הערכת כשירות משפטית

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

כשירות משפטית היא מונח שגור בתחום המשפט, אך לרובנו אינו מוכר בכלל. הפירוש הפשטני הוא צמד המילים שקובעות האם אדם יכול לעמוד לדין או לא, האם הוא יכול לחתום על חוזה או לא, ומחיי היום יום של כולנו – האם הוא היה צלול כאשר חתם על צוואתו? שאלות אלה יכולות לעורר שאלות רבות נוספות, אך מי שלא מעוניין שיתפתחו ויכוחים שונים סביב הנושא יכול מבעוד מועד לפעול, להסמיך מטעמו אנשים עליהם הוא סומך שיכולים להיות מיופיי כוח עליהם ועל רכושם וכמובן אפוטרופוסים על גופם ביום בו לא יהיו כשירים משפטית לדאוג לעצמם. אז איך מעריכים כשירות משפטית וכיצד ניתן להוכיח אותה? התשובות בהמשך. 

מהי ההגדרה המשפטית של "כשרות משפטית"? 

כשירות משפטית היא מונח משפטי ורפואי כאחד אותה קובעים צוותים שונים גם בתחום המשפט וגם בתחום הרפואה. נושא זה עולה בקרב משפחות רבות בשל גיל הזקנה המתארך והאנשים הרבים הסובלים למרבה הצער ממחלות שונות במשך שנים כדוגמה דמנציה אך לא רק. כל אדם עלול בשלב כזה או אחר בחייו לאבד את הכשירות המשפטית שלו, והסדר נושא זה מראש מאפשר לו לבחור מי יהיה זה שידאג לו ולנכסיו כשחלילה יצטרך זאת.

כיצד ניתן להוכיח כשרות משפטית?

כאשר מומחים שונים באים לבחון את שאלת הכשירות המשפטית אצל אדם כזה או אחר, הם בוחנים לעומק את כושר השיפוט של אותו אדם מבחינות רבות – בחינת התאימות של מצבו הנפשי של האדם לסיטואציה, המודעות שלו לסביבה ולעצמו, היכולת שלו לפתור בעיות ומצב התובנה שלו. 

לדוגמה, בבואם של המומחים לבחון האם אדם היה כשיר משפטית לחתום על צוואה, הם בוחנים האם הוא מבין את אופי הצוואה ואת ההשלכות שלה, האם הוא מכיר לעומק את שיעור נכסיו, האם הוא מכיר את אופי המיטלטלין שלו, האם הוא מכיר את המוטבים שלו בצוואה ואת הציפיות שלהם ממנו, האם הוא יכול לבטא את רצונו בעל פה, האם הוא סובל ממחלה נפשית פעילה ועוד. 

מהו ייפוי כוח מתמשך ומתי נהיה זקוקים לו?

לא מעט אנשים נמצאים במצב של אי כשרות משפטית, ורצוי להכין את השטח למקרה כזה ויפה שעה אחת קודם. כאשר הכשרות המשפטית מתערערת או שיש סימנים שהיא עומדת להתערער, ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך. המדובר במסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר להקנות לאדם אחר את היכולת לטפל בו ובעתידו, לזמן בו הוא לא יוכל לעשות זאת עבור עצמו. 

יש להבין – ייפוי הכוח צריך להיות מוטל עוד בטרם אדם אינו כשיר משפטית, שכן אם הוא נחתם כאשר אדם כבר נמצא באי כשירות, לא יהיה לו תוקף משפטי, או שיהיה ניתן לערער על התוקף המשפטי שלו. כמו כן, על ייפוי כוח מתמשך להיות חתום על ידי עורך דין ואם לא מדובר על צרכים רפואיים בלבד, עורך הדין צריך להיות בעל הכשרה ייעודית בתחום ייפויי כוח מתמשך. מה עושים עם המסמך? מפקידים אותו במרשם האפוטרופוס הכללי וכאשר ההפקדה מאושרת ומוטבעת עליה חותמת הפקדה – יש לה תוקף משפטי. כך למשל, אם אדם חלילה עובר תאונה או נקלע למצב סיעודי, אם ערך ייפוי כוח מתמשך מראש, יש לו היכולת לשלוט על גורלו ולהחליט מי יהיה האדם שיטפל בו במצב מורכב זה. 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי