ייפוי כוח לקבלת טיפול רפואי

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


על פי חוק זכויות החולה, האדם לא יקבל טיפול רפואי שלא בהסכמתו המלאה. החולה יכול למנות אדם אחר שיהיה מוסמך לטפל בהחלטות לגבי קבלת טיפול רפואי, כאשר הוא מחתים אותו על ידי ייפוי כוח לקבלת טיפול רפואי. את הטפסים ימלאו מבעוד מועד, כאשר הסמכות של האדם האחר תבוא במידה והחולה לא יהיה מסוגל לקבל החלטות בעצמו ולהביע את רצונותיו, מסיבות שונות, בין אם הן קרו באופן מפתיע ובין אם הן היו צפויות.

כל עוד החולה מסוגל לקבל החלטות בעצמו, על הרופאים להתחשב ברצונותיו ולא לפנות לאדם בעל ייפוי הכוח. גם כאשר הדעות חלוקות בין החולה לבין מיופה הכוח, על הרופאים להתחשב רק ברצונותיו של החולה, כל עוד הוא מסוגל לקבל החלטות.

היתרונות בייפוי כוח לקבלת טיפול רפואי

מיופה הכוח, נבחר על ידי החולה שסומך עליו באופן מוחלט כי יעשה הכול על מנת לדאוג שהוא יקבל את הטיפול הטוב ביותר. הדבר ייעשה במילוי טפסים חתומים בכתב ידיהם של הצדדים המעורבים. ברוב המקרים, האדם המקבל את ייפוי הכוח לידיו, אינו גורם זר לחולה, אלא קרוב משפחה או מכר טוב, שמטרתו היא לפעול לטובת החולה, כך שייעשה עמו צדק בכל הנוגע לקבלת טיפול רפואי. כאשר ישנו צורך לפנייה לבית המשפט או למנות אפוטרופוס לצורך קבלת טיפול באופן בהול, מיופה הכוח מחליף את הצורך בכך ועומד בעצמו מול המערכת הרפואית ומקבל החלטות.

מי רשאי למנות בא כוח?

החולה אשר ממנה אדם למיופה כוח בעבור קבלת טיפול רפואי, חייב להיות כשיר מבחינה משפטית כאשר הוא מייפה את כוחו של האחר. הוא חייב להיות אדם בגיר, מעל גיל 18, להיות צלול בדעותיו ולהבין באופן מוחלט את משמעות המינוי של מיופה כוח. חולה קטין, או חולה שאינו מסוגל לקבל החלטות בעצמו, אינו רשאי למנות מיופה כוח. במידה ויש צורך במינוי, פונים לבית המשפט או ממנים אפוטרופוס.

מיהו מיופה הכוח?

על מיופה הכוח להיות אדם בגיר ולהבין לחלוטין את תפקידו, וכמובן שעליו להסכים לחתום על ייפוי כוח לקבלת טיפול רפואי. במידה והחולה ממנה שני אנשים או יותר לתפקיד, עליו לקבוע מראש את אופן שיתוף הפעולה ביניהם.

מתי פונים למיופה הכוח?

הרופאים יפנו למיופה הכוח של החולה רק במקרה והם מתרשמים, באופן מקצועי בלבד, כי החולה לא מסוגל לקבל החלטות מדעת לגבי הטיפול הרפואי, בשל מצבו הרפואי, הקוגניטיבי, הנפשי, הוא נתון בחוסר הכרה, הוא אינו מסוגל לתקשר עם הסביבה או מכל סיבה אחרת הנראית לעיניים מקצועיות.

על הרופאים להתייחס אל בא הכוח כפי שהיו מתייחסים אל החולה בעצמו, במידה והיה יכול לקבל החלטות לקבלת טיפול רפואי בעצמו. מיופה הכוח יכול לקבל רק את ההחלטות שאותן זכאי החולה לקבל, ואינו יכול לקבל החלטות לטיפול רפואי כאשר מדובר בניתוק ממכשירים שבזכותם החולה חי, או כאשר יש החלטה לגבי טיפול בכפייה.

גבולות ייפוי הכוח

ייפוי הכוח האמור מכוון אך ורק לצורך קבלת טיפול רפואי ולא ייפוי כוח כללי, כגון קבלת קצבאות, ניהול חשבון בנק וכדומה.  לא מדובר על מקרים בהם החולה נוטה למות ועלולות להתקבל החלטות לגבי טיפול רפואי שיסכן את חייו. בא הכוח יכול לקבל החלטות לגבי טיפול רפואי שיינתן לחולה ולגבי החלטות על אשפוז בבית חולים או במוסד סיעודי/ פסיכיאטרי, אך אין הוא רשאי לקבל החלטות ביחס לאשפוז או לטיפול הפסיכיאטרי המקובלים על פי החוק.

למידע נוסף: סירוב לטיפולים מאריכי חיים

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי