ועדה רפואית של משרד הבריאות

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

ועדה רפואית של משרד הבריאותהצורך להיות מסוגל להתנייד הוא צורך בסיסי של כל אחד ואחת מאיתנו, הן ברמה הפרקטית של להגיע ולנוע ממקום למקום והן ברמה המהותית של להיות מסוגל להתקדם ולהיות בתנועה. כאשר היכולת של בני האדם להתנייד נפגעת, הרי שניחתת עליהם מכה קשה. מתוך הבנה של קושי זה, מתוך רצון לסייע בתחום הניידות ומתוך רצון לעודד גם נפגעי ניידות לצאת אל שוק העבודה, חרף המגבלה שנכפתה עליהם,  מעניקה המדינה, באמצעות הביטוח הלאומי, גמלת ניידות.

גמלת הניידות הנה מקבץ הטבות שונות, שיסיעו לאדם המוגבל בניידות להשתלב בחברה ובשוק העבודה ולהקל עליו בתהליך זה.  הגמלה וההטבות משולמות על פי קריטריונים ושיעורים שונים, המגדרים את המגבלה ומשמעותה בפועל. מי שמשלם את הגמלה בפועל הוא הביטוח הלאומי אך מי שקובע את שיעור המוגבלות ובעצם מנהל את התביעה בנושא היא ועדה רפואית של משרד הבריאות

זמינות או צמיתות

תפקידה של ועדה רפואית של משרד הבריאות  זו, היא לבדוק את התובע ולבדוק עד כמה המגבלה שלו משמעותית ולהעניק לה דרגה, תוך התחשבות גם בשאלה האם היא מובלות זמנית שתחלוף או מוגבלות לצמיתות -לתמיד. על בסיס התשובות לשאלות אלו, קובעת הועדה את גובה הפיצוי שיקבל התובע על פי הסכם הניידות. במידה והיא קבעה כי שיעור המוגבלות בנידות נמוך מ-40%, הרי שמבחינתה, לתובע לא מגיע כל פיצוי. מעבר לכך הוא יהיה זכאי לגמלה חודשית ובמידה ויקבע לו שיעור גבוה (למעל מ-80%) הוא אף יכול לזכות בהטבות אחרות חשובות.

מכאן גם נובעת חשיבות פעולתה והחלטותיה של ועדה רפואית של משרד הבריאות בנושא הנידות. בידה להחליט על עתידו הכלכלי, התעסוקתי ועל איכות החיים של האדם שנפגע, במחי החלטת ועדה אחת. מכאן גם מתחדדת החשיבות של ההגעה לפגישה עם ועדה רפואית של משרד הבריאות – מוכן לגמרי. כשכל המסמכים מוכנים ומאורגנים, כל החומר הרפואי הרלוונטי- נמצא, טיעונך ברורים, וכל התנהלותך מתוכננת היטב כדי לצלוח את הועדה בצורה הטובה ביותר, שתקנה לך את סל ההטבות והפיצויים המגיע לך.

להיות ממוקד ומרשים

רגע, אבל למה עלי לשכנע כי אכן מגיע לי סל ההטבות של הנידות או שיעור מתאים? האם יש סיכוי כי ועדה רפואית של משרד הבריאות תמנע ממני את המגיע לי? ובכן, הדבר בהחלט יתכן. כבר רבים הסיפורים על הועדות הרפואיות של ביטוח הלאומי ועל המתרחש בהם אבל גם עם ועדה רפואית של משרד הבריאות מתנהלת אחרת ולא נוהגת בחשדנות כלפי המגיעים אליה, עדיין קיימת חשיבות להצגה נכונה של הדברים והגעתך מוכן.

בסופו של דבר ועדה רפואית של משרד הבריאות היא אחת בלבד ואילו מספר הפונים הוא רב. כל זה מתיר בפני הועדה המורכבת ממספר רופאים ומומחים מעט זמן לכל פונה ומעט קשב. כל זה אומר כי לפונה יש רק הזדמנות אחת לשטוח את טענותיו בצורה הטובה ביותר שתאפשר לו בסופו של דבר למצות את זכויותיו. ההבנה הזו, מלחיצה מאוד גם אנשים שקולים, בטח שרובם לאחר אירוע טראומטי ומורכב שגרם להם לפגיעה בניידות. יש להם הרבה חומר רפואי רלוונטי יותר או פחות, בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת" ובסופו של דבר כל אופן ההצגה של החומרים וההצגה של המקרה והמשמעות שלו על ידם נפגעת.

לכן, לוועדה שכזו יש להתכונן. כן, גם בכל הקשור לאופן ההצגה, ההתנהגות בוועדה, מה להגיד ומה לא להגיד? איך להתלבש? ועוד אך בעיקר אילו חומרים להציג ומה לא? איך להציג חומרים רפואיים? לבדוק שאכן כל החומרים הרפואיים נמצאים והם מוצגים בבירור וכד'. אפשר לגשת לוועדה שכזו באופן עצמאי. אולם סביר להניח, שאין לך את הניסיון הנכון במקרים כאלו ושיכולתך להציג את הטיעונים לוקה בחסר, גם אם אתם אנשים מוכשרים מאוד. לעומת זאת, התייעצות מוקדמת עם המומחים שלנו, תאפשר לכם להגיע מוכנים מאוד לוועדה, להיות ברורים וממוקדים, לארגם ולאסוף את כל החומר הנדרש והחשוב ולדעת מה להגיד ומה לעשות, כדי לקבל את המגיע לכם.

גמלת ניידות

ועדה רפואית של משרד הבריאות אליה אתם צפויים להגיע, מחליטה על גמלת ניידות שאמורה להיות משולמת למי שמוגבל בגפיו התחתונות. חלק מן ההטבות הן כלליות וחלקן ההן רק לבעלי רכבים ומטרתן לאפשר למוגבלים בתנועה ובניידות אפשרות לנוע בסביבה בצורה מונגשת ונוחה יותר שתקל עליהם.

בין שאר ההטבות המוצעות דרך הגמלה, ניתן לציין קצבת נידות, קצבת ניידות לילד נכה, קצבת נידות לחסר רכב (כדי לסייע בהוצאות התחבורה הציבורית), סיוע בהתקנת אביזרים מיוחדים לרכב, המקלים על ההתניידות, סיוע בהלוואה בתנאים מועדפים לרכישת רכב, פטורים מאגרות טסט וכמובן, המוצר המוכר ביותר- תו חניה לנכה.

גובה הסכום של הקצבה אותו יקבל למשל בעל רכב, נקבע כאמור באמצאות ועדה רפואית של משרד  הבריאות על פי פרמטרים ומדדים שונים, בראש ובראשונה מצבו הרפואי ומידת המוגבלות וכן על פי היותו של האדם מועסק או לא, גובה שכרו, האם הוא נדרש לכיסא גלגלים? סוג הרכב לו הוא נדרש ועוד.

קראו עוד: תביעת נפגע עבודה והדרך למימושה המוצלח

מי זכאי לגמול?

התנאי הראשון הוא כי ועדה רפואית של משרד הבריאות אכן ובעת אחוזי מוגבלות בניידות עקב ליקויי בגפיים התחתונות (יש סוגי לקויות שונות ולכל אחת השפעה אחרת על שיעור אחוזי המוגבלות). על התובע להיות גם מגיל 3 ומעלה ועד גיל פרישה מעבודה וכן תושב ישראל. במקרים מסוימים, לרוב כאשר מגיעים עצמאית לוועדה, הבקשה נדחית.

חשוב לדעת כי ניתן לערער על ההחלטה אולם כדאי ללמוד מניסיון העבר המר ולהגיע שנית לוועדה או להגיש את הערעור עצמו לאחר ייעוץ מקצועי. הדברים תקפים שבעתיים במקרים בהם לאחר החלטת הועדה חלה החמרה במצבו של התובע, שמשנה את הפרמטרים ואת שיעור המוגבלות לו זכה בעבר.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי