מיקרוטראומה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


מיקרוטראומה – "תורת הפגיעות הזעירות". ההגדרה באה לתת מענה לאנשים שלקו במחלות הקשורות למקצוע שלהם ולעבודתם, אך הביטוח הלאומי לא הכיר בהן כמחלות מקצוע, ולכן הם לא הוכרו כנפגעי עבודה ולא יכלו לקבל קצבת נפגעי עבודה. מיקרוטראומה מוגדרת כמחלה שנגרמה כתוצאה מסדרת פגיעות קטנות וזעירות, החוזרות על עצמן, כאשר כל אחת מן הפגיעות "תורמת" את שלה, כנזק לגוף, עד שנוצר נזק גדול ועוצמתי- המחלה עצמה. כל פגיעה זעירה אינה גורמת לנזק כשהיא מופיעה בצורה בודדת, אך כאשר ישנן כמה פגיעות זעירות ביחד, הפגיעה היא משמעותית.

הביטוח הלאומי קבע כי פגיעה כתוצאה מעבודה נחשבת תאונת עבודה או מחלת מקצוע. כשהפגיעה התפתחה בגוף בהדרגה, היא נחשבת כמחלת מקצוע, לעומת תאונת עבודה שקרתה באופן פתאומי- מבחינת מקום וזמן התרחשות. עם התפתחות התעשייה המודרנית, הדורשת תהליכי ייצור עם התמקצעות לאורך זמן או מאמץ מתמשך, הכירו בעובדה שצירוף מקרי הפגיעות הפתאומיות, בעלי אופי של תאונת עבודה, עלול לגרום למיקרוטראומה. לרוב יהיו אלה פגיעה באיכות השמיעה, בדרכי הנשימה ובגב. מחלות נפש ומחלות לב לא מוכרות על ידי הביטוח הלאומי כמקרים של מיקרוטראומה. אולם ביטוח לאומי כן מכיר במקרים של מחלות אלו ואף מעניק זכויות רפואיות לנפגעי נפש.

תנאי ההכרה במיקרוטראומה

האדם שנפגע בעבודתו בצורה המוגדרת כמיקרוטראומה, צריך להוכיח כי קיים קשר עובדתי, סיבתי וישיר בין אותן פגיעות זעירות לבין מצבו הגופני- בריאותי. בהמשך יש צורך בקביעה רפואית המקשרת בין אותן פגיעות זעירות קיימות לבין הופעת המחלה. ההכרה בכך שהפגיעה היא אכן תוצאה של פגיעה מעבודה, תיבחן בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הביטוח הלאומי:

  • אירוע של תאונת עבודה, שהפגיעות הזעירות מהוות יחד נזק לגוף.
  • הוכחות רפואיות שאכן מדובר בנזק גופני הנגרם כתוצאה מרצף של פגיעות זעירות, ולא מדובר בתהליך הדרגתי.
  • צריך להוכיח קשר סיבתי ישיר בין הפגיעות, שהצטברו עם הזמן, לבין הנזק שנחשב למעשה כפגיעת עבודה.

הגשת תביעה בביטוח לאומי

התביעה למיקרוטראומה מתבצעת באופן דומה לתביעה של אדם להכרה כנפגע עבודה. ביטוח לאומי בוחן את תביעת המיקרוטראומה בשני מסלולי בדיקה: האחד– הכרת התובע כנפגע עבודה, השני– הכרת התובע כזכאי לקביעת נכות ועקב כך לקבלת קצבת נכות כללית. אמנם שתי התביעות מתבצעות באופן דומה, אך קיים הבדל משמעותי. ביטוח לאומי מקשה על התובעים להכרה במיקרוטראומה. התביעה מורכבת ולא קלה. הוכחת המצב מוטלת כולה על התובע עצמו, בשונה מהוכחת המצב המוטלת על נפגע עבודה בעקבות חבלה או מכה שקיבל במהלך עבודתו. לרוב, הבקשה נדחית בתביעה הראשונה, והתובע רשאי לפנות לבית הדין לענייני עבודה.

ביטוח לאומי מכיר בפגיעה כמיקרוטראומה

כשביטוח לאומי מקבל את תביעתו של הנפגע ומכיר בו כמי שנפגע בהתאם לתורת המיקרוטראומה, הוא יהיה זכאי לקבל את כל הזכויות המגיעות, על פי החוק, לאדם נפגע עבודה. להלן הזכויות:

  1. ביטוח לאומי ישלם דמי פגיעה בגין אובדן ההכנסה עבור הזמן בו התובע אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה אחרת שמתאימה לו, עקב הפגיעה. ביטוח לאומי משלם את דמי הפגיעה לתקופה מקסימלית שנקבעה בחוק.
  2. התובע זכאי להגיש לביטוח לאומי תביעה לגמלת נכות מעבודה. ביטוח לאומי יזמן אותו לעמוד בפני ועדה רפואית שתבחן את המקרה ותקבע את דרגת הנכות המגיעה לו. היה ונקבעה לו דרגת נכות בין 9% ל-19% נכות, הוא יקבל מענק חד פעמי. היה ונקבעה לו דרגת נכות העומדת על 20% ויותר, הוא יקבל קצבה חודשית.
  3. התובע זכאי לקבל טיפול רפואי, טיפול לצורך ריפוי והחלמה, ולהיכנס למסגרת של שיקום מקצועי.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי