זכויות רפואיות לקשישים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

זכויות רפואיות לקשישיםלצערנו, אנשים רבים המגיעים לגיל שיבה מוצאים את עצמם במציאות שלא תיארו, קשישים אלו שחלקם אף בודדים מתמודדים עם השלכות רפואיות וללא שום סיוע חיצוני. החוסר מודעות של הקשיש לגבי הזכויות שלו הוא ידוע לגופי הביטוח ואף גוף לא יבוא אליכם מטעמו למימוש הזכויות – אתם אחראים לעצמכם. הוצאות רפואיות והשלכות נפשיות המלוות את התהליך, הן עבור הקשיש והן עבור המשפחה. כדי לממש את הזכויות שלכם פנו לאנשי המקצוע המלווים את המבוטח מתחילת התהליך ועד סופו. 

 

זכויות רפואיות לקשישים – גורמים

  • ביטוח לאומי – המוסד לביטוח לאומי הינו גוף מדיני אשר מסייע בפיצוי ומענק קצבה עבור קשישים אשר אינם יכולים לתפקד באופן יומי. כל קשיש רשאי להגיש בקשה לגמלת סיעוד, גמלה זו מעניקה לקשיש סיוע בקבלת ניהול משק הבית, סיוע סיעודי, ניקיון, קניות, בישול, הלבשה, האכלה ועוד. בהתאם לביטוח הלאומי קיימות דרגות שונות של זכויות המקנות לו את גובה הגמלה ואת שעות הטיפול הסיעודי השבועיות אליו הוא זכאי. 
  • ביטוח פרטי – במסגרת של ביטוח פרטי קיים גם ביטוח סיעודי פרטי אשר מסייע לקשישים בתפקוד יומי. הפוליסה היא בהתאם למה שאתם משלמים ושילמתם עד היום, בדרך כלל מדובר על קצבה חודשית אשר מסייעת לכם גם במקרי אשפוז, מימון אחוז פרטית המתגוררת בביתו של הקשיש ועוד. לרוב ביטוח פרטי יעניק לכם סיוע מקיף יותר מאשר ביטוח לאומי. 
  • רשות מקומית – בכל עירייה יש מחלקה השייכת לרווחה. ניתן ליצור קשר עם המחלקה בעיר שלכם לקבלת מענה עבור גמלאי העיר. שם תוכלו לברר לגבי ההטבות שלכם בהתאם לעירייה בה אתם נמצאים, זכויות, ושירותים שונים הניתנים לקשישים.
  • מוסדות ללא מטרות רווח – אלו הן גם זכויות המגיעים לקשישים, מוסדות ללא מטרות רווח יעניקו לכם שירותים רפואיים בדרך כלל בתחום הסיעוד. שירותים אלו יעילים עבור קשישים בודדים, קשישים שלא כשירים בריאותית לבשל לעצמם ובעצם להתקיים.

מהן זכויות רפואיות לקשישים?

עם הגיל הגוף שלנו מתבלה, זהו טבע האדם. אנחנו צורכים יותר תרופות, חווים כאבים וכמו כן חשופים למחלות שונות. לכן, זכויות רפואיות לקשישים מעניקות לכם גם הנחות במגוון תחומים רפואיים:

  • פטור מדמי השתתפות בבדיקה אצל רופא המשפחה, מרפאות חוץ, מכונים ואף השתתפות עצמית פחותה בביקור רופא בבית.
  • קשישים זכאים לקבלת הנחה בשיעור של 50% ברכישת תרופות אשר נמצאות בסל הבריאות.
  • השתתפות של משרד הבריאות ברכישת מכשיר שמיעה עבור קשישים אשר סובלים מאובדן שמיעה.
  •  משרד הבריאות מממן 75% עבור בעלי נכות קבועה הזקוקים למכשור שיקום, הליכה וניידות.
  • גמלת סיעוד.

 קראו עוד: גמלת סיעוד לקשישים מביטוח לאומי

זכויות רפואיות לקשישים באשפוז

אשפוז קשיש משנה את שגרת החיים, לא רק של אותו אדם אלא של כל הסובבים אותו. השינוי בשגרה כולל טלטולים נפשיים וכלכליים בהם בני המשפחה סועדים את הקשיש ויש לכך השלכות רפואיות. מבעד לכך, קיימות הוצאות שונות עבור פינוי באמבולנס ועוד. כחלק משורה של זכויות רפואיות לקשיש, גם במהלך אשפוז יהיה זכאי הקשיש לקבל החזר על פינוי באמצעות אמבולנס, רוב הביטוחים מעניקים החזר מלא, אחרים חלקי. בנוסף לכך, יהיה זכאי הקשיש לקבל חוות דעת נוספת עבור תחילת הטיפול. אם בני המשפחה סועדים את הקשיש, יהיה זכאי בן משפחה אחד בקבלת ימי היעדרות אשר נחשבים לו בתור ימי מחלה. 

במקרה בו אין מי מבני המשפחה שסועד את ההורים, כחלק מזכויותיו של הקשיש לקבל סיוע בהשגחה כאשר מדובר על אשפוז ארוך. ניתן לבדוק בדיוק מהן הזכויות שלכם בגין סיעוד מטעם קופת החולים, בדרך כלל מדובר על סיעוד של מטפלת, אחות או איש מקצוע אחר. לכל הסעה לטיפול רפואי, המימון היא באחריות בית החולים המבצע את הפינוי, גם אם מדובר על מעבר למטרות שיקום. לאחר שיקום או במהלכו, אם יש צורך בציוד רפואי ניתן למצוא גופים שונים המעניקים לקשישים וחולים ציוד אשר ניתן להשתמש בו לזמן ממושך במחיר מסובסד, יש לבדוק מול קופת החולים ומשרד הבריאות מהו גובה הסיוע הכספי במצב זה.

קיפוח זכויות 

חברות הביטוח והמוסד לביטוח לאומי שהינו גוף מדיני, שני הגופים לא מעניקים את הליווי אליו הקשיש מצפה. לרוב הגופים יקשו על התהליך וימנעו מכם למלא את כל הזכויות שלכם. חשוב להבין, במיוחד כאשר מדובר על ביטוח פרטי, מדובר על גוף כלכלי שמטרתו להתפרנס. לכן, הביטוח מצמצם את ההוצאות שלו על חשבון המבוטחים בדרך כלל עקב חוסר ידיעה מהצד שלהם. רוב הקשישים אינם מודעים לזכויות שלהם, זכויות עבורם הם שילמו מדי חודש הפרשה מהמשכורת עבור ביטוח לאומי וביטוח פרטי. 

חשוב לדעת דבר נוסף, אין דבר כזה כפל קצבאות. הדרישה שלכם מהביטוח הפרטי לעומת ביטוח לאומי צריכה להיות לאחר השוואה והכרה של מה כל צד נותן לכם. לדוגמא, המקבלים קצבה מסוימת לא יוכלו לקבל את אותה הקצבה משני גופים בו זמנית. בכדי לשמור על הזכויות שלכם, לבחור היטב למי לפנות ומימוש זכויות באופן מלא יש לקבל ליווי מקצועי. מימוש זכויות רפואיות הוא תהליך לא פשוט אשר דורש מכם לעמוד על שלכם, ומכיוון שלא כל אחד יכול להתמודד מול הבירוקרטיה נוקשה של הגופים האלו, ישנם מרכזים שיעשו זאת עבורכם. המרכזים מחזיקים בשורה של אנשי מקצוע, עורכי דין ומשפטנים אשר מכירים את כל הזכויות שלכם, יודעים איך לקרוא את הפוליסה בצורה נכונה, אילו מסמכים אתם צריכים להנפיק, איך להתנהל בוועדה הרפואית ובכך יקנו לכם את מלוא הזכויות שלכם. אל תעמדו חסרי אונים מול הגופים הגדולים, שילמתם עד היום סכומים לא מבוטלים כדי לקבל סיוע רפואי בעת הצורך. 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי