זכויות רפואיות לחולים בפוליו – שיתוק ילדים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


פוליו הוא נגיף הגורם למחלת שיתוק ילדים, או בשמה הנפוץ – מחלת הפוליו. זוהי מחלה בה נפגעת מערכת העצבים והיא מועברת מאחד לשני בעיקר באמצעות מחזור צואה- פה: המחלה עוברת דרך חלקיקי צואה של החולה לפה של האדם הבריא. אצל מרבית האנשים שנדבקו בפוליו לא מופיעים כלל סימפטומים של המחלה, אך כשנגיף הפוליו חודר אל תוך מחזור הדם, ישנם תסמינים רבים מהם החולים עלולים לסבול.

באחוז בודד ממקרי ההידבקויות במחלה, נגיף הפוליו חודר למערכת העצבים המרכזית, דבר הגורם לחולשה ולשיתוק רפה חד של השרירים. הצורה הנפוצה של הפוליו היא פגיעה בעמוד השדרה, שמאפייניה הם אי סימטריה הכוללת לרוב את הרגליים. במקרים חמורים מאוד של המחלה, החולה עלול למות, כתוצאה משיתוק בשרירי הנשימה.

בשנים עברו הפוליו הייתה נפוצה מאוד. אחת המחלות הנפוצות ביותר. עד לפיתוח החיסון, בראשית שנות החמישים של המאה העשרים, הייתה תמותה רבה של חולים. ילדים רבים בישראל חלו במחלה בראשית זמנה, מכיוון שהחיסון הגיע רק בסוף שנות החמישים. אז כבר כולם חוסנו נגד המחלה. החיסון הביא לירידה משמעותית בתחלואה.

למרות היתרון של החיסון נגד הפוליו יש לו תופעת לוואי קשה. מנה אחת של חיסון לכל 2.4 מיליון מנות עלולה לגרום לסימני שיתוק אצל המחוסן או אצל בני המשפחה שבאו במגע עם הפרשות השתן והצואה שלו.

מרבית חולי הפוליו בישראל היו ילדים כשחלו, בשנות החמישים, ונלחמו על בריאותם כדי שיוכלו להיות כמו שאר הילדים בני גילם. מרבית חולי הפוליו כיום הם אנשים בסביבות גיל ה- 60. כל חייהם הם עבדו והשתכרו בכבוד, אך כעת הם מתחילים לסבול מ"פוסט פוליו", מצב שבו השרירים שנפגעו בילדות, נעשים חלשים יותר ותחילים להזדקן. תפקוד השרירים נמצא במגמת ירידה מתמדת, ועלולות להיות פגיעות מבחינה עצבית. דברים אלה עלולים לגרום לחולים לקשיים נפשיים רבים.

חוק פיצוי לנפגעי פוליו

בשנת 2007 חוקקה הכנסת את "חוק פיצוי לנפגעי פוליו", ומטרתו- לפצות את מי שלקה במחלה בילדותו בארץ. החוק אינו כולל את הילדים שחלו עוד לפני עלייתם לישראל. החוק קובע כי החולים יקבלו פיצוי חד פעמי מהמדינה, בנוסף לקצבה חודשית, הנקבעת בהתאם לגובה הנכות.

גובה הפיצוי החד פעמי תלוי באחוזי הנכות אותם קבעה הוועדה הרפואית של ביטוח לאומי. סכומי הפיצוי יהיו בין 50 אלף שקלים ל- 120 אלף שקלים. לאדם שנקבעו אחוזי נכות של עד 19% יינתן פיצוי בסך 50 אלף שקלים. לאדם שנקבעו אחוזי נכות מעל 20%, תינתן קצבה חודשית, בין 750 שקלים עד 3,750 שקלים. סכומי הקצבה נקבעים על פי גובה הנכות.

נפגעי פוליו שמקבלים קצבת ניידות מביטוח לאומי, יקבלו בנוסף גם את "קצבת נפגעי פוליו". כמו כן גם אנשים המקבלים קצבת זקנה.

פטור ממס הכנסה

נפגעי פוליו שעובדים ומשלמים מס הכנסה זכאים לפטור ממס, כמו גם אלה שמשלמים מס על פנסיה מעבודה או על קצבת אובדן כושר. הפטור ממס ניתן לרוב לנפגעי פוליו שסובלים משיתוק שרירי ידיים ו/או רגליים, או שנוספו להם מחלות קשות כגון מחלות לב, סכרת, מחלת כליות וכדומה.

קצבת נכות כללית

נפגעי פוליו לפני פרישתם לפנסיה, שעקב מצבם הפסיקו לעבוד או שמשכורתם הצטצמה באופן משמעותי, זכאים לקצבת נכות כללית, לקצבת שירותים מיוחדים ו/או לקצבת סיעוד, הכול ביחס למצבם הבריאותי, לגילם ולמצב הכנסותיהם.

קצבת ניידות

נפגעי פוליו בעלי אחוזי נכות מסויימים זכאים להלוואה עבור רכישת רכב, קצבה חודשית לאחזקת רכב ולתג חניית נכים.

ראו גם:

זכויות חולי פוליו שחלו בחו"ל

אובחנם כחולים בפרפלגיה? מגיע לכם כסף!

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי