תביעת נפגע עבודה והדרך למימושה המוצלח

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

תאונות עבודה הן תאונות המתרחשות בעת העבודה של האדם (בניגוד לתאונות המתרחשות בבית). על פי חוק ביטוח לאומי הן מוגדרות כתאונות שאירעו תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של אדם אצל מעביד או מטעמו. למרות הגדרה זו, המחוקק קבע הרחבה להגדרה זו ותאונת עבודה נחשבת כתאונת גם אם קרתה במהלך הפסקה מעבודה, או בשליחות או משימה מטעם העבודה (כך שאם למשל הייתם בכנס מטעם מקום העבודה, גם תוגדרו כך) וכן

כמובן, שחייבם להוכיח קשר ברור דיו בין התאונה או הפגיעה הגופנית או הנפשית למקום העבודה או לתהליך העבודה עצמו כדי שתוכר תביעת נפגע עבודה וכדי לקבל פיצוי בגין כל או אפילו שיקבע עבורך דרגת נכות קבועה ותשלום קצבה קבוע בגינה. כדי לזכות בכך, התהליך מתחיל בהגשה מסודרת ומחובת של תביעת נפגע עבודה אל מול הביטוח הלאומי.

הביטוח הלאומי

ביטוח לאומי, הוא בשמו הרשמי המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף הממסדי אשר אחראי לפצות ולאפשר לנפגעי עבודה המשך אורח ואיכות חיים סבירים למרות הפגיעה בהם. במקרים מסוימים הביטוח הלאומי יפצה על הפגיעה, יישא בעלויות הטיפול הראשוניות ובסבבים הבאים ולעיתים יישא גם בתשלום הקבוע של קצבה, הנובע מכך שכושר ההשתכרות של העובד נפגע, כתוצאה מהאירוע והוא אינו יכול לפרנס בהיקף דומה לבעבר או בשל הפסד הכנסה שיחווה.

חשוב להגיש את תביעת נפגע עבודה בסמוך לפגיעה ולא יאוחר מ- 12 חודשים ממועד הפגיעה, כדי לזכות במקסימום הזכויות המגיעות לכם. ועדיין חובה לזכור, ביטוח לאומי, במקרים מסוימים אינו שש לשלם. לכן על התביעה שלכם להיות מדויקת ומחושבת. כדאי להצטייד בסיוע שלחברות המתמחות במימוש זכויות רפואיות שיהוו משקל נגד מול כל פקידי הביטוח הלאומי שמטרתם לסבך אתכם או להקטין את זכויותיכם.

תביעת נפגע עבודה – נכות קבועה

במידה ותאונת או הפגיעה בעבודה היו חמורות ונשללה מאדם יכולת באופן קבוע, הוא רשאי לבקש דרגת נכות קבועה (מעבר לזו הזמנית ומעבר לתשלום הוצאות רפואיות מידיות ואחרות שיש לו). קביעת דרגות הנכות נעשות על ידי המומחים של ביטוח הלאומי ויש להם השפעה דרמטית (לכן גם כאן יש חשיבות להסתייעות במומחים למימוש זכויות רפואיות). שיעורי נכות בין 0 ל-9 אחוזים אינם מקנים הכרה או זכויות כספיות כלשהן. מ-10 אחוזים ועד 19 אחוזים – יזכה האדם למענק חד פעמי (סוג של פיצוי). מעבר לאחוזים אלו, הוא יזכה לקצבה חודשית (יכולה להיות גם לכל החיים). דרגת או אחוז הנכות גם משפיעים על גובה התשלום וכמובן גורם חשוב נוסף שמשפיע הוא גובה השכר של העובד טרם הפגיעה.

תביעת נפגע עבודה במקרים שונים

לכולנו ברור כי אם במהלך העבודה עליתי על סולם (בצורה בטוחה) ומפלתי, אני יוגדר כנפגע תאונות עבודה. אבל יש מקרים אחרים, קצת פחות בהירים וברורים, שחשוב שתכירו. לא מעט פעמים אנחנו נתקלים באנשים שאינם מכירים את האפשרות לקשור בין הפגיעה שלהם לתאונת עבודה ובכך מפסידים כסף רב.
גם תאונת דרכים אל או מהעבודה יכולה להיחשב בתנאים מסוימים כתאונת עבודה. גם פגיעה פיזית בעקבות עבודה מאומצת, הפוגעת למשל ברגלים או בגב ואפילו עבודות קלות, לא פיזיות, שבגלל הצטברותן, מובילות לפגיעה, למשל פגיעה בשורש כף היד כתוצאה מהקלדה מרובה, פגיעה בראיה וכד'. תאונות אלו נקראות תאונות מיקרו טראומה, בגלל הפגיעה הלכאורה זעירה שלהם, אבל השפעתם גדולה ולכן תביעת נפגע עבודה מתחייבת גם במקרים כאלו.

סוג נוסף ובוודאי חדש לציבור של תביעת נפגע עבודה היא תביעה כתוצאה מפגיעה נפשית. זו יכולה להיות פגיעה נפשית שנגרמה מחוויות נפשיות שנגרמו בעבודה עצמה, כמו למשל כבאי שנחשף למקרים מזעזעים או פגיעות נפשיות שנגרמו במקום העבודה אבל לא כתוצאה ישירה ממנה, למשל עובד שחווה טראומה בעקבות פגיעה בעובד אחר. חשוב להכיר, כי בניגוד לפגיעה פיזית כמו שבר או חבלה, פגיעות נפשיות יכולות להתפרץ בשלבים מאורחים יותר (פוסט טראומה) וניתן להגיש תביעת נפגע עבודה בגינן, בשלבים מאוחרים יותר. בהקשר זה חובה לציין גם תביעה בגין תקיפה מינית במקום העבודה. תחום זה חדש יחסית אבל יש הבנה כי גם מקרים אלו זכאים להכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי.

תביעת נפגע עבודה- להיעזר במומחים

לצערנו, תאונות עבודה הן דבר שבשגרה ויכולים לקרות לכל אחד וכולנו חשופים להם, בין אם אנו עובדים במפעל ובין אם במשרד סטרילי. לכן חשוב שכל אחד יכיר את הזכויות שלו וידע לעמוד בעצמו או עם סיוע למימוש שלהם. כאמור, ביטוח לאומי נכון להערים קשיים. החוכמה לפתור סוגיה זו היא להתכונן לכך היטב. לכן, חשוב להגיש את התביעה כמה שיותר בסמוך לאירוע אך יחד עם זאת, לא לעשות זאת בחופזה ולא לעמוד על ההגדרות הנכונות.
כפי שציינו, לקביעת דרגת או אחוזי הנכות משמעות רבה, גם כלכלית. ככל שבגין תביעת נפגע עבודה יקבעו אחוזי נכות גבוהים יותר, הפיצוי יהיה גבוה יותר. המוסד לביטוח לאומי מצידו מקים וועדה רפואית הבוחנת את הבקשה ורשאית לזמן את התובע להתרשמות. התובע חייב להכין מסמכים (מומלץ גם להביא חוות דעת רפואית, אם כי הועדה לא חייבת להתחשב בה) ומאוד מומלץ לבוא עם מומחה או עורך דין לוועדה עצמה, כדי שידע מה לטעון כנגד ואיך להציג בדיוק את הדברים.

ביטוח לאומי יכול לדחות את התביעה. אבל תדעו כי ניתן לערער על כך. גם אם הופעתם בראשונה לבדכם לוועדות והגשתם לבד את התביעה ונדחיתם, זה לא סוף פסוק. הגישו אותה וערערו שוב על ידי מומחים ויתכן והגלגל יתהפך.

 

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי