זכויות רפואיות לסובלים מדום נשימה בשינה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

דום נשימה בשינה אנשים רבים סובלים מעייפות, לעיתים ללא סיבה נראית לעין. אנשים אחרים עשויים, פעמים רבות, לסבול במקביל מתופעה לא נוחה של נחירות מרובות או נשימה שורקנית במהלך הלילה. אנשים שסובלים משתי התופעות כאחת עשויים לסבול ממצב שידוע בשם דום נשימה בשינה. למרות שהבעיה עשויה להיראות כבעיה קלה ופשוטה, לעיתים המצב איננו כזה. ישנה חשיבות לאבחון מתאים וכאשר מדובר על מצב בעל השפעה רבה על יכולת התפקוד היום יומית – יתכן שהסובל מכך יהיה זכאי לזכויות רפואיות מסוגים שונים.

מהו דום נשימה

מצב של דום נשימה בשינה, כשמו כן הוא – זהו מצב שבו האדם הישן מתקשה לנשום ברציפות. מצב זה, שהינו תוצאה של צניחת בסיס הלשון והחך, יכול להתרחש פעמים ספורות בכל לילה אך יכול להתרחש גם לעיתים קרובות ובתדירות רבה מאוד. כאשר המצב הוא קל, לרוב לא תהיה השפעה על איכות החיים. אולם כאשר מדובר על דום נשימה קשה, מצב שבו חלות הפסקות נשימה רבות או ארוכות מאוד עשוי האדם לחוות קשיים ניכרים. אדם כזה עשוי לחוות תופעה של עייפות לאורך כל שעות היום, דבר שיכול להביא להירדמות ללא שליטה. בנוסף, יתכן מצב של ירידה בבריאות הכללית ורגישות מוגברת למחלות שונות, לרבות מחלות לב וכלי דם.

למרות שישנם פתרונות מסוימים למצב של דום הנשימה, עשוי הסובל מהבעיה לחוות קושי ניכר. כאשר מדובר על קשיי תפקוד משמעותיים יתכן שמגיעות זכויות רפואיות בביטוח הלאומי ומול גופים נוספים.

מתחילים בבדיקה

הזכויות המרכזיות לאנשים הסובלים מבעיות רפואיות שונות מתחילות בביטוח הלאומי. על פי רוב, רק מי שמקבל הכרה בנכות מטעם הביטוח הלאומי יכול לקבל גמלאות שונות וזכויות נוספות, חלקן בכסף וחלקן בשווי כסף. על מנת שביטוח לאומי יכיר במצב רפואי כבמצב של נכות יש להמציא אישורים רפואיים שונים. כך גם במקרה של דום נשימה בשינה. אבחון של בעיה כזאת, בצורה שתהיה קבילה על ידי מומחי הביטוח הלאומי והוועדות הרפואיות חייב להתבצע במעבדת שינה. רק בדיקה מקיפה שכזאת יכולה להעיד על היקף הבעיה ועל חומרתה.

הגשת התביעה

משנמצא אדם כסובל מדום נשימה בשינה, וברשותו אישור ממעבדת שינה, ניתן להגיש תביעה להכרה בנכות. מומחי הביטוח הלאומי היושבים בוועדה רפואית יזמנו את מגיש התביעה ויערכו מולו בירור נוסף. על פי החלטת הוועדה יקבע האם הפגיעה בתפקוד מצדיקה הכרה בליקוי תפקודי, האם יקבעו אחוזי נכות והאם תקבע דרגת אי כושר – כלומר פגיעה ממשית ביכולת ההשתכרות. ומידה וכך הדבר, ניתן יהיה לקבל קצבת נכות כללית. זה המקום לציין שקצבת נכות כללית מושפעת לא רק מהמצב הרפואי אלא גם ממצבו המשפחתי והאישי של הנכה, ומגורמים נוספים.

הזכות לשיקום מקצועי

ישנם אנשים הסובלים כתוצאה מנכותם מקושי לשמור על מקום עבודתם הקודם. במידה וזה המצב, ישנה אפשרות לקבל שיקום מקצועי. אדם הסובל מדום נשימה בשינה ונאלץ לעזוב את מקום עבודתו בשל כך יהיה זכאי לסיוע בהשמה, להדרכה מקצועית, ללימודים תוך קבלת סיוע כספי ולליווי של אנשי מקצוע כגון עובדים סוציאליים.

זכויות נוספות

הסובלים מדום נשימה בשינה שהוגדרו כנכים יכולים לקבל זכויות נוספות, חלקן משתנות מעת לעת. בין היתר כדאי לבדוק את:

  • האפשרות לקבל הקלות במס, לנכים עובדים.
  • האפשרות לקבל סיוע בשכר דירה או הטבות לרוכשי דירות באמצעות הלוואות זכאות או מענקים.
  • האפשרות לקבלת הנחה בתשלומים שונים לרשויות כגון ארנונה, חשמל ועוד.
  • הזכות להנחות בתחבורה הציבורית.
  • זכויות נוספות כפי שמפרסם הביטוח הלאומי מעת לעת.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי