הכרה במחלות ניוון שרירים כמחלת מקצוע

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


ניוון שרירים הינו מושג אמורפי הכולל מחלות שונות הגורמות לתפקוד לקוי ולהרס הדרגתי של השרירים. הסיבות הינם שונות ויכולות לנבוע מגורמים שונים, גנטים, ואף מחשיפה חיצוני. כמו כן ישנם מחלות שרירים דלקתיות השונות במעט מהאופי הטיפוסי של מחלות הניוון.

מחלת ניוון שרירים הינה למעשה נעדרת יכולת ריפוי ומהווה חשוכת מרפא. ההידרדרות בתפקוד מתבטאת על ידי חולשה ושיתוק שבסופו של דבר נגמר בתמותה של החולה.

רמת המחלה ואופייה משתנה מחולה לחולה בהתאם לרמת החומרה ומצב ההתפשטות. למעשה החולה נעשה תלותי וזקוק להשגחה עם הזמן, יחד עם ירידת יכולות מוטוריות ותפקודיות.

הניוון נעשה באופן הדרגתי כאמור ומתפשט במערכת העצבים לאורך הגוף. התסמינים הנפוצים להופעת המחלה הינם חולשה ודלדול ניכר בשרירים המתקדמת להתכווצויות וקפיצות מסיביות באזורי השרירים.

הכרה במחלות ניוון שרירים כמחלת מקצוע

לא אחת מתברר כי הופעת המחלה מתרחשת עקב שהות או חשיפה ממושכת במקום העבודה לרעלים או לחומרים שעודדו את התפרצות המחלה.

הכרה במחלת ניוון השרירים כמחלת מקצוע תתאפשר על ידי הגשת טופס תביעה אל המוסד לביטוח לאומי בדרישה להכרה במחלה כמחלת מקצוע. מחלת מקצוע הינה סוג של פגיעה בעבודה, אשר התרחשה עקב העבודה עצמה.

כלומר- המחלות הניווניות של השרירים במקרה שלנו צריכות להיות בעלות קשר סיבתי ישיר אל תנאי העבודה או סביבתה. המוסד לביטוח לאומי כלל בתקנות רשימה סגורה של גורמים למחלות השונות, ביניהן גם מחלת ניוון שרירים.

על מנת להיכלל ברשימה יש להוכיח כי אכן המחלה מתקיימת בגופו של התובע באמצעות מסמכים וממצאים רפואיים, וכן להראות כי התובע היה נוכח באותן עבודות או הליכי ייצור אשר גרמו להתפרצות.

כך למשל אדם יוכל להכיר במחלת "הרעלת פלואור" למשל רק במידה והוא אכן חולה בה והיה חשוף במהלך עבודתו בחשיפה לפלואור.

חשוב לציין כי ישנם עובדים שמחלתם הינה קשור באופן ישיר לתנאי העבודה, אך היא לא נמצאת ברשימת מחלות המקצוע ועל כן אינה תוכל להיות מוכרת כפגיעה בעבודה. בנושא של מחלות עצבים פרקים גידים-אחוזי הנכות ייקבעו בהתאם לחומרת הפגיעה ותוך התאמה אל אחוזי הנכות שנקבעו.

יש לציין כי בשונה מן המקובל לחשוב, מחלת ניוון שרירים לא חייבת להיגרם עקב חשיפה לרעלים או לחומרים מסוכנים במהלך העבודה.

גם גורמים אחרים כמו שימוש אינטנסיבי במכשירים רוטטים ככלי עבוד יכול לגרום לאיבוד נפל של השרירים ובהמשך לפגיעה עצבית המתחילה בסימפטומים הידועים באיזור הגפיים. גם כאן ניתן להגיש תביעה להכרה כמחלת מקצוע.

הפיצויים הניתנים לעובד במסגרת ההכרה כמחלת מקצוע

תובע אשר הצליח להוכיח ולהכיר במחלתו כמחלת מקצוע, יהיה זכאי לקבלת גמלת דמי פגיעה מן המוסד לביטוח לאומי. הגמלה הינה עבור אי כושר עבודה זמני או קבוע בהתאם לרמת הפגיעה. גובה הגמלה יכול להגיע עד ל75% ממשכורתו של התובע לעד שלושה חודשים.

לאחר מכן יזומן התובע אל וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, אשר מורכבת ממומחים רפואיים המתמחים בתחום הפגיעה, אשר בהתאם לממצאים ולהגבלות של התובע, יקבעו את גובה אחוזי הנכות שמהם ייגזר גובה הפיצויים.

לסיכום ומסקנות

לסיכום ניתן לראות כי חולי ניוון שרירים הינם חולים המאבדים את כושר התפקוד והיכולות המוטוריות באופן הדרגתי בהתאם לחומרת ההתפשטות. לעיתים לא רחוקות מתברר כי הופעת המחלה הינה כתוצאה מקשר ישיר אל סביבת העבודה הממושכת בה שהה התובע.

במקרה זה ישנה אפשרות להכיר במחלה לקבלת הכרה כמחלת מקצוע" המקנה קצבאות והטבות מן המוסד לביטוח לאומי.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי