ועדה רפואית של מבטחים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

ועדה רפואית של מבטחיםאדם שחלה, נפגע או עבר תאונה שבגינה אינו יכול להמשיך לעבוד והוא נאלץ לפרוש לפנסיה מוקדמת, יכול לפנות אל הביטוח הלאומי כדי לזכות בפיצוי, קצבה וכד' וכחלק מן התהליך ועדה רפואית מטעם ביטוח לאומי, קובעת את אחוז הנכות שלו. לאחוזי הנכות ולדרגת הנכות השפעה רבה על הפן הכלכלי העתידי של הנפגע.

בדומה לאפשרות לקבל תמיכה וסעד מהביטוח הרפואי, גם קופת הפנסיה, זו שאנו מפרישים לה מידי חודש בחודשו דרך המשכורת, יכולה להיות משמעותית עבורנו בכל הקשור לתמיכה בפרישה מוקדמת בשל נכות ממקום העבודה. למעשה, קרן הפנסיה, של כל חברות הפנסיה, מעניקה לכל עובד ביטוח למקרים בהם הוא לא יוכל להמשיך בעבודתו, בשל מחלה, נכות וכד', גם אם טרם הגיע לגיל הפרישה המוגדר. 

קרן הפנסיה, למשל של 'מבטחים' או כל חברה אחרת, והביטוח שלה המאפשר את פנסיית הנכות במקרה של פרישה מוקדמת מכילים סעיפים רבים ומגוונים. לא תמיד ששה הקרן לשלם את הפנסיה בשלב מוקדם כל כך. ולכן, עליך להוכיח ולשכנע כי הדבר אכן מגיע לך וכי יכולתך לעבוד במשרה הקבועה שלך אכן נפגעה. חלק מן המנגנון שיבדוק נקודה זו הוא ועדה רפואית של מבטחים. קצת על הועדה וכיצד יש להתכונן אליה- בשורות הבאות.

פנסיית נכות של מבטחים

כולנו מפרישים מהמשכורת שלנו אל קופת קרן הפנסיה. חלק מופרש על ידנו וחלק על ידי המעביד. לרוב, קרן הפנסיה נשמרת ונפתחת רק כשהגענו לגיל פרישה ולאחר נכן נקבל סכום קבוע של קצבה חודשית. אך יש מקרים בהם נדרש ונרצה לקבל את הקצבה של הפנסיה בשלב מוקדם יותר. למשל, כאשר אנחנו פורשים מוקדם יותר מהצפוי. הרי לא יתכן שבמידה ונאלצנו לפרוש בגיל 60 במקום 67  (62 לנשים), לא נקבל קצבה כלשהי 7 שנים. למה אנו נאלצים לצאת לפנסיה מוקדמת? ובכן, כנראה שלא בטובתנו – בעיקר עקב מחלה, נכות, פגיעה וכד'. מקרים אלו, במידה ואינם מאפשרים לנו להמשיך לעבוד (לחלוטין או בהיקפים משמעותיים), יכולים לסדר לנו פרישה מוקדמת משוק העבודה.

למעשה, הסעיף הרלוונטי כדי לצאת לפנסיה מוקדמת בגלל אובדן כושר עבודה הוא סעיף נכות רפואית וזהו הסעיף אותו תבחן ועדה רפואית של מבטחים, במידה ואתם מפרישים את כספי הפנסיה שלכם לקרן זו. לא רק קצבת הפנסיה תגיע מוקדם יותר עקב אובדן כושר העבודה אלא גם פיצויים בגובה משתנה, בהתאם לפגיעה. 

קראו עוד: ועדה רפואית לקביעת נכות נפשית

ועדה רפואית של מבטחים ותביעה לפנסיית נכות

בין אם אתם מבוטחים במנורה מבטחים או בכל קופת פנסיה אחרת, כדי לקבל פנסיית נכות עליכם להיות רשאים לקבל כבר כספי פנסיה (עברה תקופת האכשרה) וכן כי יוכח כי אכן איבדתם את כושר העבודה שלכם. יתכן ותאבדו את כושר העבודה לצמיתות ויקבע לכם 100 אחוזים פגיעה ביכולת ההשתכרות אבל יתכן ותפגעו מעט פחות. כדי להיות זכאי לקבלת פנסיית נכות צריך פגיעה של לפחות 25 אחוז בכושר העבודה וכי הפגיעה היא מעבר ל-90 יום.

את התביעה לקרן הפנסיה מבטחים אתם מגישים דרך אתר הקופה באופן מקוון ודואגים לצרף את מלוא המסמכים הרלוונטיים. ועדה רפואית של מבטחים או כל קופת פנסיה אחרת היא ועדה שבוחנת ברצינות ובקפדנות את בקשתכם. לכן, עליכם להוכיח מעל לכל ספק כי אכן נפגעתם וכי הפגיעה מגבילה אתכם, כך שאינכם יכולים לשוב ולעבוד כרגיל כמקודם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא להגיש לוועדה מסמכים רפואיים, סיכומים ודו"חות רלוונטיים התומכים בתביעתכם ומאשררים את הפגיעה. כלך למשל עליכם לצרף סיכומים של רופאים, תוצאות בדיקות (למשל בדיקות דימות), אבחנות של רופאים מומחים וכד'. נכון, לכולנו קשה לעקוב אחרי חומר רב כל כך בשפה שלא תמיד מובנת לנו אבל זהו שלב קריטי עוד טרם הזימון אל ועדה רפואית של מבטחים ויש להקפיד עליו.

חשיבות קביעת אחוזי הנכות

כולנו שמענו על הקשיים שמערימים ועדות רפואיות שונות, למשל של הביטוח הלאומי. ועדה רפואית של מבטחים אינה חריגה בעניין זה. יתרה מכך, בניגוד לביטוח הלאומי שהוא גוף ממלכתי, כאן הועדה מייצגת את קרן הפנסיה שהיא חברה מסחרית, שדי תשמח לחסוך לעצמה הוצאה כספית על פנסיה מוקדמת. חשוב לזכור, כי ועדה רפואית שלמבטחים היא די עצמאית וביכולתה לפסול אדם מלצאת לפנסיה מוקדמת (ולא לשלם לו את הקצבה) גם אם ועדה רפואית של ביטוח לאומי קבעה אחרת. החשיבות להצלחה בוועדה הוא רב. 

למעשה, אחוז הנכות שיקבע בוועדה ישפיע על הקצבה שתקבלו. קצבת אובדן כושר עבודה, במידה ותקבע לכם, היא רשת הבטחון שלכם להמשך החיים, בטח אם איבדתם את יכולתכם להמשיך ולעבוד עקב הנכות. חשוב גם לזכור שישנם סוגים רבים של ביטוחים בקרנות פנסיה שונות. לפיכך, גם פוליסות של אובדן כושר עבודה יכולים להיות שונות בין חברה לחברה ולא תמיד הכיסוי, הפיצוי או הקצבה תהיה זהה תמיד.

להיעזר במומחים 

כבר ציינו: ועדה רפואית של מבטחים יכולה להיות מאתגרת ומלחיצה. מעבר להצגת המסמכים ובדיקה פיזית שתצטרכו לעבור בוועדה, תשאלו גם הרבה שאלות. לכן יש חשיבות לארגון הדברים והטיעונים אצלכם, הן על ידי גיבוי הטענות במסמכים רפואיים סדורים ומסודרים והן בהכנה להופעה בפני ועדה רפואית של מבטחים. אגב, מעבר למסמכים הרפואיים, חשוב להיות מאורגנים ומוכנים גם בכל הנוגע למסמכים הקשורים לצד הפיננסי, כגון: תלושי שכר, אישורים על הכנסה שנתית ממקורות אחרים ועוד.

על תהססו להסתייע בחברה המתמחית במימוש ומיצוי זכויות רפואיות. חברה כזו יודעת לעמוד בפני האתגרים שיזמנו לכם הועדות ולהכין אתכם בכל הרבדים לקראת הועדה. היא גם תוכל לערער בשמכם ובכלל תעניק לכם מעטפת מקצועית לתהליך כולו ויש לכך משמעות רבה, גם הצהרתית מול הועדה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי