פגיעה בעבודה עצמאי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

פגיעה בעבודה עצמאילא עלינו, אם אתם עצמאיים ומנהלים עסק קטן וקרתה לכם תאונה, הפגיעה בכם היא הרבה מעבר לצד הפיזי. בסופו של דבר, העסק הוא אתם ואם אתם מושבתים, העסק גם הוא מושבת לרוב ולכל הפחות הוא נפגע מהותית. התוצאה היא פגיעה כלכלית חזקה, המצטרפת לשלל ההוצאות הרבות שיהיו לכם על טיפולים וכד'. הדברים תקפים שבעתיים, כאשר היעדרותכם מהעסק, עקב הפגיעה בעבודה, הולכת ומתארכת. אתם צריכים שמישהו יתמוך או יפצה אתכם בגין זה.

מקרה של פגיעה בעבודה עצמאי היא דומה מאוד לפגיעה בתאונת עבודה של שכיר. למרות שרבים חושבים שרק לשכיר מגיע זכויות על פגיעה בעבודה, אין באמת המצב כך. אמת, אצל שכירים הכל הרבה יותר פשוט וברור ואצל עצמאיים זה מעט יותר מורכב אבל גם הם זכאים למיצוי ומימוש כל הזכויות הרפואיות והכלכליות המגיעות להם בזכות.

המגיע בעת פגיעה בעבודה עצמאי 

אדם בעל עסק עצמאי, אשר איתרע מזלו והוא נפגע בתאונת עבודה, הקשורה לעסק שלו, יכול להיות זכאי לזכויות מביטוח לאומי, אשר משתנות על פי אורך ההיעדרות שלו וכן על פי מידת דרגת הנכות שתקבע לו. בנוסף, הוא עשוי להיות זכאי גם לקצבאות ופיצויים ממקורות אחרים, למשל במידה ויש לו ביטוחים פרטיים שעשה לעצמו וכן במקרים מסוימים הוא יכול לתבוע צד ג' בתביעת נזיקין. לצערנו, בעת פגיעה בעבודה עצמאי כמעט ואינו מודע לזכויותיו. ההנחה היא כי יהיה קשה לו להוכיח את טענותיו וממילא המנגנון של ביטוח לאומי אינו עביר. 

כאמור, זה לא ממש חייב להיות כך. במידה ושילמתם לאורך השנים את המגיע לביטוח לאומי, הרי שעל פי דין אתם מבוטחים גם אם אתם שכירים ומגיע לכם את זכויותיכם. נכון, פגיעה בעבודה עצמאי מסובכת להוכחה מעט יותר מפגיעה בשכיר אבל כיום ישנן חברות רבות המסייעות לעצמאיים במיצוי ומימוש הזכויות מול ביטוח לאומי ומול גורמים נוספים והם יכולים להיות לעזר רב.

פגיעה בעבודה עצמאי והוכחות

כעקרון, ביטוח לאומי ירצה מהעצמאי הוכחה כי הוא נפגע במהלך עבודתו ובמקום עבודתו. ויש לכך משמעות גדולה, שהיא בעצם ההבדל העיקרי ביחס של ביטוח לאומי בין נפגע שכיר לבין פגיעה בעבודה עצמאי. כאשר שכיר נפגע, קל מאוד להוכיח כי הדבר קרה בעבודה ולפיכך יכול להיות מוגדר כתאונת עבודה. השעות פחות או יותר קבועות, שטח העבודה מוגדר וגם אם השכיר יוצר בשליחות המעסיק החוצה- הדבר מתועד לרוב ובד"כ לרוב הפגיעות יש חברים שמהווים עדים להתרחשות התאונה ופרטיה.

לעומת זאת פגיעה בעבודה עצמאי היא יותר אמורפית וקשה להוכחה. זאת משום שמקום העבודה של העצמאי הוא הבית או העסק הפרטי שלו. אין לרוב עדים מלבד העצמאי עצמו ובכלל, אין שעות מוגדרות לעבודה. הרי אם מדובר על מעצב תכשיטים שעובד בביתו איך נדע שהתאונה קרתה כאשר היה בעבודה ולא למשל החליק כשהכין חביתה במטבח? זו הסיבה שהביטוח הלאומי ידרוש ראיות להתרחשות התאונה במסגרת העבודה.

כל זה אומר, שמבחינתכם כשכירים, אם קרתה תאונת עבודה עליכם להביא כל בדל ראיה. לאסוף עדויות, להביא הוכחות, מסמכים רלוונטיים, את כל הטיפסולוגיה הרפואית (כולל זו הקשורה לפינוי או הטיפול בבית החולים) וכל מה שיכול להוכיח כי נפגעתם בעבודה. אל תשמיטו כלום ואין דבר שהוא "פחות חשוב". זה יכול להיות ההבדל בין הצלחה בתביעה לדחייתה.

הכרת פגיעה בעבודה עצמאי

אם הצלחתם להוכיח כי הפגיעה בכם נעשתה אגן במסגרת העבודה והוכרתם כך, הרי שבמידה ואינכם יכולים לחזור לעבודה, ביטוח לאומי ישלם לכם דמי פגיעה. דמי הפגיעה ישלמו על אי כושר העבודה (ולכן אסור לכם להגיע לעבודה או לעבוד בה כלל, ברוב המקרים, כי הדבר יפגע בזכויותיכם), החל מהיום ה-12 לפגיעה (בניגוד לשכיר לו משולמים דמי הפגיעה יום אחרי הפגיעה). דמי הפגיעה ישולמו עד מקסימום של 90 יום. 

לאחר 90 יום, במידה והעצמאי אינו יכול לשוב עדיין לעבודתו, בשל סיבות רפואיות הקשורות לפגיעה, הוא יכול לפנות לביטוח לאומי  ולהגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. במקרה שכזה, התובע הנפגע יזומן לוועדה רפואית בביטוח הלאומי, בה חברים רופאים ומומחים הקשורים לסוג הפגיעה או המגבלה ואשר תבדוק אותו (את המסמכים הרפואיים השונים, וכן בדיקה פיזית). בסוף התהליך הועדה תקבע לנפגע את אחוזי הנכות שלו. 

על פי אחוזי הנכות או דרגות הנכות, נקבעים גה הזכאויות להטבות והקצבאות השונות. בנידה ואחוזי הנכות שיקבעו יהיו מתחת ל-10 אחוז, לא יקבל הנפגע העצמאי כלום. אם שיעור הנכות יהיה בין 10%-19% בעקבות פגיעה בעבודה עצמאי, הנפגע יקבל מעין מענק חד פעמי. גובה מענק זה יהיה תלוי בגובה שיעור הנחות שנקבע ובהתחשב בשכר שלו קודם הפגיעה. אם הועדה קבעה מעל 20% נכות, הרי שהנפגע יהיה זכאי לקצבה שתשולם לו מידי חודש ושגם היא מחושבת על פי שכרו ושיעור הנכות שנקבע.

להתייעץ עם מומחים

כאמור, תמיד מומלץ להסתייע בחברות המתמחות בסיוע במיצוי זכויות רפואיות המגיעות לך. חברות אלו מכירים את מנגנוני הביטוח לאומי ואת הדרכים הטובות ביותר למקסם את ההטבות המגיעות לך. צריך לזכור, תקופה זו אינה קלה לך. יש כאבים גופניים והראש טרוד בעסק שאינו מתפקד. כאב הראש שכרוח בכל התהליך הבירוקרטי והמורכב אינו רצוי וניתן להקל בו על ידי מומחים שיסייעו לך בכל התהליך. 

גם אם ניגשת לוועדה לבד ונדחית או שלא קיבלת את מה שאתה חושב שמגיע לך, ניתן לערער, הפעם בצורה מקצועית יותר. תוכל להסתייע בחברה שכזו, גם מול הזכאויות המגיעות לך במידה ואתה מחזיק בפוליסות ביטוח פרטיות, כמו למשל ביטוח אובדן כושר עבודה. גם שם מחכה לך מאבק עיקש וטוב שיהיה לך מישהו מקצועי שיהיה לצדך.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי