זכויות חולים בפיברומיאלגיה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


תסמונת הפיברומיאלגיה, או בשמה העברי תסמונת "דאבת שרירים", מתארת מצב בו האדם סובל מכאבי שרירים ומתשישות רבה ותמידית. שכיחותה של תסמונת זו הוא כ- 2% עד 4% מכלל האוכלוסיה בישראל, כאשר היא נפוצה בעיקר בקרב נשים בנות 30-50. הפיברומיאלגיה אינה מחלה, שכן בסיסה הפתולוגי- פיזיולוגי אינו ידוע. זהו מעין אוסף של תסמינים המתרחשים בו זמנית בגוף.

תסמונת הפיברומיאלגיה פוגעת בשרירי הגוף וברקמות אשר מחברות ביניהם לבין העצמות. התסמונת אינה מלווה בדלקת פרקים, ועל כן לא נגרם כל עיוות למפרקי הגוף. הפיברומיאלגיה כוללת בתוכה את הרקמות הרכות ואת תופעת הראומטיזם של השרירים- כאבים ומיחושים בעצמות, במפרקי הגוף, וכמובן בשרירים.

האנשים אשר סובלים מתסמונת הפיברומיאלגיה מתלוננים על כאבים מפושטים בשרירים ועל נקודות רגישות באיזורים שונים בגוף. תחושות פיזיות אלו אינן אופייניות לאנשים החולים במחלות ראומטיות (מחלות שרירים) מסוגים אחרים, ובוודאי לא בקרב אנשים בריאים.

הסימפטומים של תסמונת הפיברומיאלגיה

כאב

זהו הסימפטום ההתחלתי של הפיברומיאלגיה. האנשים הסובלים מן התסמונת ירגישו בהתחלה כאבים בכל חלקי הגוף, אך לעתים הכאב עשוי לצוץ רק באיזור מסוים (כתפיים, צוואר וכדומה) ובהמשך בשאר הגוף. הכאב מתואר בידי האנשים הסובלים מן התסמונת ככאב רגיש, שורף, נוקשה ו"מכרסם". רמות הכאבים ומיקומם בגוף עשויים להשתנות על פי מזג האוויר, איכות השינה, זמני היום והפעילות הגופנית באותו רגע נתון. אמנם אופי הכאב משתנה, אך האנשים סובלים מכאב תמידי, אשר עלול להגיע לרמות חמורות מאוד של חוזק ועוצמה.

הפרעות שינה ועייפות

האנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מרבים לחוש עייפות בדרגות שונות, חוסר אנרגיה לפעול כמו שפעלו בעבר, ירידה ביכולתו של הגוף לבצע פעילות גופנית, מחסור בשינה, דום נשימה בשינה, התכווצויות שרירים בשינה או תשישות הדומה לזו המורגשת בעת מחלת השפעת.

סימני מערכת העצבים

אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה עלולים לחוות דיכאון או חרדה, כשם שחווים אנשים אשר חולים במחלות כרוניות אחרות, וזאת בעקבות תסמיניה החמורים של תסמונת הפיברומיאלגיה. קשיים בריכוז ובביצוע מטלות מנטליות מסוגים שונים, תחושות עקצוץ בכפות הידיים והרגליים, הפנים והזרועות, גם הם נפוצים בקרב האנשים אשר סובלים מן התסמונת.

סימפטומים נוספים לתסמונת הפיברומיאלגיה יכולים להיות כאבי בטן אשר נגרמים כתוצאה משלשולים ומעצירויות, כאבי ראש אשר נובעים מהתכווצות השרירים בצוואר, נפיחויות בגוף, התכווצות שלפוחית השתן, הטלת שתן פעמים רבות במהלך היום ושינויים בצבע העור לתקופות זמניות עקב רגישויות במחזור הדם ובעור בעת שינויים במזג האוויר.

התשישות התמידית הנובעת מתסמונת הפיברומיאלגיה פוגעת ביכולתו של האדם להמשיך לעבוד ולהשתכר ברמה שהיה רגיל אליה, טרם לקה בה. ישנם מקרים בהם התסמונת עלולה לשבת באופן מוחלט את יכולת התפקוד. על כן יש מקום להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית מן המוסד לביטוח לאומי.

מימוש זכויות רפואיות של חולי פיברומיאלגיה בביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי לא מקל בחיי הסובלים מן התסמונת, כאשר הם מגישים תביעה לקבלת גמלת נכות כללית. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שביטוח לאומי קובע את דרגות הנכות בהתאם ליכולות התפקוד של החולה ולא על פי מחלתו, ובמקרה של תסמונת הפיברומיאלגיה בה התלונה המרכזית היא על כאבים, קשה מאוד לקבוע את דרגות הנכות. מידת הנכות נקבעת על פי קריטריונים רפואיים בלבד, אשר כוללים מיפוי עצמות, תוצאות ומדדים מסוימים של בדיקות דם, נקודות רגישות בגוף ועוד. את כל הממצאים האלה בודקים הרופאים המקצועיים בועדה רפואית של ביטוח לאומי ובהתאם לכך מחליטים על מידת הנכות ועל זכאותו של האדם לקבל קצבה.

ראו מאמר נוסף בנושא:

זכויות חולי פיברומיאלגיה

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי