תביעת תאונת עבודה עצמאי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

תביעת תאונת עבודה עצמאיבעוד תנאי העבודה וזכויות הנוגעות לעולם התעסוקה ברורים יחסית לגבי עובדים שכירים, הרי שבכל הנוגע לעצמאיים – מדובר בעולם אחר לגמרי. התחושה היא כי לעצמאי, מתוקף הגדרתו, אין זכויות ואין מי שדואג לו מלבד או עצמו. כל התנאים, ההטבות, הזכויות,  – כאילו לא שייך לסקטור העצמאיים שאין להם חוזה עם מסגרת תעסוקתית מאגדת.

הדברים תקפים שבעתיים כאשר מדובר על נפגע תאונת עבודה עצמאי. בעוד לשכיר מסלול די מוגדר ויכולת לקבל דמי פגיעה באופן מידי. התחושה היא שלעצמאי אין שום זכויות, כפי שאין להם זכויות בסיסיות אחרות בעולם התעסוקה. כתוצאה מכך, לא פעם עובדים עצמאיים אשר עברו פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה ומפסיקים לעבוד כתוצאה מכך, לפרקי זמן משתנים, כלל אינם טורחים לבדוק האם מגיע להם משהו. יתרה מכך, רבים בכלל אינם פונים כדי לברר או לקבל מעט זכויות וכתוצאה מכך, שלא בצדק, נפגעים כלכלית בצורה קשה.

בזכות ולא בחסד

ובכן, גם לעצמאים ישנם זכויות וגם נפגע תאונת עבודה עצמאי זכאי לתבוע ולעמוד על זכויותיו. למעשה, עצמאי שעבר פגיעה או תאונה במסגרת עבודתו בעסק שלו עצמו ואשר רשום כדין בביטוח לאומי כעצמאי ושילם את כל העניינים הכספיים הכרוכים מעצם הגדרה זו, זכאי לקבל קצבאות ותגמולים שונים מהביטוח הלאומי במידה והוא נפגע בתאונת עבודה הקשורה לעבודתו, גם אם זו התרחשה בבית.

חברתנו מתמחה המימוש ומיצוי זכויות רפואיות. אנו מתמחים גם בסיוע לשכירים אבל באותה המידה גם בסיוע לעצמאיים ועם הדרכה והכוונה יד ביד עד לקבלת כל המגיע להם בזכות ולא בחסד. נשמח לעמוד לשרותכם אבל קודם לכן, הנה מידע קצר על תביעת תאונת עבודה עצמאי

האתגר של נפגע תאונת עבודה עצמאי

אצל שכירים הכל מאוד פשוט וברור. אדם עובד, לדוגמא, כחשמלאי במפעל מסוים כשכיר, הוא מתחשמל במהלך עבודתו, ניתן לייחס את תאונת העבודה למקום העבודה. זה קרה בשטח המפעל, היו עדים לעבודתו וזה קרה במסגרת זמן העבודה הקבוע לו. גם אם החשמלאי השכיר יצא לנסיעת עבודה או היה בדרך למפעל או ממנו, ישירות לביתו, עדיין קל לשייך את תאונת העבודה למסגרת התעסוקתית ולפיכך, יכירו בו כנפגע בתאונת עבודה ויקנו לו את זכויותיו. 

אצל עצמאיים זה יותר מסובך. ניקח את החשמלאי אלא שהפעם הוא בעל עסק עצמאי. יתרה מכך, הסדנא שלו נמצאת בחצר הבית. יהיה קשה הרבה יותר להוכיח כי התאונה קרתה במהלך עבודתו בעסק. אין עדים, ברוב הפעמים, קשה להוכיח שלא התחשמל כשהכין ארוחת בוקר במטבח הביתי וכו'. למעשה, הסעיף לחוק הביטוח הלאומי העוסק ודן בתאונות עבודה של עצמאים, מגדיר תאונת עבודה כתאונה שהתרחשה תוך כדי ועקב או תוצאה של העבודה או בדרך אל או מהעבודה. משמע, שכדי שתאונת עבודה תזכה את העצמאי בזכויות נפגע תאונת עבודה עליה להתרחש במהלך העבודה עצמה.

מכיוון שקשה יותר להוכיח קשר שכזה (הדוגמא שהבאנו אולי מוקצנת מעט אבל רלוונטית בכללותה), ישנה נטייה של הביטוח הלאומי שלא להעניק את הזכויות כפי שמעניקים לנפגע שכיר. כל זה לא אומר שנפגע תאונת עבודה עצמאי צריך לוותר מראש ולא לדרוש את זכויותיו המגיעות לו בדין.

הגדרת עצמאי לעניין תאונת עבודה עצמאי

כדי להיות זכאי לדמי פגיעה או לימי מחלה לאחר תאונת עבודה, על העצמאי לעמוד במספר תנאי בסיס. כך למשל הוא חייב לעסוק בתקופת הפגיעה בעיסוק המדובר באופן קבוע ורציף, לפחות בממוצע של 20 שעות בשבוע והכנסתו החודשית הממוצעת הינה לא פחות מ-50% מהשכר הממוצע במשק. כאמור, עליו גם להיות מוכר בביטוח לאומי ולשלם את כל חובותיו לגוף זה.

דמי פגיעה לאחר תאונת עבודה תאונת עבודה עצמאי

במידה והתביעה של העצמאי הוכרה בביטוח לאומי, הוא יהיה זכאי לקצבת דמי פגיעה. קצבת דמי פגיעה, המשולמת גם לשכיר, היא קצבה הניתנת על הימים שלאחר התאונה בהם העובד לא עבד. אלא שבניגוד לשכיר שדמי הפגיעה משולמים לו על כלל הימים שהחסיר, וכבר החל מהיום השני לפגיעה, דמי פגיעה על תאונת עבודה עצמאי משולמים רק החל מהיום ה-13 מהרגע בו הפסקנו לעבוד. דמי הפגיעה הללו גם ישולמו על לא יותר מ-90 יום מיום הפגיעה.  העצמאי התובע יכול להיות גם זכאי לטיפולים רפואיים שונים חינם.

אם עברו 90 הימים מיום הפגיעה והעובד טרם חזר לעבודתו, הוא רשאי להגיש תביעה לנכות מעבודה. רגע לפני שנדון בתביעה זו, חשוב לציין כי על עצמאי שתובע, חובה שלא לעבוד בעסק שלו כלל בתקופה בה משולמים לו זכויותיו (בתוך ה-90 יום או אחריה). כדי לקבל נכות מעבודה לזמן שמעבר ל-90 הימים הראשונים, העצמאי יזומן לוועדה רפואית, במהלכה תקבע לו דרגת נכות ולפיה גובה הדרגה תקבע לו קצבת הנכות מעבודה, שתשולם כקצבה חודשית או כמענק חד פעמי.

ועדה רפואית בתביעת תאונת עבודה עצמאי

ועדה רפואית לעצמאי אינה שונה מהותית מועדות רפואיות דומות. גם כאן על התובע להתכונן מראש בצורה המיטבית ביותר. כל זה אומר לאסוף את כלל המסמכים הרלוונטיים והעדכניים ביותר, בדגש על טפסים פיננסיים ורפואיים, לארגן אותם כיאות ולהתכונן לשאלות ואופן הצגת המגבלות מול הועדה, בכדי שזו תתרשם ותכיר בדרגת הנכות הגבוהה ביותר המגיעה לך. זהו תהליך חשוב מאוד, משום שלגובה דרגת הנכות השפעה אמיתית וחשובה על איכות החיים והעולם הכלכלי והקיומי שלך ושל משפחתך. מצד שני, זהו אינו תהליך פשוט ועצמאים רבים, הנגשים לתהליך לבדם, מתייאשים, נשברים או נפגעים מההתייחסות אליהם ומההחלטות. רוצה לעמוד על זכויותיך? אנו נשמח לסייע לך בכך, כפי שסייענו לעצמאיים רבים בהצלחה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי