פסק דין תקדימי: מחלת פרקינסון יכולה להיחשב כמחלת עבודה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


פרקינסון
פרקינסן

לאחרונה הכיר בית הדין לעבודה בחולה פרקינסון כנפגע מחלת עבודה. בית המשפט הכיר בכך כי חשיפה ממושכת של החולה במשך שנים רבות במקום עבודתו לחומרים מסוכנים, היא זו שגרמה למחלה. בכך מהווה פסק דין זה פסק דין תקדימי, משום שפרקינסון לא הופיעה עד כה במחלות המקצוע אשר המוסד לביטוח לאומי מכיר בהן, ותביעות משפטיות קודמות בנושא נדחו עד כה על ידי בית הדין.

מהי מחלת עבודה או מחלת מקצוע?

מחלת עבודה הינה מחלה אשר הוכח באופן חד משמעי כי נגרמה בעקבות עבודה.

מחלות מקצוע נגרמות בדרך כלל על ידי חשיפה ממושכת לחומרים מסוימים, עבודה ממושכת בשמש וחשיפה לסכנות, עבודה שמזיקה לשלד או לעמוד השדרה ועוד.

לא כל מחלה יכולה להיות מוכרת על ידי ביטוח לאומי כמחלת מקצוע. ישנה רשימה סגורה של מחלות אשר רק הן יכולות להיות מוכרות כמחלות מקצוע.

אדם שהוכר כחולה בעקבות פגיעה בעבודה או מחלת מקצוע, יהיה זכאי לפיצויים ותמלוגים מן הביטוח הלאומי וממקורות אחרים כגון חברות הביטוח. מכאן נובע המאמץ שעושים רבים הסבורים כי חלו בעקבות עבודה, להיאבק על קבלת הכרה כנפגעי עבודה.

מהי מחלת הפרקינסון ומדוע עד כה לא הוכרה כמחלת עבודה

פרקינסון הינה מחלה ניוונית במערכת העצבים. המחלה נגרמת מהתנוונות תאי החומר השחור במח. בעקבות התנוונות זו, נוצר חוסר במוליך העצבי דופמין. מחסור זה גורם לתופעות שונות כגון: בעיות מוטוריות, רעד בגפיים, קושי בהליכה ובתנועה, קשיי דיבור ובליעה, קיפאון בשרירי הפנים, ועוד.

המחלה היא מחלה מתקדמת, אשר עדיין לא נמצאה לה תרופה.

למרות מחקרים רבים, עדיין לא הצליחו מדענים לעלות על הגורמים למחלה. ידוע כי המחלה מתפתחת במשך שנים רבות בגוף לפני שהיא מתפרצת.

ישנה השערה, אשר עדיין לא הוכחה באופן חד משמעי, כי מחלת הפרקינסון נגרמת מחשיפה ממושכת לרעלים.

כמו כן קיימת השערה כי למחלה מרכיב גנטי.

מדוע עד כה לא הוכרה מחלת הפרקינסון כמחלת מקצוע?

מכיוון שהגורמים למחלה עדיין לא הוכחו באופן חד משמעי, ומכיוון שידוע כי המחלה מקננת בגוף ומתפתחת בו במשך זמן רב, הצליח ביטוח לאומי עד כה לדחות את כל התביעות של חולי פרקינסון אשר ביקשו להכיר במחלתם כמחלת עבודה. הטענה הייתה כי לא הוכח שהעבודה היא הגורם למחלה.

פסק הדין החדש – מכיר בפרקינסון כמחלת מקצוע

במקרה דנן, הגיש התובע, חולה פרקינסון כבן 65 , תביעה לשם הכרה במחלתו כמחלת עבודה. התובע עבד במשך 30 שנה כמנהל תחנת כח בצפון. הוא עבד שעות עבודה ארוכות ורבות במהלך רוב ימי השבוע.

במסגרת עבודתו היה התובע חשוף לחומרים רעילים ומסוכנים. לפני מספר שנים לקה התובע במחלת הפרקינסון. המחלה הלכה והתקדמה עד שהחולה לא יכול היה עוד להמשיך ולעבוד ונאלץ לעזוב את עבודתו.

עם פרישתו פנה לביטוח לאומי בבקשה להכיר בו כחולה במחלת מקצוע. ביטוח לאומי דחה את בקשתו בטענה כי לא הוכח שהמחלה נגרמה בעקבות חשיפה לחומרים במסגרת העבודה, ויתכן שהמחלה נגרמה עקב גורמים אחרים.

עורך הדין של התובע עתר לבית הדין לעבודה. במסגרת הדיונים נפרשה ההיסטוריה הרפואית של התובע ושל משפחתו. תיקו הרפואי של התובע היה נקי עד לפרוץ המחלה, ולא ניכרו גורמי סיכון אחרים שיכלו להיות קשורים באופן כלשהו לפרוץ המחלה. כמו כן, במשפחתו של התובע לא היו בני משפחה נוספים שלקו במחלה.

לאחר ששמעו נציגי המוסד לביטוח לאומי את הראיות שהוצגו בבית המשפט, הם ביקשו לדון שוב בבקשת התובע, והודיעו לבסוף לבית המשפט כי בכוונתם להכיר בתובע כסובל ממחלת עבודה.

פסק דין זה יאפשר בעתיד לחולי פרקינסון הסוברים כי לקו במחלה בשל תנאי עבודה, לתבוע הכרה כחולים במחלת עבודה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי