זכויות אנשי כוחות הביטחון האזרחיים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


במערך כוחות הביטחון במדינת ישראל נכללים כל הגופים האחראים על שמירה על ביטחון הציבור. מעבר לכוחות הצבא והמשטרה, כלולים בהגדרה זו גם כוחות הביטחון האזרחיים. בין האחרונים נכללים: עובדי שירות בתי הסוהר, עובדי שירותי הכיבוי (כבאים), אזרחים עובדי צה"ל, ועוד.

במידה ויש פגיעה במהלך השירות הצבאי או המשטרתי פונים הנפגעים למשרד הביטחון לשם מיצוי זכויותיהם.

כוחות הביטחון האזרחיים, במידה ונפגעת בריאותם פונים לכתובות האזרחיות למיצוי זכויותיהם הרפואיות. ההגדרה "זכויות רפואיות" כוללת זכויות של פיצוי כספי או עזרה שיקומית לאנשים שנפגעו או חלו.

הגורמים האזרחיים האחראים על סיוע במידה של נזק רפואי

אזרח עובד נפגע או שחלה ונפגעה יכולתו לעבוד ולהתפרנס אם לתקופה מוגבלת, ואם לצמיתות, זכאי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי לקבלת פיצוי כספי ועזרה שיקומית.

חשוב לציין כי שירותי הביטחון האזרחיים הינם גופים מאורגנים. בכל שירות ישנה מחלקה שתפקידה לסייע לעובד הנפגע ולכוון אותו למיצוי זכויותיו ולגורמים המתאימים לכך.

זכויות אזרחים עובדי צה"ל

אזרחים עובדי צה"ל זכאים לאותן זכויות כמו כל אזרח העובד במקום עבודה אזרחי.

אזרח עובד צה"ל שחלה או נפגע וכתוצאה מכך אינו מסוגל להמשיך לעבוד זכאי להגיש בקשה לקצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי.

אזרח עובד צה"ל שנפגע במהלך עבודתו או בדרך לעבודה או ממנה, זכאי להגיש בקשה דרך מחלקת נפגעי עבודה. בתביעה זו נבדקת רמת הפגיעה ובהתאם לה נקבע הפיצוי. הפיצוי יכול להיות פיצוי כספי זמני עבור אובדן ימי עבודה, מימון טיפול רפואי, או הגשת בקשה לקצבה חודשית קבועה.

אזרח שוועדה רפואית קבעה לו 20% נכות ומעלה זכאי לשיקום מקצועי.

אזרח עובד צה"ל שנהרג במהלך עבודתו, זכאים בני משפחתו לקבל קצבת תלויים ולהטבות הנלוות לה.

זכויות רפואיות לסוהרים

שירות בתי הסוהר הינו מערך מאורגן היטב. לאורך השנים הוסדרו בחוק זכויות רפואיות של סוהרים.

עובד שב"ס אשר נפגע במהלך שירותו, או עובד שב"ס שנספה במהלך עבודתו, ובני משפחותיהם, זכאים לזכויות זהות לזכויותיהם של חיילי צה"ל שנפגעו במהלך שירותם.

הפגיעות יכולות להיות אחת מאלה: איש שב"ס שחלה במהלך עבודתו ועקב מחלתו אינו יכול להמשיך לעבוד, איש שב"ס שנפגע במהלך עבודתו וכתוצאה מהפגיעה הפך לנכה באופן זמני או קבוע, איש שב"ס שנהרג במהלך שירותו.

אנשי שב"ס אינם פונים ישירות לביטוח לאומי, אלא לגורם פנימי בשב"ס הנקרא "קצין תגמולים" והוא מסייע להם ומטפל בתהליך התביעה.

זכויות הכבאים

כבאים אשר נפגעו במסגרת עבודתם במהלך כיבוי שריפה זכאים לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעה להכרה בהם כנפגעי עבודה. במידה ותביעתם תאושר, הם יהיו זכאים לתשלום דמי פגיעה זמניים (עד 3 חודשים) ומימון טיפולים רפואיים, או לתשלום קצבה לטווח ארוך או לצמיתות במידה והפגיעה אינה מאפשרת להם לעבוד לאורך זמן. בנוסף הם יהיו זכאים לשיקום מקצועי אם הוכרו כנכים בדרגה של 20% ומעלה ולא יוכלו להמשיך לעבוד ככבאים.

כבאי שנהרג במסגרת עבודתו יהיו בני משפחתו התלויים בו לפרנסתם (אישה וילדים או קרובים אחרים שהיו תלויים בו לפני מותו) לקבלת קצבת תלויים חודשית ולהטבות נוספות הנלוות אליה.

כבאי שחלה או נפגע שלא במסגרת עבודתו, יהיה זכאי להגיש תביעה לקצבת נכות או להטבות אחרות לנכה, בכפוף לאישורים רפואיים, עמידה בפני ועדה רפואית וקבלת אישור הוועדה. במידה ונקבעו לו אחוזי נכות הוא ובני משפחתו יהיו זכאים לזכויות השוות לכל אזרח שהוכר כנכה.

בעקבות אסון הכרמל בדצמבר 2010 הוגשה הצעת חוק לשיפור תנאי השירות של כבאים וזכויותיהם.

עובדי כוחות הביטחון האזרחיים זכאים לזכויות רפואיות כאזרחים. חשוב שיפנו לגורמים הרלוונטיים במקומות עבודתם להכוונה ומיצוי זכויות.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי