לחזור הביתה בשלום: ועדה רפואית של משרד הביטחון

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

ועדה רפואית של משרד הביטחוןכל אדם יכול להיפגע במהלך חייו ולסבול מפגיעה מתמשכת או נכות מדברים קטנים במהלך היומיום, העובדה ואפילו בבית. אולם נדמה, שבצבא, כחלק מהשירות, הפגיעות יותר נפוצות. ואכן, עצם המהות של הצבא מביא לכך שחיילים ומשרתים רבים נפצעים או נפגעים במהלך הפעילות השוטפת, כתוצאה מעימותים שונים. חלק לא פחות גדול נפגע עקב המאמצים הפיזיים הרבים והעצימות הגבוהה של האימונים וחלקם נפגעים גם במהלך הדרך אל או מהבסיס ועצם העובדה כי הם תחת אחריות צה"ל, הופכת אותם לנכי צה"ל בפוטנציה.

כל אלו שנפגעו במהלך או בעקבות שירותם הצבאי, והוכרו כנפגעים ע"י קצין התגמולים, יכולים להיות מוגדרים גם כנכי צה"ל.  לצורך כך יש צורך להגיש בקשה להכרה בנכות מסוימת למשרד הביטחון. במקרה כזה, ועדה רפואית של משרד הביטחון בודקת את הפגיעה וקובעת את דרגת הנכות.

ועדה רפואית של משרד הביטחון ודרגת הנכות

ההחלטה של ועדה רפואית של משרד הביטחון היא זו הקובעת את שיעורי או דרגת הנכות לה זכאי התובע. לדרגה או לגובה שיעור הנכות משמעות רבה בכל הקשור לפן הכלכלי ולאיכות החיים העתידית של הנפגע, דרך פיצוי על הפגיעה וכן על ידי קצבה או זכויות נוספות שיוכל לקבל להמשך החיים, מטעם השיקום במשרד הביטחון.

כך לדוגמא, מי שנפגע במהלך שירותו אך ועדה רפואית של משרד הביטחון תפסוק לו פחות מ-10 אחוזי נכות, לא יקבל פיצוי ממשרד הביטחון. בין 10-19 אחוזים אותם תקבע הועדה יזכו את התובע במענק חד פעמי (בכפוף למגבלות שונות). עם תכיר הועדה בנפגע כנכה בשיעור של 20 אחוז ומעלה (אף פחות מ-30%) הוא יהיה זכאי לקצבה חודשית וכן מימון הוצאות טיפולים נדרשים ובנוסף עוד שלל הטבות שיש להן שווי כספי לא מבוטל, כגון מימון של לימודים במוסדות אקדמאים וכד'. במידה ודרגת הנכות נקבעה על למעל מ-30% גדל סל ההטבות והוא יכלול גם סיוע ברכישת רכב מתאים ועוד.

לעמוד איתן

אחרי שהבנו היטב את חשיבות שיעור הנכות שיקבע על ידי ועדה רפואית של משרד הביטחון והתגמולים הרבים הנגזרים ממנו, ראוי שנבחן כיצד ניתן לצלוח את הועדה. ודאי תשאלו, האם אני שתרמתי למדינה צריך להוכיח שאכן נפגעתי? ובכן, התשובה היא בהחלט כן. בדומה לוועדות רפואיות באזרחות כגון ועדות רפואיות של ביטוח לאומי, גם ועדה רפואית של משרד הביטחון אינה חותמת גומי. יתרה מכך, רבים מהסיפורים מדברים על כך שוועדה זו ממעטת להכיר בשיעורי הנכות מתוך כוונה לחסוך למשרד הביטחון. אנחנו מכירים את כל זה לאחרונה בכל הקשור לפגיעות נפשיות, הלם קרב וכד' – שגם הם נכות לכל דבר ועניין. 

צריך לזכור, שבפני העדה מופיעים נפגעים רבים ולכל אחד מוקצב זמן קצר בלבד. הועדה מנסה לבחון באובייקטיביות את דרגת הפגיעה ולעיתים התחושות שמרגיש מי שנפגע לא באות לידי ביטוי. למשל סוגיית כאב ברגל. הועדה תוכל לאתר פגיעה ברצועה או שבר אבל לא תתרשם רק מכאב. לכן, יש חשיבות אדירה להבנה כיצד ועדה רפואית של משרד הביטחון פועלת ויתרה מכך, חובה להכיר ולהיערך נכון בכל הקשור להופעה בפני הועדה.

ועדה רפואית של משרד הביטחון

בוועדה זו, כמו בוועדות רפואיות אחרות יושבים רופאים ומומחים, כאשר הם מתמחים בסוג הפציעה הרלוונטי. לצורך העניין אורתופד בפגיעה בגפיים, חוליות וכד' ורופא עיניים בפגיעות עיניים ופסיכיאטר בפגיעות נפשיות וכד'. הועדה מנסה לקבוע את דרגת הנכות על פי המידע המוקדם שיש בידיה ועל פי התרשמות הרופא במהלך הפגישה.

לכן, יש חשיבות עצומה להערכות מקדימה לוועדה, שתאפשר להציג בפני הרופא, המומחה, מזכיר הועדה וחברים נוספים אם ישנם את ההיסטוריה הרפואית, בדגש על זו הרלוונטית.  זכרו, איש מיושבי הועדה לא מכיר אתכם לפני ומה שתחשפו בפניו בתיק המסמכים שתביאו – יקבע את גורלכם בעניין זה. זה אומר להציג בפני הועדה מסמכים רפואיים המעידים על הפגיעה שלכם ועל מצבכם, דו"חות וסיכומי אשפוז, בדיקות שערכתם (למשל MRI) או סיכומי פעילות רפואית חודרנית ועוד. 

קראו עוד: ועדה רפואית לקביעת נכות נפשית

צל"ש או טר"ש

לאחר הצגת המסמכים ועיון בהם על ידי הועדה, תעברו לחלק של הבדיקה הגופנית. בשלב זה לא תערך רק בדיקה אלא תתבקשו להציג את הרגשתכם ואת תלונתכם וכן תשאלו שאלות על הפגיעה. גם כאן חשוב להיות מדויקים. לא להכביר מידי במילים אבל גם לא להסתיר דברים, רק כי הם נראים לנו לא חשובים. זהו מעמד שהוא ללא ספק מלחיץ. אתם מרגישים כמו במבחן. ולכן חובה לתרגל אותו קודם, ממש כמו במבחן. לדעת לתאר בתמציתיות וענייניות את הדברים ולהדגיש את הדברים שיש בהם להשפיע באמת על אחוזי הנכות שיקבעו לכם.

כמובן שאסור לבלף או לשקר. סביר להניח שיעלו עליכם ותשיגו את התוצאות ההפוכות. יחד עם זאת, תארו לא רק את הפגיעה אלא גם את המגבלה שבאה בעקבותיה, שכן בסופו של דבר אחוזי הנכות שלכם ישמשו לתגמול הקשור לשיקום. בתום הבדיקה תצאו מהחדר והחלטת הועדה תגיע אליכם בתוך 45 יום. לא תמיד תסכימו להחלטה ויתכן ותרגישו כי יכולתם לקבל אחוז נכות גבוה יותר. אם תוכלו להוכיח זאת, ניתן כמובן לערער. אך יחד עם זאת, אנא השתמשו בכלי זה לאחר חשיבה מעמיקה, משום שבמידה ובערעור יקבע לכם דרגה נמוכה יותר מהראשונה – הדרגה החדשה תהיה תקפה.

לנצח יחד

בדומה לנעשה מול ועדות רפואיות אחרות, ניתן להתכונן ולהופיע בפני ועדה רפואית של משרד הביטחון לאחר שהתייעצת עם מומחים למימוש זכויות רפואיות. אלו יודעים להכין אותך היטב לשלבים השונים בוועדה, לארגן ולאסוף את כל המסמכים, לסייע לך בחידוד ההופעה בוועדה ולערער במידת הצורך.

קראו עוד: מה יקרה אם לא תמלאו אחר הוראותיה המופרטות של הועדה הרפואית?

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי