זכויות החולים במחלות קשות מביטוח לאומי ומוסדות נוספים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


זכויותלמרבה הצער, אנשים רבים בישראל סובלים ממחלות קשות, אשר חלקן מסכנות חיים. כל אדם החולה במחלה קשה, זכאי לזכויות והטבות שונות, מגופים שונים במדינה, כאשר מטרתן של אלו, היא להקל ולו במעט על חיי החולה. מדובר בין היתר במחלות כמו מחלת הסרטן, איידס, מטופלי דיאליזה וסיסטיק פיברוזיס. במאמר זה, נפרט את הזכויות המרכזיות הניתנות לאוכלוסיית החולים במחלות קשות.

פטור מתשלום בגין שירותים רפואיים

אחת ההטבות החשובות הניתנות לחולים במחלות קשות, ניתנת על ידי קופות החולים: פטור מתשלום בגין שירותים רפואיים רבים. להטבה זו חשיבות כלכלית ובריאותית אדירה עבור החולים, הזקוקים לתרופות יקרות ולטיפולים רבים, על מנת לטפל במחלתם.

הפטור ניתן בעבור ביקור אצל רופאים שונים, לרבות ביקורים במרפאות חוץ ובגין רכישת תרופות. היקף הפטור משתנה בין קופות החולים, כאשר בחלקן ניתן פטור מלא בגין כל תרופה הנמצאת בסל הבריאות ובחלקן, הפטור ניתן בעבור תרופות ייעודיות לטיפול במחלה בלבד.

במקרה האחרון, יכול והחולה יהיה זכאי להנחה ברכישת תרופות אחרות, בשל הגדרתו כחולה כרוני, הזכאי להנחה בקניית תרופות שונות. לשם מימוש הזכויות הנזכרות מעלה, על החולה לוודא כי פרטי מחלתו מעודכנים במערכת הממוחשבת של קופת החולים, היות שהפטורים וההנחות מתשלום, ניתנים באופן אוטומטי באמצעות המחשב וכאשר הסטטוס של החולה אינו מעודכן, לא יוכל החולה לממש את זכויותיו.

קצבת נכות כללית

המוסד לביטוח לאומי מעניק קצבאות שונות לחולים במחלות קשות וביניהן, קצבת נכות כללית. על מנת לקבלה, על החולה להגיש תביעה לסניף ביטוח לאומי אליו הוא שייך, בה ימלא את כל הפרטים הדרושים ויצרף לתביעה, מסמכים רפואיים המעידים על מצבו.

המוסד לביטוח לאומי מזמן את החולה לוועדה רפואית, אשר תקבע את אחוזי הנכות הרפואית ואת הנכות התפקודית (אובדן כושר עבודה). בהתאם לנתונים אלו, יהיה החולה זכאי לקצבת נכות חודשית ובמקרים רבים, הוא יהיה זכאי גם לקצבאות נוספות מביטוח לאומי ו/או לזכויות אחרות מגופים שונים.

קצבה לשירותים מיוחדים

חלק ניכר מן החולים במחלות קשות, זכאים, בנוסף לקצבת נכות כללית, גם לקצבה של שירותים מיוחדים, המשולמת גם היא על ידי המוסד לביטוח לאומי. קצבה זו מיועדת עבור אנשים אשר זקוקים לעזרה בפעולות היומיום כגון רחצה, לבישה וניקיון והקצבה מאפשרת להם לשכור את שירותיו של מטפל/ת, אשר יעניקו להם את השירותים הללו.

הזכאות לקצבת שירותם מיוחדים, תלויה בגובה אחוזי הנכות הרפואית, אותם קובעת הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי ועל מנת לקבלה, יש להגיש תביעה, בדומה לתביעה לקצבת נכות כללית.

 פטור ממס הכנסה

החולים במחלות קשות, זכאים לפטור/הנחה בתשלום מס הכנסה, עד סכום מסוים, התלוי במשתנים שונים, כגון אחוז הנכות הרפואית של החולה. על כן, מימוש ההטבה במס הכנסה, מתאפשר רק לאחר הגשת תביעה נכות למוסד לביטוח לאומי, במסגרתה ייקבע אחוז הנכות הרפואית. קבלת הפטור/הנחה ממס הכנסה, דורש פנייה לפקיד השומה באזור המגורים, אשר יעדכן את זכאות החולה להטבה.

הטבות נוספות

לצד קבלת ההטבות ממס הכנסה ומקופות החולים, כפי שפורט לעיל, זכאים החולים במחלות קשות, גם להטבות נוספות כגון: הנחה בתשלום חשבון החשמל, הנחה בתשלום הארנונה, הנחה בנסיעה בתחבורה ציבורית וכיוצא בזה.

חלק מן ההטבות ניתנות באופן אוטומטי, עם העדכון של המוסד לביטוח לאומי, בדבר אחוז הנכות הרפואית וחלקן, דורש פנייה יזומה מצד החולה על מנת לממש את ההטבה. המוסד לביטוח לאומי נוהג לשלוח למבוטחיו אשר מקבלים קצבת נכות, רשימה של מוסדות וגופים, אשר מעניקים זכויות והטבות שונות, כך שפשוט יחסית לערוך בירור בדבר הזכויות ולממש את ההטבות המגיעות לחולה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי