זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחיאירוע מוחי עשוי להוביל למגבלה אצל מי שחווה אירוע כזה. קביעת זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי משתנה מאדם לאדם, בהתאם לרמת התפקוד שלו, באם מדובר על מגבלה זמנית או מגבלה קבועה. כדי לקבל את מלוא הזכויות שלכם רצוי לגשת לרופא וביטוח לאומי מוקדם ככל הניתן. התהליך מתחיל כבר במסגרת השיקום, אך יש הרבה סייגים שחשוב להכיר בנוגע לזכויות המבוטחים. 

 

זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי – על פי מה זה נקבע?

יש מספר גורמים אשר משפיעים על הזכויות אותן תקבלו לאחר אירוע מוחי, גורמים אלו מנוסחים בחוק ואם חל אחד הגורמים על החולה ביטוח לאומי והביטוח הפרטי מחויב להעניק לאותו חולה את אותן זכויות:

  1. הגורם הראשון לבדיקת הזכות לקצבה הוא בהתאם לוועדה רפואית אשר קובעת כי קיימת נכות רפואית. הוועדה קובעת האם קיימת נכות רפואית בהתאם לרשימת ליקויים הקיימת במסגרת החוק.
  2. אובדן כושר עבודה – בהתאם לדרגת הנכות שנקבעה לכם תדעו האם אתם זכאים לקצבת אובדן כושר עבודה. קצבה זו הינה תנאי לזכאות לקצבת נכות. השיעור המינימלי של דרגת אי כושר הוא 60% לקבלת קצבה. עם זאת, כאשר יש 40% ומספר ליקויים כאשר אחד מהם הוא בשיעור של 25% לפחות עדיין הזכאות קיימת. 
  3. רופא הוועדה קובע את תאריך התחילה של הנכות הרפואית בהתאם לגובה אחוזי הזמנית ובאם היא זמנית או לצמיתות. 

נכות זמנית לעומת נכות לצמיתות

נכות זמנית הינה נכות אשר מוגדרת כמצב רפואי זמני, הנזקים אינם קבועים לטובה ולרעה. משמע, הנכות הזמנית היא נכונה להרגע ובאם המצב יחמיר אחוזי הנכות יגדלו, כמו כן גם לגמרי שיפור במצב החולה. נכות זמנית לרוב תוגדר בשלבים הראשונים של המחלה או מיד לאחר אירוע מוחי. אם חלילה המצב מחיר והאדם הופך לנכה עקב האירוע, הנכות הזמנית תשתנה בהתאם. ההגדרה של ביטוח לאומי לנכות זמנית הינו מצב שאינו מוגדר בתור מצב קבוע או מצב בריאותי לטווח הארוך. נכות זמנית היא מאופיינת בדרך כלל לאחר תאונת דרכים, תאונת עבודה, מחלות לב ועוד. מי שקובע את הנכות הזמנית היא הוועדה הרפואית מטעם הביטוח הלאומי. נכות זמנית היא לרוב לפרק זמן של 12 חודשים. 

 

נכות לצמיתות (נכות קבועה) היא קבלת קצבת נכות ללא שינויים למעט מקרים חריגים. קבלת הקצבה מגיעה לחולים אשר הוכח כי מצב לא יכול להשתפר או להחמיר. במקרה של החמרה במצב החולה הוא רשאי להגיש ערעור על גובה אחוזי הנכות שנקבעו לו. במקרה של אירוע מוחי, אם לאחר האירוע חלו שינויים קבועים בתפקוד החולה יהיה רשאי לקבל קצבת נכות קבועה. אדם אשר נקבע לו נכות זמנית לצמיתות בשיעור של 20% יהיה זכאי לשיקום מקצועי, סיוע בלימודים ואילו אדם אשר נקבע לו 100% נכות רפואית (או מעל 89%), ייתכן וזכאי לפטור ממס.

 

מהו תהליך קבלת הזכויות הרפואיות?

קבלת זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי הוא תהליך שיכול להיות ארוך, מייגע, מבלבל ולפעמים גם מטעה. תהליך הגשת הבקשה לזכויות החולה הוא על ידי השלבים הבאים:

  • הכנות לקראת הגשת התביעה מטעם חברה חיצונית המלווה את החולה.
  • הגשת התביעה, כאשר מדובר על מקרים דחופים ניתן יהיה להתחיל בהליך מזורז.
  • הגעה לוועדה הרפואית לצורך בדיקות רפואיות בשביל לקבוע אחוזי נכות.
  • קביעת דרגת אי כושר, המטופל יקבל תשובה במייל או בדואר. כאשר התשובה היא חיובית מיד לאחר מכן יקבל המטופל את הקצבה. כאשר התשובה היא שלילית ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית. 
  • כאשר חלה החמרה או הקלה במצבו של החולה, ביטוח לאומי רשאי לשנות את גובה הקצבה אותו קיבל התובע.

שימו לב, התהליך יכול להיות ארוך ולכן כאשר נפגעת הכנסתו של הנפגע יש לבדוק האם קיימת זכאות להבטחת הכנסה. ההכנות הנדרשות מטעם המטופל טרם התביעה הוא להגיש את המסמכים הרלוונטים לוועדה הרפואית, בדיקות רפואיות כמו CT מוח, MRI, דופלר עורקי צוואר, מסמכים מנוירולוג לגבי הבעיה הרפואית, תיעוד עבר רפואי, סיכומי אשפוז, מסמך עדכני למצבו הנוכחי של המטופל. זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי נקבעות גם בהתאם לליקויים עקב המחלה ולכן יש להגיש את התביעה בצירוף המסמכים המעידים על ליקויים שנוצרו עקב כך. 

מימוש זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי

כאשר אתם או קרובים שלכם חוו אירוע מוחי וכתוצאה מכך נוצר אובדן השתכרות, פגיעה בהכנסה, הוצאות מרובות על טיפולים רפואיים, דעו כי ישנן זכויות מיועדות לנפגעי אירוע מוחי. הזכויות מסייעות לנפגע להמשיך לתפקד ולכלכל את הבית, לממן הוצאות רפואיות, תרופות ושיקום. נפגעי אירוע מוח לרוב יהיו זכאים לקבלת נכות כללית, קצבה אשר נועדה למי שאיבד את כושר עבודתו בשיעור של 50% ומעלה. הקצבה כוללת גם קצבה של שירותים מיוחדים, כאשר חלו הפרעות בתפקוד היומי של הנפגע, בדרך כלל עבור מי שקיבל 60% נכות ומעלה. שירותים אלו מעניקים למטופל טיפול סיעודי. 

בנוסף, במהלך כל טיפוליו של הנפגע הוא זכאי למימון מטעם הביטוח הלאומי או קופת החולים עבור הוצאות עקב האירוע המוחי, הוצאות כמו ניידות, הוצאות פינוי, ציוד רפואי, הנחות בתחבורה ציבורית ועוד. אם ביטוח לאומי מכיר בפגיעה שלכם כנפגעי עבודה תהיו זכאים לפיצוי בגין אובדן השתכרות עקב האירוע – בדרך כלל פיצוי עבור נפגעי עבודה הוא גבוה יותר אך קשה להוכיח אותו. זכויות רפואיות לאחר אירוע מוחי הן זכויות אשר מקנות לחולה אוויר לנשימה, לו ולמשפחתו. הוצאות רפואיות דורשות תקציב מאוד גבוה ולרוב הטיפולים התרופתיים ינתנו לצמיתות. אל תוותרו על הזכויות שלכם וקבלו ליווי מקצועי של מרכז למימוש זכויות רפואיות בתהליך אליו אתם נכנסים. 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי