שינוי דרגת נכות לאחר שנקבעה לאתר בנושא זכויות רפואיות

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


הדרך של אנשים שסובלים ממחלה קשה או מפגיעה תפקודית לקבל קצבאות שונות עוברת, כידוע, באמצעות פניה למוסד לביטוח לאומי. על מנת לקבל קצבאות כגון קצבת נכות ועל מנת לקבל סיוע נוסף והטבות כגון קצבה לשירותים מיוחדים יש לעבור מסלול של הגשת תביעה לנכות כללית, וועדות רפואיות וכן הלאה.

חשוב לדעת שדרגת הנכות שאושרה ונקבעה איננה בהכרח סוף פסוק. במידת הצורך, ניתן בהחלט להגיש בקשה לשינוי דרגת הנכות וזאת מטעמים שונים ומגוונים. איך עושים זאת? האם השינוי יכול גם להזיק לנכה? שאלות אלה ואחרות הן חשובות מאוד וכדאי לתת עליהן את הדעת.

שינוי רפואי, שינוי כלכלי

שינוי דרגת נכות יתבצע מן הסתם כאשר חל שינוי במצב הרפואי של חולה או נכה. חשוב להבהיר שהשינוי של דרגת הנכות לא נעשה לרוב מטעמים מנהלתיים כי אם מתוך הרצון לממש באופן הנכון ביותר את הזכות לקבלת סיוע בקצבאות ובזכויות אחרות. עליה בדרגת הנכות תגרור פעמים רבות קבלה של קצבה מוגדלת ויש בה לעיתים גם להביא להטבות נוספות גם כאשר חלה ירידה ביכולת הכלכלית של האדם.

למעשה, ניתן להגיש בקשה לשינוי קצבת הנכות לא רק מטעמים של ירידה ביכולת התפקוד כי אם גם מטעמים כלכליים וחוסר יכולת לתפקד ולפרנס עם הקצבה הנוכחית. אדם שבריאותו לא השתנתה מאז נקבעו לו אחוזי נכות מסוימים יוכל לעיתים לקבל קצבה גבוהה יותר בהתאם למצב אישי, משפחתי וכלכלי. לצורך כך, יש לפנות למוסד לביטוח לאומי עם פירוט מתאים של מצב הדברים ואם צריך – בליווי מסמכים רפואיים, תעסוקתיים וסוציאליים.

תביעת נכות ואפשרויות נוספות

כאשר מדובר בשינוי של דרגת נכות לאחר שאדם נכה קיבל הכרה מביטוח לאומי, יש צורך להגיש תביעה חדשה. בתביעה החדשה, שמתנהלת בדומה לכל תביעה להכרה בנכות יש למסור מידע רפואי מלא וכן להתייצב כנדרש לפני וועדה רפואית מקצועית. במידה ויקבעו אחוזי נכות חדשים ויקבע שיש ירידה ביכולת התפקוד מעבר לממצאים בפעם הקודמת, ניתן יהיה לעדכן הן את אחוזי הנכות ואת את גובה קצבת הנכות או תגמולים אחרים.

חשוב לדעת שבמידה ומדובר על נכה שנכותו הוכרה כתאונת עבודה או פגיעה בעבודה, ניתן להגיש תביעה לשינוי דרגת נכות באופן שונה. במקרה זה, יש לפתוח בהליך על פי תקנה 36 לחוק הביטוח הלאומי – תביעה לדיון מחדש לנפגעי עבודה. הליך זה כולל מילוי טופס מתאים (טופס 228) והמצאת אישור של רופא על כך שחל שינוי במצב הבריאותי באופן שמגדיל את קשיי התפקוד. יש לחתום על ויתור סודיות רפואית ולהעביר את המסמכים לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים.

הזמן הנכון לשינוי נכות

חשוב לדעת שעל מנת לשנות את דרגת הנכות צריך לחלוף זמן מינימלי מאז דן הביטוח הלאומי בפעם הקודמת בעניין אחוזי נכות. על פי רוב, התביעה המחודשת צריכה להתקיים לא פחות משישה חודשים לאחר קביעת דרגת נכות קודמת. עם זאת, ישנם מקרים שבהם פרק הזמן יכול להיות קצר יותר או ארוך יותר.

במידה והשינוי הרפואי או התפקודי הוא משמעותי, ניתן להגיש בקשה לשינוי דרגת הנכות גם תוך פרק זמן קצר יותר משישה חודשים. לעומת זאת, כאשר מדובר במי שאושרו לו אחוזי נכות משמעותיים בעבר ובפרט דרגת אי כושר עבודה משמעותי, ניתן לפתוח בהליך של בחינה מחודשת של אחוזי הנכות רק בחלוף שנה מדיון קודם בעניינו.

לסיום, נבהיר ששינוי דרגת נכות יכול להיות לא רק העלאה אלא גם הפחתה. כאשר בביטוח לאומי מעריכים שחל שיפור ביכולת התפקוד של נכה קיימת אפשרות להורדת אחוזי נכות והפחתת קצבת נכות כללית.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי