זכויות רפואיות בעבודה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

זכויות רפואיות בעבודהזכויות רפואיות מגיעות במטרה לסייע לנפגעי עבודה עקב פציעות, מחלות עבודה, ליקויים רפואיים ועוד. כל העומד תחת ההגדרה של נפגע עבודה זכאי לפיצויים בסדר גודל שונה בהתאם למקרה שלו. הזכויות מגיעות למי שנפגע בעבודה, למי שנפגע במהלך הגעה וחזרה מהעבודה. כמו כן, מי שעבודתו נמצאת בסביבה מזיקה. מלבד לבעיות פיזיות, כל עוד הוכח כי מצב נפשי ירוד נגרם עקב העבודה יוכל להיות מוכר העובד בתור נפגע עבודה. הגופים האחראים על מתן פיצויים לנפגעי עבודה הם הביטוח הלאומי וביטוחים פרטיים. גופים אלו לרוב יקשו על בקשות הפונים מחשש להונאה, אם אתם סבורים כי אתם זכאים לפיצויים מטעם חברת הביטוח, גם אם נעניתם בשלילה בעבר אנו נוכל להעניק לכם את הליווי הנדרש. 

 

זכויות רפואיות בעבודה – מענק או קצבה

כאשר אדם נפצע עקב עבודה, הן פגיעה נפשית והן פיזית יהיה זכאי לקבל מענק חד פעמי או קצבה חודשית. הבחירה בין מענק לבין קצבה חודשית משתנה בהתאם לחומרת הפגיעה. מי שמחליט את חומרת הפגיעה הוא המוסד לביטוח לאומי לאחר הגעתו של המבקש לוועדה רפואית. טרם הגעתכם לוועדה רפואית יש להצטייד במסמכים הרלוונטיים ומסמכים המוכיחים את הפגיעה שלכם, החל מעדות של טיפולי פיזיותרפיה, ביקור רופאים, מצב נפשי וכן הלאה. הוועדה הרפואית קובעת את גובה אחוזי הנכות, כאשר הוועדה קבעה שאחוזי הנכות הם בין 9% ל-19% יהיה זכאי המבקש לקבלת מענק חד פעמי. מצד שני, כאשר הוועדה קובעת כי אחוזי הנכות עומדים על למעלה מ-20% יהיה זכאי המבקש לקצבה חודשית. אחוזי הנכות קובעים בין נכות חלקית או נכות כללית, כאשר נכות כללית אינה מאפשרת לנפגע לחזור למקום עבודה כזה או אחר. נכות חלקית הינה פגיעה בסך ההכנסות של המבוטח עקב תאונת עבודה, אך הוא נמצא כשיר לחזרה לעבודה, בין אם מדובר על עבודתו או עבודה אחרת. יש מקרים בהם העובד אינו מחויב להתעסק במשרות אחרות, זאת בהתאם למקצוע שלו ובהתאם להיקף הביטוח בו הוא מבוטח.

זכויות רפואיות בעבודה – אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה הוא מקרה בו מבוטח מאבד את היכולת שלו לחזור לעבודה עקב פציעה, מחלת מקצוע או כל מצב רפואי אחר המונע ממנו לתפקד באופן כזה או אחר. המעסיק מחויב לבטח את עובדי החברה בביטוח בריאות אליו המעסיק והמבוטח מפרישים סכום מסוים בכל חודש, גם כאשר מדובר על העסקת עובד זר חלה חובה זאת על פי ביטוח בריאות ממלכתי. המטרה של ביטוח זה הוא להקנות את כל הזכויות הרפואיות של המבוטח במקרה של פגיעה, הזכויות כוללות מתן שירותים רפואיים, פינוי באמבולנס, אשפוז, מיון, תרופות הנמצאות תחת סל הבריאות. מוטב להדגיש, כאשר אדם איבד את יכולתו לעבוד לצמיתות אינו יהיה רשאי לעבוד בעבודה אחרת במקביל לקבלת קצבה חודשית. 

 

ביטוח לאומי נמצא בין הפטיש לסדן, כמו כן גם חברות הביטוח. חברות הביטוח מקשות על קבלת קצבה מהסיבה הפשוטה, הרבה מנסים להונות את חברות הביטוח כדי לקבל קצבה על אף שאינם זכאים לכך. מי שסובל מזה בסופו של דבר הוא המטופל שכן נדרש במימוש הזכויות שלו. התהליך אותו עוברים המטופלים הינו תהליך ארוך, מייגע ולעיתים אף מייאש. טיפול בזכויות רפואיות דורש מהמטופל תחילה להכיר בכל הזכויות שלו, התהליך מחייב אותו לעבוד בדיקות רפואיות ולהופיע בפני הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי. בסופו של דבר, הוועדה היא זו שקובעת את גובה אחוזי הנכות אם בכלל. יש מקרים בהם קושי ההוכחה הוא גדול, מכיוון שגם חברות הביטוח אינן ששות להעניק פיצויים. לדוגמא, קשה מאוד להוכיח מחלת מקצוע, אדם שחלה וטוען שהמחלה נוצרה עקב זיהום סביבתי במקום העבודה או כל סיבה אחרת של סטרס. הוועדה הרפואית מורכבת מרופא מומחה ומזכיר ישיבה אשר תפקידו לרשום את דוח הוועדה. שימו לב, בתחילת המפגש בוועדה הרפואית יהיה על המבוטח לחתום על פרוטוקול המצהיר כי הוא מסכים עם כל הכתוב, כמו בדיקות על ידי רופא. יש לקרוא היטב את המסמך עליו אתם חותמים, ניתן להגיע גם בליווי עורך דין. במקרה של שלילת הבקשה שלכם ניתן להגיש ערעור תוך 60 יום מקבלת ההודעה, אם גם על הערעור קיבלתם שלילה, ההחלטה היא סופית. 

 

מימוש זכויות רפואיות בעבודה ואחריות המעביד

הגשת תביעה לביטוח לאומי כרוכה בהליך נוקשה וארוך, הכולל וועדות רפואיות, רופא תעסוקתי ועוד. עקב סקפטיות של הועדה הרפואית ניתן יהיה לפסוח על הזכויות שלכם על אף שאתם כן עומדים בכל הדרישות מטעם החוק. הוכחת השתלשלות האירועים, במיוחד כאשר מדובר על מחלת מקצוע היא מטלה קשה ולכן, ליווי מקצועי מטעם חברה שדואגת לזכויות שלכם יכולה מאוד לסייע בתהליך. מימוש זכויות רפואיות כולל גם מקרה של לאחר תאונת עבודה ופינוי לבית חולים, כל ההוצאות האלה הן מטעם הביטוח ולא מטעמכם, כמו כן גם אובדן ימי השתכרות. 

גם למעביד קיימת אחריות לא קטנה בנושא זה, על המעביד לדווח ולפנות למפקח העבודה האזורי ומשרד הבריאות במקרה הפגיעה. כמו כן, המעביד מחויב בכל זמן העסקת העובדים לדאוג לכל אמצעי ההגנה הכתובים בחוק כדי למנוע תאונות עתידיות. חברות הביטוח אוהבות להשליך את הפיצויים על חברות אחרות, על המעסיק, על ביטוח לאומי והרשימה עוד ארוכה. בסופו של דבר מי שנפגע הוא אתם, מי שצריך לכלכל את הבית בזמן הפגיעה הוא אתם ולכן, אל תוותרו אף לא על זכות בסיסית אחת ממה שמגיע לכם, וכדי לדעת בדיוק מה מגיע לכם אתם צריכים ליווי משפטי מקצועי. 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי