זכויות רפואיות לעובדים זרים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

זכויות רפואיות לעובדים זריםזכויות רפואיות לעובדים זרים במצב כזה או אחר הולכים לאיבוד, הן מטעם המעסיק שאינו מודע למה הוא זכאי ומה לא, והן מטעמו של העובד הזר אשר לא מודע לכיסויים אליהם הוא זכאי. ההשלכות של חוסר ידיעה יכולות להיות הרסניות, עד לכדי תסכול נפשי ופגיעות. חשוב לדעת, עובדים זרים גם כאשר אינם מועסקים כחוק מחוייבים להיות מבוטחים בביטוח בריאות, הם זכאים לסל בריאות המתאים לעובדים זרים וכל טיפול חירום נמצא בתוך הסל על פי רשימה המופיעה בחוק הבריאות הממלכתי.

 

מהם זכויות רפואיות לעובדים זרים?

העסקת עובדים זרים מחייבת את המעסיקים להפריש סכום מסוים בכל חודש עבור ביטוח רפואי. הביטוח הרפואי הוא חלק ממסגרת חוק זכויות האדם וכבוד האדם ותקף לגבי עובדים זרים. לפי המדיניות של מדינת ישראל, כל חולה גם אם אינו מבוטח יטופל, אך ברגע בו אין לאותו אדם ביטוח רפואי עלויות הטיפול יחולו עליו ומדובר על סכומים גבוהים. עובדים זרים מועסקים במסגרות שונות ועובדים לעיתים גם 14 שעות ביום ובכך הם חשופים לבעיות רפואיות בשל אימוץ פיזי או חשיפה למקורות מזהמים. כמו כן, במהלך הגעתם לעבודה ובחזרתם הם מבוטחים תחת ביטוח עבודה. עלות הביטוח לעובדים משתנה בהתאם לחברה בה מבוטח העובד, לרוב מדובר על כ-7 ש"ח ליום עבודה (נכון לשנת 2020). הניכוי משכרו של העובד אינו עולה על 146.55 ש"ח בחודש, חשוב לדעת זאת. 

האם מדובר על ביטוח רפואי מלא?

ביטוח רפואי לעובדים זרים כולל סל שירותים מינימלי על פי צו העובדים משנת 2001. איסור העסקה שלא כדין או אי רכישת פוליסת בריאות עבור עובד זר הינה עבירה על החוק, העונש על אי רכישת פוליסת בריאות כדין מובילה לקנס כספי ובמקרים אחרים גם מאסר של המעסיק. ישנם מספר דברים שחייב הביטוח לכלול על מנת שיהיה תקף מבחינת בית המשפט והוראות משרד הבריאות:

  • בדיקות מעבדה – בדיקות מעבדה, CT, רנטגן, MRI וכיוצא בזה.
  • רפואת שיניים.
  • שירותי בריאות האישה.
  • שירותי משפחה הכולל מפגש עם רופא המשפחה, רופאים מומחים כמו אורטופד, נוירולוג ועוד.
  • תשלום עבור אשפוז, מיון לאחר קבלת הפנייה מרופא המשפחה.
  • תרופות הכלולות בסל התרופות.
  • חיסונים.
  • פינוי לבית החולים באמבולנס.
  • שירותי אשפוז פסיכיאטריים לתקופה של תעלה על 60 יום לתקופת העסקה בודדת.
  • טיפולים בריאות הנפש מסובסדים מטעם הקופה.
  • שירותים סיעודיים.
  • טיפולים רפואיים מחוץ לארץ.
  • שירותים או תרופות בטיפול בהפרעות בתפקוד המיני וטיפולי הפרייה. 
  • ציוד רפואי (כיסא גלגלים, הליכון וכד') בסבסוד הקופה.

 

האותיות הקטנות

כל מעסיק של עובד זר מחויב לרכוש עבור העובד ביטוח בריאות פרטי, עבירה על כך היא עבירה על החוק. כפי שציינו, ניתן לנכות משכרו של העובד את ביטוח הבריאות הפרטי עד סכום מסוים. פוליסת ביטוח לעובדים זרים תקפה לשנה אחת בלבד, לאחר מכן יש לחדש את הפוליסה לשנה נוספת 3 חודשים לפני סיום הפוליסה. גם כאשר העובד זר אינו מועסק באופן חוקי חלה חובה על ביטוח בריאות מטעם המעסיק. החובה חלה מטעם חוק בריאות ממלכתי מכיוון שעובדים זרים אינם תושבי המדינה. עם זאת, כאשר עובד זר הוא בעל רישיון ישיבה מכח הסכם חופשת עבודה המעסיק אינו יהיה חייב להסדיר ביטוח רפואי על חשבונו לעובד זר. עובד זר רשאי לרשום את ילדיו לתוכנית ביטוח רפואי במסגרת הסדר של המדינה עם קופות החולים.

 

הגבלות זכות

קיימים מקרים שונים בהם יש הגבלת זכאות, לדוגמא במקרה בו העובד שהה בחו"ל מעל 90 יום רצופים. כמו כן, אם בתוך 90 יום מתחילת העסקתו של העובד, קובע הרופא כי העובד הזר אינו כשיר לבצע את העבודות הרלוונטיות, יוכל המבוטח לקבל טיפול רפואי רק במקרי חירום. שימו לב, עובדים זרים זכאים לקבלת שירותים רפואיים בכל תנאי עקב תאונת דרכים, פעולות איבה, פגיעה בעבודה (מי שהוכר בתור נפגע עבודה זכאי לטיפולים רפואיים אם המעסיק אישור בטופס של ביטוח לאומי שאכן הפגיעה התרחשה במסגרת העבודה). מכיוון שמדובר על העסקת עובד שאינו תושב ישראל יש הרבה סייגים וחוסר ידיעה בנוגע להרבה סעיפים הכתובים בחוק. חברות הבריאות אינן ששות לממן את הטיפולים הרפואיים של עובדים זרים ולכן, קיפוח זכויות רפואיות לעובדים זרים הוא דבר שחוזר על עצמו פעמים רבות. הזכאים לביטוח בריאות הם עובדים זרים המועסקים בישראל ומבקשי מקלט. רק עובדים זרים אשר הם בעלי אשרה ורישיון ישיבה, המעסיק אינו מחויב לרכוש עבורו ביטוח בריאות על חשבונו. בנוסף, עובדים זרים אשר הגיעו לארץ לצרכי חופשה ועבודה בארץ היא מטרה משנית אינם זכאים לביטוח בריאות על חשבון המעסיק. 

מימוש זכויות רפואיות לעובדים זרים

בכדי לממש זכויות רפואיות לעובדים זרים יש תחילה להקפיד על בדיקה שהמבטח הינו בעל רישיון בתוקף להענקת ביטוח בריאות לעובדים זרים. יש לבדוק היטב שהמעסיק ממלא טופס הצטרפות לביטוח בריאות, כמו כן גם העובד. על הטופס להיות בשפת העובד הזר, יש למלא את השאלון הרפואי בכנות. חייב להימצא העתק אצל העובד הזר בשפתו, הכיסוי כבר נכנס לתוקף עם תשלום הפוליסה והנפקתה. שימו לב שהפוליסה בתוקף ביום מקרה הביטוח, הפוליסה תקפה למשך שנה בלבד ולכן, יש להתחיל בחידוש הפוליסה כ-3 חודשים טרם גמר הפוליסה.

כל עוד אתם עומדים בתנאים של משרד הבריאות, אתם זכאים לממש את הזכויות הרפואיות שלכם. לצערנו לא תמיד זה עובר בצורה חלקה וחברות הביטוח מקשות על המבוטחים. בין אם היו לכם הוצאות רפואיות באופן פרטי עקב אי מענה מצד חברת הביטוח ובין אם אתם תובעים את חברת הביטוח, וודאו שיש לצידכם חברה שתוכל לסייע לכם לממש את הזכויות הרפואיות שלכם. 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי