זכויות מתנדבים בישראל

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

אנשים הנותנים בהתנדבות ממרצם, זמנם, משאביהם והידע שלהם לטובת הזולת, הם אנשים יקרי ערך לחברה. מדינת ישראל מעריכה, מכירה ומוקירה מתנדבים אלה. מתוך הכרת התודה הרבה למתנדבים, הם זוכים לזכויות המעוגנות בחוק.

הזכויות העיקריות המוקנות למתנדבים הן זכויות בביטוח לאומי ובמס הכנסה.

זכויות מתנדבים בביטוח לאומי

במקרים בהם מתנדב נפגע במהלך פעילותו או כשהוא בדרכו אל ההתנדבות או בחזרה ממנה, הוא זכאי לאותן זכויות כפי שזכאים להן נפגעי עבודה. אדם עובד הנפגע בנסיבות אלה יחשב נפגע עבודה. לפיכך מתנדב שנפגע במהלך התנדבותו זכאי לזכויות של נפגע עבודה.

על מנת שמתנדב יהיה זכאי לזכויות מביטוח לאומי במקרה של פגיעה מומלץ שההתנדבות תהיה דרך מוסד רשמי ושלפני תחילת ההתנדבות ייחתם הסכם רשמי בין המתנדב לארגון, המסכם את תפקיד המתנדב, תנאי ומשך ההתנדבות.

פגיעות במהלך התנדבות יכולות להיות למשל: תאונת דרכים סדרך הלוך וחזור או תוך כדי ההתנדבות, פגיעה כתוצאה מנפילה או חבלה, למשל מתנדבים המסייעים בשיפוצים ונפגעים תוך כדי עבודתם.

הזכויות המוקנות למתנדב המוכר כנפגע עבודה

טיפול רפואי חינם

כל טיפול רפואי הנדרש לנפגע לטיפול בנזק מהפגיעה, ואשר מאושר על ידי רופא, זכאי הנפגע לקבלת מימון או החזר כספי עבורו.

דמי פגיעה

מתנדב שעקב הפגיעה אינו מסוגל לעבוד לתקופה מוגבלת (עד 13 שבועות) זכאי לקבלת דמי פגיעה אלו כספי פיצוי עבור תקופה זו.

קצבת נכות

מתנדב שנפגע באופן כזה שאינו מאפשר לו לעבוד לתקופה ארוכה יותר מ 13 שבועות, או אפילו שהפגיעה כה חמורה עד כי לא יוכל עוד לעבוד לצמיתות, זכאי להגיש בקשה לקצבת נכות, שהיא תשלום חודשי המשולם לתקופה מוגבלת או לצמיתות, בכפוף לחומרת הפגיעה.

על מנת לקבל קצבת נכות נדרש הנפגע לפנות בתקופה של תוך 12 חודשים מיום הפגיעה לביטוח לאומי בהגשת תביעה לקצבת נכות. התהליך לקבלת קצבת נכות דורש מתובע הקצבה לעמוד בפני ועדה רפואית. ועדה זו כוללת רופא ופקיד מן הביטוח הלאומי.

הרופא מעיין במסמכים שמציג התובע וכן עורך לו בדיקה רפואית. במידה והרופא מתרשם שאכן הפגיעה אינה מאפשרת לתובע לעבוד הוא קובע לו אחוזי נכות. הזכאות לגמלה מתחילה מדרגת נכות של 9% ומעלה.

שיקום מקצועי

מתנדב שנפגע במהלך התנדבותו והוכר כנכה בדרגת 20% ומעלה, זכאי לשיקום מקצועי מטעם ביטוח לאומי. השיקום המקצועי כולו הוא על חשבון המוסד לביטוח לאומי. השיקום כולל: אבחון מקצועי במידת הצורך: אבחון פסיכולוגי, תעסוקתי וכדומה. סיוע בבחירת תחום הלימודים ומסלול הלימודים תוך ייעוץ והכוונה, ומימון מלא של הלימודים. במידה והנפגע זקוק לכך, הוא יקבל בסוף התהליך גם סיוע במציאת עבודה.

זכויות בני משפחה של מתנדב שנהרג במהלך התנדבותו

בני משפחה של מתנדב שנהרג במהלך התנדבותו זכאים לקבלת קצבת תלויים חודשית מביטוח לאומי. בני המשפחה הכלולים במסגרת זו הינם בן או בת זוג וילדים קטינים. במצבים מסוימים יהיו זכאים לקבלת קצבה גם בני משפחה אחרים שיוכיחו כי הנפטר היה המפרנס שלהם ושהם נסמכו על שולחנו. בין בני משפחה אלה יכולים להיכלל הורים, אחים וסבים.

ילדים קטינים של אדם שנהרג במהלך התנדבותו זכאים למענק בר או בת מצווה, וכן לתשלום חודשי מכיתה ט' ומעלה.

אלמן או אלמנה של אדם שנהרג במהלך התנדבות זכאים לשיקום מקצועי מן הביטוח הלאומי במידה ולא עבדו לפני מותו של ההרוג או במידה ואינם יכולים להמשיך לעבוד בעבודתם הקודמת עקב מות בן הזוג.

הטבות במס הכנסה

מתנדב שהוציא כסף מכיסו עבור פעולת התנדבות זכאי להחזר מתוקף תקנות מס הכנסה כהוצאות מוכרות למס.

מתנדבים בישראל זכאים לזכויות מתוך הכרה בתרומתם, וחשוב שיהיו מודעים לזכויותיהם וידעו למצותן במידת הצורך.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי