זכויות לסובלים מאי ספיקת כליות

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אי ספיקת כליות
סובלים מאי ספיקת כליות – מה מגיע לכם?

אי ספיקת כליות הוא מונח המתאר מצב בו כליות האדם, אשר אחראיות ביום יום לסינון הדם ולשמירה על לחץ וחומציות תקינים, לא מצליחות להמשיך ולבצע את תפקידן, מסיבות רפואיות שונות.

אי ספיקת כליות מתחלקת לשני סוגים עיקריים: אי ספיקת כליות כרונית, אשר מתפתחת לאורך זמן ממושך, בעקבות בעיות בריאותיות כרוניות, כגון סוכרת. ואי ספיקת כליות חריפה, אשר מתפתחת בתוך מספר ימים בדרך כלל, ומתרחשת בעקבות התדרדרות רפואית פתאומית.

אי ספיקת כליות מהווה סכנה ממשית לאדם, מאחר ואי סינון הדם מביא לפגיעה במחזור הדם, ולהצטברות פסולת בגוף. מסיבה זו, הסובלים מאי ספיקת כליות נעזרים בדיאליזה, מכשיר רפואי המיועד להחליף זמנית את פעולתן של הכליות הפגועות.

מהם הזכויות של הלוקים באי ספיקת כליות?

ביטוח לאומי

חולה הסובל מאי ספיקת כליות מוגדר על ידי ביטוח לאומי כבעל 100% נכות רפואית. כמו כן, ובמידה ואי ספיקת הכליות מביאה למצב בו החולה נחשב כמי שאיבד למעלה מ-50% מכושר עבודתו, הוא זכאי לקבלת קצבת נכות כללית.

ההחלטה בדבר הזכאות לקצבה מתקבלת לאחר בדיקה רפואית המבוצעת על ידי רופאי המוסד לביטוח לאומי.

כמו כן, במידה והחולה הינו בין הגילאים 65-18, מטופל בדיאליזה ואינו יכול לתפקד בכוחות עצמו, הוא זכאי גם לקבלת קצבת שירותים מיוחדים, אשר שיעורה נקבע בהתאם לחומרת מצבו הרפואי, וזאת עד לגיל היציאה לפנסיה (67 לגברים, 62 לנשים).

לאחר מכן, חולים אלו זכאים לקבלת גמלת סיעוד, אשר במרבית המקרים אינה מתבטאת בסכום כספי המועבר ישירות לחולה, אלא מסייעת בהתנהלותו היום-יומית, בין היתר באמצעות מימון מטפל מוסמך בבית החולה.

חולה בעל אחוז נכות של 75% ומעלה זכאי לפטור כולל מתשלומי ביטוח לאומי, וזאת באמצעות מחלקת הגבייה במוסד לביטוח לאומי.

מס הכנסה

חולים אשר הוגדרו כבעלי אחוז נכות של לפחות 89.1%, זכאים לפטור כולל מתשלום מס הכנסה עד לסכום שנתי של 496,800 ₪.

במקרים מסוימים ניתן לקבל גם החזר בדיעבד על התקופה שטרם הגשת הבקשה לפטור, בהתחשב במצבו הרפואי של החולה.

זכויות נוספות

חולים המטופלים בדיאליזה, אשר אינם זכאים לקצבת שירותים מיוחדים, זכאים להשתתפות חלקית בעלות התרופות להם הם זקוקים, וזאת במסגרת פניה לסניף קופת החולים בו הם מטופלים.

ההשתתפות ניתנת בהתאם למצבם הרפואי ומצבם הכלכלי. כמו כן, חולים המטופלים בדיאליזה אינם נדרשים לתשלום עבור הפניה רפואית, הניתנת מטעם קופת החולים או רופא מקצועי.

חולים המטופלים בדיאליזה זכאים להנחה בשיעור הארנונה מטעם הרשות המקומית בה הם מתגוררים, כאשר שיעור ההנחה נקבע בהתאם למצבם הרפואי. כמו כן, הם זכאים להנחה בהיטלים נוספים המוטליםמטעם הרשות המקומית. חולים המוגדרים כבעלי אחוז נכות של 75% ומעלה זכאים גם לסיוע בשכר הדירה במידת הצורך, וזאת באמצעות פניה לבנק למשכנתאות.

חולה המטופל בדיאליזה זכאי לקבלת הנחה חלקית מטעם חברת "בזק" בעבור תשלום החשבונית של קו הטלפון שברשותו. לשם כך עליו לפנות למשרד העבודה והרווחה.

חולים אשר מטופלים בדיאליזה ומוגבלים בניידות, זכאים לקבלת קצבת ניידות, אשר מעניקה פטור בדרגה מסוימת (חלקית או מלאה) ממסים בעת רכישת רכב. כמו כן, חולים המטופלים בדיאליזה ומבקשים להגיע לטיפול בבי"ח, זכאים לקבלת החזר נסיעות מלא במידה ונסעו באוטובוס, או בשיעור של 50% במידה ונסעו ברכב (מונית או אמבולנס).

מטופל דיאליזה אשר מוגדר כבעל נכות של 100% זכאי לקבלת תו נכה לרכבו הפרטי, המקנה חניה חופשית במרבית אזורי העיר.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי