ועדה רפואית של משרד החינוך

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

ועדה רפואית של משרד החינוךכולנו מכירים בעובדה כי אם אנו נפגעים במהלך העבודה אנו רשאים לפנות ולקבל פיצוי או אחוזי נכות מטעם הביטוח הלאומי. הנטייה היא לחשוב כי מקרים כאלו יתכנו רק במקומות בהם יש עבודה פיזית, סוג של עבודות צווארון כחול. האמת רחוקה מכך. כל אחד מאתנו חשוף לפגיעות בעבודה. גם אם אתה עובד בעבודות קלות, יתכן וסביבת העבודה משפיעה על בריאותך (רעש, זיהום אוויר וכד') ואפילו פעולות פשוטת, כמו הקלדה על מחשב,  יכולה לגרום לפגיעה שתוכר (במקרה זה עקב נזק למפרקים).

אותו הדין קיים אצל עובדי ההוראה. גם המורים חשופים לפגיעות שונות. אלו לא חייבות להיות פגיעות פיזיות כמו חבלות, תאונות או חלילה כתוצאה מאלימות של תלמידים, שלצערנו בהחלט קיימת במערכת. אלו יכולות להיות פגיעות שנוצרו כתוצאה ממחלה או אפילו משחיקה בעבודה (למשל עמידה לאורך שנים על הרגלים). במקרים כאלו, אנו נצטרך לפנות לוועדות רפואיות של ביטוח לאומי, או לפנות אל ועדה רפואית של משרד החינוך, לצורך הכרה בבעיות הרפואיות שלנו ולזכות בשיעורי הנכות המגיעים לנו, שיהפכו לסכום כספי שהוא יהיה קצבת הנכות שלנו.

לפרוש מסיבות רפואיות

כמידי שנה , פורשים מערכת החינוך כ-1000 מורים ומורות עקב סיבות רפואיות שונות. מדובר על מספר גבוה (שכמובן באחוזים גדולים יותר אצל מורים ותיקים) והסברה היא שהוא ימשיך לגדול בשנים הקרובות. הסיבות הרפואיות בגינן המורים מבקשים לפרוש מהמערכת מגוונות. החל ממחלות ממאירות, מחלות פנימיות, תעוקות ובעיות לב וכד. ישנן כמה מחלות המוגדרות כמחלות מקצוע מיוחדות של עובדי הוראה כגון תשישות וצרידות ופגיעה במיתרי הקול. 

 פגיעות אלו ואחרות מוכרות על ידי הביטוח הלאומי ולכן מורים יכולים לפרוש בגינם, בתהליך שדומה לשאר עובדי המדינה. העובד מבקש לעמוד בפני ועדה רפואית של משרד החינוך, שהיא בפועל חלק מועדה של משרד הבריאות ובה רופאים בודקים את המחלה והשפעתה. במידה והיא מוצאת את הסיבות מוצדקות לאור כל המסמכים והבדיקות, הועדה יכולה להחליט כי העובד לא יכול להמשיך במקצוע ההוראה והוא יכול לפרוש מוקדם. למעשה, הוא יוצא לפנסיה רפואית-מוקדמת.

ועדה רפואית של משרד החינוך

ישנן שני סוגים של ועדות רפואיות בגדול. הראשונה היא מטעם הביטוח הלאומי. זוהי לרוב הועדה שאליה פונים כולם בעת פגיעה בעבודה. זו ועדה בה נמצאים רופאים ומומחים ותפקידן הוא לבחון את המחלות, הפגיעות והליקויים עימם מתמודד התובע את הביטוח הלאומי ולקבוע לו את אחוזי הנכות המגיעים לו לטעמם. ועדה זו נודעת לשמצה הן בשל היותה מעמד מפחיד ולחוץ בו הנחת העבודה היא כי אינך דובר אמת והן בשל העובדה כי לצורך ההופעה בוועדה יש להתכונן ולהתארגן בצורה המיטבית. זמן הועדה קצר והיכולת שלך להעביר את המסרים הללו בדיוק ובבהירות חשובה מאין כמותה להצלחת התהליך. אין זה פלא שמרבית הפונים לוועדה או הפונים לערעור על החלטה קודמת של הועדה, עושים זאת בעזרת עורכי דין או חברות המתמחות בוועדות רפואיות ומסייעות למבוטח לממש את זכויותיו מול המערכות הנוקשות.

הועדה השנייה היא ועדה של משרד הבריאות עליה דיברנו בפיסקה הקודמת. במקרה זה, המורה או עובד ההוראה, שנפגע בעבודה או רוצה לצאת לפנסיה מוקדמת כתוצאה מבעיות רפואיות שהוא סובל מהן, צריך לפנות לרופא תעסוקתי ולגשת עם המסמכים הנכונים ובקשותיו לוועדה זו. במידה והחלטת ועדה רפואית של משרד החינוך והבריאות תקבע לעובד עד 50 אחוזי נכות, העובד יקבל אותם בתור פדיון ימי מחלה. במקרים אחרים, יכול העובד לצאת לפנסיה מוקדמת על רקע רפואי.

 

כיצד להתכונן למפגש עם ועדה רפואית של משרד החינוך

גם ועדה רפואית של משרד החינוך ומשרד הבריאות היא ועדה מלחיצה, ממש כמו הועדות של הביטוח הלאומי. גם פה, לרופאים ולמומחים אין מספיק זמן עקב העומס הרב של הפונים והם מנסים לקבל החלטות ברגע. לעיתים זה מרגיש כאילו הם נגדנו ואנו משוכנעים, לפעמים בצדק, כי הם מפספסים את הטיעונים שלנו. להחלטות הועדה השפעות רחבות הן על הבריאות שלנו, הן על התחום התעסוקתי, הן על מצבנו הכלכלי והן על איכות החיים שלנו בהמשך. לכן אנחנו חייבם שהם יקבלו את ההחלטה הנכונה מבחינתנו ולא תמיד זה קורה. לא תמיד אפשר לשנות את המערכת וגם ועדה רפואית של משרד החינוך לא תהפוך את עורה ותהיה מתחשבת וסבלנית. אבל, אנחנו יכולים לנקוט מספר צעדים שיסייעו לנו בתהליך.

ראשית, מומלץ להתייעץ עם אנשים שהנושא הזה הוא המקצוע שלהם. צוות המומחים שלנו, כבר הגיש, השתתף והנחה אלפי פניות של תובעים בוועדות שונות ונחל הצלחה. זה אומר שיש לו ניסיון ובייחוד ידע, מה ואיך להגיש לוועדה ומה ואיך לשטוח בפניהם את הטענות. צוות המומחים שלנו יעזור לך לאסוף, לאגד ולארגן את כל המסמכים הנדרשים ויוכל להצביע על מסמכים חשובים, בדיקות רפואיות קריטיות או חוסרים כאלו ואחרים שנדרש להשלימם. 

מעבר להכנת התיק החשוב שיוצג בפני הועדה, הרי שתצטרכו להביא את עצמכם למפגש ולהציג את הבעיה או הקושי. שוב, לא כולנו מומחים בהצגת דברים (למרות שאנחנו עובדי הוראה) ובעיקר מדובר במעמד מלחיץ. אמירה לא נכונה או ציון דבר שאינו במקום, יכולים להשפיע לרעה על הדרגה או אחוזי הנכות שלכם וההשפעה של זה בתרגום כספי – היא גבוהה. המומחים שלנו יכולים לסייע לך בהכנת חלק זה, כולל תרגול וסימולציות של כל הנקודות שצריך להציג ותשובות לכל השאלות שתשאל.

פנסיה מוקדמת

מעבר לתוצאה שתקבע אחרי ועדה רפואית של משרד החינוך, עליך לשאול את עצמך ולבדוק את הפן הכלכלי של יציאה מוקדמת לפנסיה. גם זה עולם סבוך ומורכב והוא קור כמובן גם לבעיות הרפואיות איתן אתה מתמודד ולשיעור הנכות שנקבע לך ולקצבה בעקבותיו. לעיתים, תוכל להמשיך לעבוד גם לאחר קביעת נכות כללית עבורך, במידה וזה ישתלם. זה המקום לבחון גם צד זה עם המומחים שלנו. מוזמנים להשאיר פרטי קשר.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי