זכויות לסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


תסמונת התעלה הקרפלית זוהי דלקת כרונית בשורש כף היד, והיא בעיה נפוצה של העצבים ההיקפיים, הנגרמת בעקבות לחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד- מעצבב מבחינה תחושתית כמה אצבעות, ומבחינה מוטורית- מספר שרירים בכף היד. עצב זה מגיע לכף היד דרך התעלה הקרפלית וכאשר הלחץ בתעלה עולה, ישנה פגיעה בעצב.

תסמונת התעלה הקרפלית ניתנת לטיפול באמצעות ניתוח המשחרר את הלחץ המוגבר בפנים התעלה. כשמדובר במקרה קל יחסית, ניתן לטפל בתסמונת באמצעות טיפול שמרני. אבחון נכון של הבעיות שגרמו להופעת התסמונת חשובים לשם הצלחתו של הטיפול. כשמטפלים בבעיה בשלב התחלתי ומוקדם ניתן למנוע נזק בלתי הפיך לעצב.

לבעלי מבנה צר של התעלה הקרפלית יש סיכויים רבים לסבול מהתסמונת, אך לא רק. גם בעלי נטיית השמנה, אנשים שעובדים בעבודות ידיים ממושכות ומאומצות (הקלדות, כתיבה על לוח, שיוף, ליטוש), אנשים בעלי בצקות בידיים וחולי סוכרת, נוטים לסבול מהתסמונת יותר מאחרים. שכיחות התסמונת גבוהה יותר בקרב אוכלוסיית הנשים, כאשר היד הדומיננטית היא זו שסובלת יותר, אך פעמים רבות שתי הידיים יסבלו ממנה.

הטיפול בתסמונת התעלה הקרפלית הינו בעיקרו פיזיותרפיה ובמידה וטיפול זה לא עוזר ניתן לטפל באמצעות הזרקת סטרואידים ועודץ

תסמיני תסמונת התעלה הקרפלית

התסמינים השכיחים ביותר בקרב הסובלים מהתסמונת הם כאבי ידיים, תחושת נימול, תחושה שהידיים רדומות וזרמים בכף היד. התסמינים מופיעים לרוב בשעות הלילה והאדם מתעורר מהם ומנער את כף היד. ככל שישנה התקדמות בתסמונת, סיבי העצב המוטוריים נפגעים ואז תהיה תחושה ביד של מגושמות ועייפות. בעיות של נוירופתיה- פגיעה עצבית- או בעיות בעמוד השדרה הצווארי עלולות לגרום להופעת תסמינים דומים לאלה של התסמונת.

אנשים הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית נתקלים מדי יום בקשיים פיזיים בתפקוד, מתקשים לעבוד ואף להסתדר בשגרת החיים הרגילה. הקשיים מחייבים אותם להתנהל בצורה אחרת, ולעתים אף להיעזר בזולת בכדי להסתדר. הביטוח הלאומי מעניק זכויות רפואיות לאותם חולים, בכדי לסייע להם מבחינה כלכלית לממן את העזרה לה הם זקוקים, או להמשיך ולהתקיים גם ללא המשכורת ממקום העבודה.

זכויות מטעם ביטוח לאומי

קצבת נכות כללית: הסובלים  מתסמונת התעלה הקרפלית זכאים לקבל קצבת נכות כללית, שמבטיחה את המשך הכנסותיהם לאחר שאיבדו את כושרם לעבוד עקב המחלה. במידה ומדובר בנשים עקרות בית, הן איבדו את יכולתן לתפקד במטלות משק הבית.

אחוזי הנכות הרפואית יעמדו על 60% או 40% ואחד הסעיפים יעמוד על 25%. בקרב עקרות בית- לפחות 50% נכות. כמו כן הסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית צריכים לאבד מכושר השתכרותם או תפקודם בשיעור של 50% לפחות.

גמלת נכות מעבודה: מכיוון שתסמונת התעלה הקרפלית מוכרת כ"מחלת עבודה" או כ"תאונת עבודה" בקרב אנשים העובדים במשך שעות עם כפות ידיהם, הביטוח הלאומי מכיר בתביעותיהם ואף מעניק להם קצבאות, כל עוד הוכח קשר סיבתי בין תחום העבודה לבין תסמונת התעלה הקרפלית.  המחלה נקבעה בביטוח לאומי כ"מחלת מקצוע" אך ורק לגבי אנשים שבמסגרת עבודתם נאלצים לבצע שוב ושוב תנועות חדות של אצבעות כף היד, המרפק או כף היד עצמה, באופן רציף.

זכויות ממס הכנסה

עקב תסמונת התעלה הקרפלית זכאים החולים לקבל פטור ממס הכנסה, בתנאי שיוכרו כנכים בשיעור של 90% נכות רפואית. ישנם מקרים בהם ישנה זכאות להחזר מס רטרואקטיבי עד שש שנים אחורה, בנוסף לשנה בה הוגשה הבקשה.

זכויות מחברות הביטוח

במידה והאנשים בעלי תסמונת התעלה הקרפלית רכשו תכנית ביטוח באחת מחברות הביטוח עוד בטרם חלו, הם זכאים לקבל כיסוי כספי בגין מחלות קשות ובגין אובדן כושר עבודה, ובלבד שיוכיחו שנפגעה יכולת השתכרותם עקב המחלה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי