמחלה להם זכאים במקום העבודה.

על החולה להגיש טופס, ומסמכים רפואיים המעידים על מצבו ועל מגבלותיו. לאחר מכן הוא מזומן לועדה מקצועית שעורכת ראיון ובדיקה רפואית, ומעיינת במסמכים שהוגשו לה.

הועדה קובעת מהי מידת הפגיעה בחולה, והאם וכמה אחוזי נכות הוא זכאי לקבל. מכיוון שמדובר במחלה שמתפתחת, החולה יכול להגיש תביעות נוספות כאשר מצבו מתדרדר, והוא חש שהוא זכאי לאחוזי נכות גבוהים יותר ממה שנקבעו לו.

20% נכות ומעלה: כאשר נקבעים 20% נכות, החולה לא זכאי לקצבת נכות, אך הוא יכול לקבל סיוע שיקומי. ביטוח לאומי יציע לחולה הכשרה למקצוע בו הוא יכול להמשיך לעבוד למרות המחלה. ביטוח לאומי עשוי לממן את הלימודים, וגם לסייע לחולה למצוא עבודה מתאימה בהמשך.

40% נכות ומעלה: ברמת נכות זו, החולה זכאי, בנוסף לשיקום המקצועי, גם לקצבת נכות (ואז מותנית רמת ההכנסה מעבודה המותרת לו). גובה קצבת הנכות תלוי באחוז הנכות שנקבע.

60% נכות ומעלה: מכיוון שדלקת מפרקים שיגרונית היא מחלה שפוגעת בתפקוד, כאשר רמת הנכות עוברת את שישים האחוזים, זכאי החולה לתבוע סיוע בשירותים מיוחדים. כדי לקבל שירותים מיוחדים, מתאספת ועדה רפואית נפרדת, שבודקת את המגבלות של החולה בתפקוד היומיומי בבית. הועדה בודקת האם החולה מסוגל לטפל בעצמו, להכין לעצמו אוכל, להתקלח לבד, לנוע ברחבי הבית וכד'. במקרה שהחולה נמצא זכאי, הוא מקבל סיוע במימון של מטפל (יחד עם אישור להעסיק מטפל בבית). המימון יכול להיות חלקי, מלא, או יותר מכך (כלומר, מימון של 50%, 100% או 150% מעלות העסקת המטפל האישי).

זכויות נוספות

אין להקל ראש גם בזכויות הרפואיות והטיפוליות להן זכאים החולים מתוקף ביטוחי הבריאות- הן ביטוח החובה של קופות החולים, והן הביטוחים המשלימים והפרטיים. החולים זכאים הן לבדיקות ולתרופות להם הם זקוקים, והן לליווי סיעודי, סוציאלי ופסיכולוגי במקרה הצורך.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי