תו נכה לרכב – מי זכאי ואיך מוציאים?

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

תו נכה מאפשר לזקוקים לכך להחנות במקומות המיועדים לנכים בלבד, להחנות בחניית כחול לבן ללא עלות והוא בא להקל על חייהם של הנכים. בהתאם לחוק הנכים, שנת 1993, התו עומד לרשותו של הנכה בלבד ומכאן שהנכה יכול להיות הנהג והוא יכול להיות הנוסע ברכב. אדם אשר אינו נכה ואינו מסיע נכה לא יכול להשתמש בתו כיוון שבכך הוא לוקח זכויות של אדם אחר.

רבים מאיתנו חושבים על נכה כאדם שלא יכול לנוע בכוחות עצמו ומשתמש בכיסא גלגלים כדי להגיע ממקום אחד לאחר. אך כדאי לדעת כי ההגדרה רחבה יותר ובצדק. ישנם אנשים בעלי מחלות לב אשר יכולים ללכת בכוחות עצמם טווח קצר או שזקוקים להליכון. ישנם נכים אשר לא ״רואים״ עליהם שהם נכים אך צריכים את העזרה בצורת מקום חנייה והתו הוא אחת הדרכים לסייע להם.

סוגי תו נכה

ישנם מספר סוגים של תג נכה כאשר בכל מקרה של נסיעה יש לדאוג שהתו יהיה ברכב, מוצג בצורה ברורה כשהוא צמוד לשמשת הרכב. התו עצמו יהיה קשיח כשהוא לא חייב להיות משויך לרכב אחד אלא לרכב שמסייע לנכה. בסך הכול אפשר לראות מספר סוגים של תווים:

  • תו ״רגיל״
  • תו המשתמש בכיסא גלגלים
  • תו ״רגיל״ מטעם משרד הביטחון
  • תו המשתמש בכיסא גלגלים מטעם משרד הביטחון

ההבדלים בין התווים השונים כמעט ואינם קיימים כשהדבר נוגע לאפשרויות החניה. כל בעלי תו נכה יכולים להחנות במקומות של נכים. עם זאת, בעלי תו עם סימן כחול המצביע על משתמש בכיסא גלגלים, יוכל לנסוע בנתיב של תחבורה ציבורית כשהאחר לא רשאי לכך.

התו יכול להינתן לתקופה מוגבלת ומוקצבת מראש והוא יכול לתת לתקופה לא מוגבלת. ההחלטה על תקופת הזכאות משתנה ותתקבל בהתאם למצבו הרפואי של הנכה. במידה ופגה תקופת הזכאות ניתן להרחיבה וזאת בהתאם לבדיקות הנדרשות.

חניה עם תג נכה

הרעיון של התו היא לאפשר לאלו שזקוקים לכך להחנות בצורה קלה ככל האפשר. על פי החוק, נכים יכולים להחנות לא רק בחניית נכים אלא גם במקומות שנחשבים לאסורים לחניה וזאת בתנאי שמתקיימים התנאים הבאים:

  1. הרכב חונה במקום שעל פניו אסור לחניה וזאת בתנאי שאין מקום חניה לנכה באזור.
  2. הרכב חונה במקום אסור, כשיש חניה לנכה, אך היא לא הייתה פנויה.
  3. הרכב אינו מפריע להולכים רגל ואינו מסכן אחרים או מחייב אותם לעבור צד בשל החניה.
  4. הרכב החונה אינו מפריע לתנועה ואינו מעכב את שאר הרכבים הנוסעים בכביש.

הוצאת תו נכה

ישנן אוכלוסיות שונות אשר רשאיות לקבל את התו כאשר כולם יצטרכו לעבור ועדה מסודרת לשם כך. מעבר לאנשים אשר מתניידים בכיסאות גלגלים, ישנם מקרים בהם מושתלים, בעלי מחלת טרשת נפוצה, עיוורים, אנשים זקנים ונוספים יוכלו לקבל את התו. התפקיד של הוועדה הוא לבדוק את הזכאות ואת תקופת הזכאות כשהיא רוצה לוודא כי הזכות ניתנת לאלו שזקוקים לה באמת.

יש לציין כי כל מקרה נבחן לגופו ובכל מקרה על כל אחד שמבקש להוציא את התו להביא את המסמכים הנדרשים. בין היתר יש להפיק אישור המעיד על נכות מהמשרד הרלוונטי כשזה יכול להיות משרד הביטון, משרד הרווחה, משרד הבריאות או המוסד לביטוח לאומי. בעת הגשת הבקשה יש למלא טופס בקשה לתו נכה, לצרף צילומים למסמכים מזהים, רישיון נהיגה, מכתב הצהרה לרכבים בהם ישתמש הנכה עם מספרי הרישוי (לכל היותר שני רכבים). את הבקשה יש להגיש למשרד הרישוי ותוך שלושים יום תינתן תשובה בעניין. זקוקים לסיוע בהגשת בקשת תג נכה או צריכים עזרה בביצוע של חידוש תו נכה? צרו קשר או השאירו פרטים באתר ונעזור לכם לעמוד על הזכויות המגיעות לכם.

רכב לנכים

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי