זכויות רפואיות לסובלים משיתוק מוחין

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


שיתוק מוחין
שיתוק מוחין

שיתוק מוחין הינה מחלה שפוגעת כמעט תמיד כבר בגילאים צעירים. המחלה, שיכולה להופיע בדרגות שונות של חומרה, איננה ניתנת לריפוי מוחלט, אך ישנם אמצעים מודרניים שתפקידם להביא ליכולת תפקודית גבוה יותר אצל החולים. בין היתר, ניתן להפעיל טיפולים שונים כגון פיזיותרפיה, שנועדו לחזק את השרירים ולאפשר יכולת תנועתית טובה יותר.

בשל העובדה שהמחלה פוגעת בחולה כבר מגיל צעיר, זכאים ילדים החולים בה לקבל סיוע כלכלי ורפואי מיוחד. מובן מאליו שגם בוגרים שסובלים מהמחלה זכאים לסיוע מסוגים שונים, שכן יכולתם להתפרנס מוגבלת מאוד ובמקרים רבים יש להם גם צורך בליווי וטיפול רפואי מתמשך, לאורך כל החיים.

מגבלות תפקודית משמעותית

הסיבה שמביאה אדם אחד לחלות בשיתוק מוחין ולא פוגעת באחר איננה ברורה כל צרכה. מה שכן ברורה היא העבודה שמדובר במחלה שפוגעת בצורה מהותית וחמורה ביכולת התנועתית של החולה ולעיתים גם בכישורים נוספים.

בין המגבלות המוכרות בקרב אנשים הסובלים מהמחלה ניתן למצוא סוגים שונים של נכויות – החל מנכות קשה שמונעת כמעט כל סוג של תפקוד עצמאי, וכלה בנכות קלה יותר, כגון אי יכולת להפעיל יד אחת או רגל אחת. אצל חלק מהחולים, הנכות מלווה בקשיים תפקודיים נוספים כגון בעיות נשימה, בעיות יציבה, נטייה לפרכוסים ועוד.

טיפול רפואי מתמשך

לאור העובדה שאין, נכון להיום, תרופה יעילה שמסוגלת להביא לריפוי המחלה, מרבית החולים בה זקוקים לטיפול רפואי מתמשך. חלק גדול מהטיפולים השוטפים ומהבדיקות התקופתיות יכולים להיעשות במסגרת מקומית או מחוזית, למשל בקופת החולים או במרכזי פיזיותרפיה בעוד שישנם מצבים שיתכנו גם טיפולים במרכזי רפואה אחרים כגון בתי חולים או מכונים פרטיים שונים.

חלק מהטיפולים ניתנים לחולה ללא עלות או בעלות סמלית של השתתפות עצמית, במסגרת חוק בריאות ממלכתי, אך המעוניינים בכך יכולים כמובן לרכוש שירותים נוספים בתשלום. הורים רבים לילדים שחלו בשיתוק מוחין פונים למשל לפיסיותרפיסטים פרטיים בנוסף או במקום טיפולים שניתנים במסגרת קופת החולים שלהם.

ביטוח לאומי ושיתוק מוחין

מכיוון ששיתוק מוחין בצורתו הנפוצה כמוהו כנכות תפקודית, הרי שמרבית החולים כולל ילדים זכאים לפנות לקבלת סיוע אל המוסד לביטוח לאומי. על מנת לבדוק את הזכאות לסיוע יש צורך למלא בקשה מפורטת על גבי הטפסים המתאמים, להכין מסמכים רפואיים מפורטים ובדרך כלל גם לעמוד בפני ועדה רפואית מקצועית.

כאשר החולה הוא ילד – בדרך כלל ההורים הם אלה שיטפלו בכל ההליכים הבירוקראטיים הללו. בסופם, יתכן שיקבלו גמלת ילד נכה שנועדה לסייע בהוצאות הרבות המלוות את הטיפול בילד הסובל ממחלה קשה.

כאשר מדובר בחולה מבוגר, הרי שבהתאם לרמת המגבלות שמהן הוא סובל, ועל פי אחוזי הנכות והליקויים שנפסקו לחולה, יתכן שהוא ימצא זכאי לקבלת קצבת נכות.

הטבות נוספות

כאשר הורים מטפלים בילד חולה, מטבע הדברים עליהם להתמודד עם מצב לא פשוט, בלשון המעטה. על מנת להקל את ההתמודדות, לכל הפחות מן הבחינה החומרית, הרי שיש להם אפשרות לפנות גם לרשויות המס ולא רק לביטוח הלאומי.

הורים המטופלים בילד נכה יכולים להימצא זכאים להקלות במס. הקלות כאלה יכולת לאפשר להם לשלם פחות מיסים ובכך למעשה לשפר את מצבם הכלכלי.

בנוסף, ישנה גם אפשרות לקבל הנחות מתשלומים לרשויות שונות על סמך המצב הרפואי. רבים הם החולים שזכאים בין אם כבוגרים ובין אם כילדים, להנחות בתשלומי הארנונה ולעיתים גם תשלומים נוספים כמו חשבונות החשמל, למשל.

לסיכום, מחלת שיתוק מוחין עשויה להביא למגבלות מהותיות מבחינת יכולת תפקודית ויכולת ניידות. מיצוי זכויות רפואיות ואחרות של החולים יכולה לסייע להם, לכל הפחות, להתמודד טוב יותר עם ההוצאות הרפואיות ועם הוצאות הקיום.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי