זכויות נפגעי נפש

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אוכלוסיית נפגעי הנפש כוללת אנשים הסובלים ממחלות נפש והפרעות נפשיות. הפגיעה הנפשית גורמת פעמים רבות לקושי בתפקוד בכל תחומי החיים. על מנת לשקם את נפגע הנפש ולסייע לו לקיים חיים מלאים ונאותים המאפשרים לו למצות את יכולותיו ולקבל מענה לצרכיו, נחקקו חוקים המקנים זכויות רבות לחולי הנפש.

אחד הקשיים המאפיינים את אוכלוסיית נפגעי הנפש והמקשים עליהם למצות את זכויותיהם, הוא היותם קבוצה חלשה, אשר אינה  מודעת לזכויותיה ואינה נאבקת עבור זכויותיה. לכן ישנה חשיבות רבה למעורבות בני משפחה מורחבת ואנשי מקצוע בקהילה, בסיוע לנפגעי הנפש במיצוי זכויותיהם.

הגדרת נפגע נפש הוא אדם אשר הוגדר כלוקה בנפשו על ידי רופא פסיכיאטר.

הפרעות נפש עיקריות

  • הפרעות מסוג הפסיכוזה: אלה הפרעות הפוגעות ביכולת לשיפוט ותובנה תקינים של המציאות. ההפרעות יכולות להיות מאופיינות בהתקפים הכוללים ניתוק מהמציאות וכניסה לעולם דמיוני, החולה מדמיין שהוא רואה מראות או שומע קולות שאינם קיימים במציאות. לעתים מלווה המחלה במחשבות שווא, כגון מחשבות פרנואידיות. המחלה העיקרית והחמורה בקבוצה זו היא הסכיזופרניה. סכיזופרניה הינה מחלה חשוכת מרפא. החולים בה זקוקים ברוב המקרים לטיפול תרופתי במשך כל חייהם. בנוסף גורמת המחלה לירידה בכל תפקודי החיים.
  • הפרעות במצב הרוח: דיכאון המאופיין במצב רוח ירוד לתקופה ארוכה, או מאניה המאופיינת במצב רוח מרומם כל הזמן. לרוב ישנם גלי דיכאון ומאניה. גם מחלה זו פוגעת בתפקוד, אך היא מאופיינת בתקופות של חולי ותקופות רמיסיה בהן האדם יכול לתפקד כרגיל.
  • נוירוזות: אנשים בעלי קווי אישיות חריגים, או חרדות קשות, כגון: היפוכונדרים, הסובלים מאובססיות, מפוביות ועוד.

אדם שההפרעה הנפשית אינה מאפשרת לו או מקשה עליו לתפקד באופן נורמטיבי נקרא נפגע נפש.

הבסיס החוקי למתן זכויות רפואיות ושיקום לחולי נפש

נפגעי הנפש נזכרים במספר חוקים:

  • חוק הביטוח הלאומי – בחלק המתייחס לנכות.
  • חוק שיקום נפגעי נפש בקהילה, שנחקק בשנת 2000 ומקנה לנפגעי הנפש זכויות שיקום בקהילה.
  • חוק יסוד כבוד האדם וחירותו: אשר היווה בסיס להגבלות על תנאי אשפוז, במיוחד בכפיה, של חולי נפש.

זכויות לנפגעי נפש מביטוח לאומי

  • קצבת נכות: נפגעי נפש זכאים להגיש בקשה לקצבת נכות מביטוח לאומי. את הבקשה יש להגיש בליווי מכתב רשמי מרופא פסיכיאטר ובו האבחנה הפסיכיאטרית, וחוות דעת כי המחלה אינה מאפשרת לאדם לעבוד. חולה שהוכר כנכה פסיכיאטרי על ידי ביטוח לאומי, יהיה זכאי לקצבת נכות על רקע מחלת הנפש.
  • שיקום מקצועי: אדם שהוכר על ידי הועדה הרפואית כבעל 20% נכות לפחות, יהיה זכאי למימון לימודי מקצוע על ידי ביטוח לאומי וסיוע בהשמה לעבודה. למחלקת השיקום מומחיות בשיקום מקצועי לנפגעי נפש.
  • קצבת שירותים מיוחדים: נפגעי נפש המתקשים לתפקד בכוחות עצמם וזקוקים לליווי, הדרכה וסיוע בפעולות בסיסיות זכאים לקבל עזרת מלווה או סומכת מטעם ביטוח לאומי.
  • הקלות במסים: מי שהוכר כנכה נפש על ידי ביטוח לאומי זכאי להטבות במס הכנסה ולהקלות בארנונה.
  • זכויות נפגעי נפש ממשרד הבריאות: נפגעי נפש זכאים לסיוע כוללני בתחומים רבים מטעם משרד הבריאות. השירות נקרא: סל שיקום לחולי נפש.במסגרת סל זה ניתן לקבל עזרה בתחומים הבאים: דיור מוגן, שיקום מקצועי או עבודה מוגנת, מימון טיפולי שיניים, ומינוי של גורם טיפולי אשר יחשב כ"מתאם טיפול" וירכז את כל הזכויות, השירותים והטיפולים להם זכאי החולה וידאג שיקבלם.

לנפגעי נפש זכויות רפואיות רבות שמטרתן שיקום החולה והבטחת איכות חיים נאותה. חשוב שנפגע הנפש יממש את זכויותיו במלואן.

ראו גם:

זכויות רפואיות לחולי פיברומיאלגיה

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי