ביטוח נפגע עבודה – לעמוד על הזכויות שלך

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

כמעט כולנו מבלים בעבודה שלנו הרבה יותר מכל מקום אחר. בעבודה עצמה ובדרך אליה ובדרך ממנה. עבור רבים מאיתנו זה ביתנו השני וכמו בבית וכמו בכל מקום בו אנו נמצאים אנחנו יכולים להיפגע במעלך העיסוק שלנו בעבודה. הסיבות יכולות להיות מגוונות. החל מתאונה שמתרחשת במהלך העבודה, מפגע שנמצא בסביבה ומשפיע עלינו, פגיעה כתוצאה מפעולה רגילה שאנו עושים במהלך העבודה במשך שנים ועוד.
מקרים אלו יכולים להיות מוגדרים כתאונות עבודה ויש בגינם, לכל אחד, ביטוח נפגע עבודה. בניגוד לביטוחים אחרים כמו ביטוח רכב שאנו משלמים בעצמנו, ביטוח נפגע עבודה משולם על ידי כולנו, באמצעות המעסיק בתלוש המשכורת ומועבר לביטוח לאומי. ביטוח לאומי הוא גם זה האמור להיות לצידנו בעת פגיעה ולשפות ולסייע לנו בחלק הכלכלי שנוצר מהמשבר.

הגדרת תאונת עבודה

ישנם תנאים המוגדרים בחוק לגבי תאונות עבודה אולם בגלל שהנושא מורכב וניתן להעלות על הדעת מבחר עצום של פגיעות מסוגים שונים, תמיד ניתן להילחם ולדרוש להכיר בכל תאונה המתרחשת בעבודה ככזו שיתקיים לגביה ביטוח נפגע עבודה. התנאי שקבע המחוקק הוא אירוע פוגעני או תאונתי, הקשור בעבודה, בין אם התרחש במקום העבודה, או שלא במקום העבודה אבל בזמן העבודה וכחלק ממנה (למשל סוכני חוץ, שליחים, טכנאים) או במקרה של פגיעה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה (ישירות לבית, למעט מקרים מיוחדים).

רבים חושבים שהגדרת תאונת עבודה נוגעת רק למקצועות הפיזיים ושל צווארון כחול דוגמאות פועלי בנין, מוסכניקים, עובדים במפעלי תעשיה וכד'. הדבר אינו מדויק כלל. כל עובד, בכל סוג עבודה, גם כזה שיושב רגל על רגל במשרד סטרילי, יכול להפעיל ביטוח נפגע עבודה במידה ואכן נפגע בעבודה שלו, מכל דבר אפשרי.

סוגי פגיעות בעבודה

ישנם כאמור אין סוף סוגי פגיעות בעבודה וכדאי לבדוק כל מקרה לגופו באמצעות חברות ומשפטנים היכולים ומסייעים לך במימוש זכויות של פגיעה בעבודה ובמיצוי ביטוח נפגע עבודה שלך. הפגיעות הנפוצות ביותר הן תאונות המתרחשות בעבודה. נפילות, מכות, חבלות, חשיפה לחומרים מסוכנים וכד'. כאמור, התאונה תוכר כתאונת עבודה בין אם התרחשה בשטח המפעל, בין אם בדרך אל או מהמפעל (תאונת דרכים) ובין אם העבודה עצמה נעשית בשירות המפעל אבל מחוצה לו.

מקרה נוסף של פגיעות עבודה הן פגיעות פיזיות אך לא כאלו המתרחשות ממקרה אחד טראומטי אלא כתוצאה מפעילות מאומצת ופיזית. הפגיעות הנפוצות ביותר הן פגיעות וכאבי גב וצוואר, כאבי רגליים וכד'. כמובן שחובה להוכיח קשר בין העבודה לפגיעות. זו גם אגב נקודות התורפה שוועדות רפואיות בביטוח לאומי מנצלות כדי לשלול זכויות מהמבוטחים במקרה של תביעת ביטוח נפגע עבודה ובדיוק במקרים כאלו, כדאי להיעזר בחברות למימוש זכויות רפואיות, שגם עומדת כנגד וטוענות בשבילך.

סוג פגיעות נוסף, הוא מפתיע במידה מה: פגיעות נפשיות. לעיתים, חוויות מסוימות בעבודה יכולים לגרום לפגיעה שאינה פיזית אך החוויה שבאירוע, פוגעת ברמה הנפשית. למשל טראומה ממראות קשים, מהטרדות והתעמרויות, מחוויות ואירועים שנחשפתם אליהם בעבודה (למשל חבר שנפגע) ועוד ועוד. לעיתים, סממני הפגיעה לא יאובחנו מיד אך הם יתפרצו בהמשך כפוסט טראומה. לעיתים, האדם לא יוכל לעבוד כלל כתוצאה מכך. גם אם תמשיכו לעבוד, לעיתים תדרשו לטיפול מקיף וארוך ובעל עלות כבדה וכדאי שמישהו יסייע לכם לעמוד על זכויותיכם.

זכויות רפואיותהסוג האחרון הוא הסוג המתעתע ביותר. שכן הוא אינו קורה בשל אירוע מיוחד או טראומה ואפילו לא כתוצאה ממאמץ מיוחד. הוא קורה כחלק משחיקה וכחלק מביצוע פעולות חוזרות ונשנות במשך שנים על גבי שנים בעבודה. בוודאי כאשר עושים פעילויות פיזיות שונות יש לכך מחיר אבל גם פעולות קטנות ופשוטות כאשר הן נעשות זמן רב וכאשר לא ניתנו לכם הכלים המתאימים להימנע מפגיעה מהם – הם בעלי השפעה.

דוגמאות לכך הן בעיות מפרקים בשל הקלדה מרובה, בסביבת עבודה לא מותאמת. עמידה שעות רבות מידי על הרגלים, בעיות ראיה, בעיות שמיעה עקב רעש רב מידי בעבודה ועוד ועוד. כדי שפגיעות זעירות אלו, המצטברות לבסוף לפגיעה מהותית יוכרו כפגיעת עבודה, צריך להוכיח קשר של הפגיעות למקום העבודה. או אז, ניתן לפנות ולקבל את המגיע לך כתוצאה מאותו ביטוח נפגע עבודה מביטוח לאומי.

ביטוח נפגע עבודה בביטוח לאומי

הגוף הראשון אליו פוגעים בעת פגיעה בעבודה הוא ביטוח לאומי. חובה להבין, הפגיעה בכם היא בעלת מחיר כלכלי כבד משום שלא רק שאתם במקרים רבים, לא יכולים להמשיך ולתפקד בעבודה או לעבוד בכלל ובכך כושר ההשתכרות נפגע, אלא ההוצאות שלכם על הבריאות, כתוצאה מהפגיעה עולים. יתכן ותזדקקו לטיפול רפואי, אשפוז, ניתוח, אביזרים מיוחדים וכד'. זכויות אלו, פיצויים, הטבות, מענקים וקצבאות שונות מתקבלות על ידי ביטוח לאומי.

לצורך כך, הביטוח הלאומי יהיה צריך להכיר בפגיעה כתאונת עבודה. במקרים רבים הוא יקבע לכם דרגות פגיעה ודרגות נכות. כל החלטה וכל אחוז לכאן או לכאן יכול להשפיע על עתידכם, הן ברמה הבריאותית והן ברמה הכלכלית. אלו מהלכים מורכבים מאוד ובשל הבירוקרטיה הרבה הכרוכה בהם, אנשים, במיוחד כאלו שאחרי תאונה וכבר אין להם כח – מוותרים ומתייאשים ממנה. אך יחד עם זאת, ביטוח נפגע עבודה הוא משהו שמגיע לכם בזכות ולא בחסד.

לכן חובה להגיש תביעה לביטוח לאומי ועוד יותר חובה לעשות אותה בשום שכל ולהיעזר בחברות מתמחות במימוש זכויות רפואיות עבורך. כל שלב בהגשת התביעה הוא קריטי, לצורת המילוי, התוכן, הבקשה וכדו חשיבות רבה. לאחר מכן תעבור תשאולים, בדיקות, עמידה בפני ועדה רפואית מאיימת ועוד וחובה עליך להיות מוכן לקראתן. גם בזה החברות האלו יסיעו לך. יתרה מכך, במקרים רבים אינך מכיר את זכויותיך כלל או רק את חלקן. חברות אלו, הבקיאות בחוק ומכהנים בהם משפטנים ומומחים, יוכלו להאיר לך נקודות נוספות, כדי שתוכל לשפר דרכם את חייך העתידיים, למרות הפגיעה הקשה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי