חוות דעת רפואית – לשם מה?

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!

על מנת לממש את הזכויות הרפואיות של המבוטח, לרוב ישנו צורך לספק לוועדה הרפואית או לבית המשפט חוות דעת רפואית. חוות דעת רפואית היא מסמך מקצועי שנכתב על ידי רופא מומחה ויש להקפיד על כך שתחום ההתמחות של הרופא שאמון על כתיבת חוות הדעת הרפואית, יהיה קשור באופן ישיר לנושא התביעה.

כך למשל אם מדובר על אוסטאופורוזיס, על הרופא המומחה לעסוק בתחום רפואת העצם ואילו במידה ומדובר על מחלת הסרטן, הרי שישנו צורך שאת חוות הדעת הרפואית יכתוב רופא אונקולוג.

מה כתוב בחוות הדעת הרפואית?

בחוות הדעת הרפואית הרופא צריך לסקור את פרטי המקרה, לספק דוגמאות רלוונטיות מהספרות המקצועית, לקבוע את אחוזי הנכות מהם סובל המטופל ועוד. בסופו של דבר באמצעות חוות הדעת הרפואית ניתן להוכיח את הנזק שנגרם למטופל, להבין מאילו בעיות הוא סובל ובהתאם לכך לקבוע את גובה הפיצויים להם הוא זכאי.

כמו כן בחוות הדעת הרפואית מצוינות התוצאות של הבדיקות השונות שעבר המטופל, מצוינות הנסיבות הרלוונטיות לתביעה לפרטי פרטים ועוד.

באילו מצבים יש לספק חוות דעת רפואית?

להלן מספר מצבים שבהם ישנו צורך לספק חוות דעת רפואית:

  • תביעות מול המוסד לביטוח לאומי – כאשר מגישים תביעה לקבלת פיצויים או סעדים שונים מהמוסד לביטוח לאומי, בדרך כלל ישנו צורך להופיע בפני וועדה רפואית. עם זאת, לא תמיד הוועדה הרפואית פוסקת בהתאם למצב בשטח. לפיכך לרוב בשלב הערעור על החלטות הוועדה נהוג להביא חוות דעת רפואית שתתמוך בגרסתו של המבוטח.
  • תביעות מול חברות ביטוח פרטיות – גם במצבים של תביעות שמוגשות לחברות ביטוח פרטיות ייתכן מאוד שהמבוטח לא יזכה לקבל את הפיצויים להם הוא ראוי וגם במצבים האלה לפיכך לא אחת מתעורר הצורך להגיש חוות דעת רפואית.
  • תביעות בגין רשלנות רפואית – בכל תביעה שמוגשת בגין רשלנות רפואית ישנו צורך לצרף לכתב התביעה חוות דעת רפואית על מנת לשכנע את בית המשפט בקיום יסוד הרשלנות ועל מנת לאמוד את גובה הנזק שנגרם לתובע.

מה היא העלות של חוות דעת רפואית?

העלות של חוות דעת רפואית משתנה ממקרה למקרה אך בכל מקרה עלותה נעה בין ששת אלפים שקלים לחמישה עשר אלף שקלים בתלות ברמת המורכבות של המקרה ובתלות בנסיבות המקרה. כמו כן במקרים מסוימים בנוסף לחוות הדעת הרפואית, על הרופא המומחה להגיע ולהעיד לטובת התובע בבית המשפט ובמקרים האלו עלות השכר תהיה מן הסתם גבוהה יותר.

מאחר ואת חוות הדעת הרפואית צריך לספק התובע, הרי שהעלות של שכר הרופא המומחה צריכה לצאת מכיסו. עם זאת, במקרים רבים בהם התביעה התקבלה, הנחה בית המשפט את הצד הנתבע לשלם לתובע את השכר ששילם לרופא המומחה.

באילו מצבים אין צורך להגיש חוות דעת רפואית?

לפי תקנות הסדר האזרחי, יש לצרף חוות דעת רפואית לכל תביעה שעניינה נזקי גוף למעט תביעות שעוסקות בתאונות דרכים. לפיכך בין אם מדובר על מקרה של תביעה שעוסקת בפעולות איבה ובין אם מדובר בתביעה שעוסקת בתאונות עבודה, בכל מקרה ומקרה ישנו צורך לצרף לתביעה חוות דעת רפואית.

עם זאת, ייתכן כי במצבים חריגים ביותר, התובע יוכל לקבל פטור מהגשת חוות הדעת בדגש על מקרים שבהם אין באפשרותו להגיש חוות דעת רפואית מטעמים פיננסיים, אך כל עוד לא תוגש חוות דעת רפואית מצד התובע, לא ניתן יהיה למקסם את סכום הפיצויים הכספיים ובנוסף לא יהיה באפשרות התובע לטעון לנכות רפואית.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי