זכויות רפואיות לחולים במחלות ריאה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


מחלות ריאה
מחלות ריאה

ישנן מחלות שונות המשפיעות על יכולתו של הסובל מהן לנשום באופן חופשי. לעיתים מדובר על מצבים שמושפעים בעיקר מגורמים התנהגותיים (עישון, למשל), לעיתים מדובר על תסמינים של מחלות ניווניות שפוגעות גם בנשימה, לעיתים מדובר על מחלות שתוקפות באופן של התפרצויות ויש שמדובר על מצבים אחרים כגון פגיעה בתאונה או בעבודה.

עבור חלק ניכר מהחולים ישנן זכויות רפואיות ואף זכויות אחרות שביכולתם לנצל בכדי להיטיב את מצבם. בחלק מהמקים המטרה היא לזכות בהקלה רפואית, כאשר במקרים אחרים המטרה היא לקבל סיוע כלכלי לצורך התמודדות עם המצב ועם ההוצאות המרובות או עם פגיעה ביכולת להשיג הכנסה מספקת באופן עצמאי.

מחלות מקצוע– מניעה ושיקום

סוגים שונים של מחלות ריאה, לרבות הופעה של דלקות או אסטמה, יכולים להיות תוצאה של תנאי עבודה. הדבר נכון לגבי עובדים שנחשפים במהלך עבודתם לסוגי חומרים שונים שנמצאים במצב צבירה נדיף, רעלנים, חומרים כימיים, חומרים אלרגניים וחומרים נוספים. חשוב לדעת שמעסיקים נדרשים על פי התקנות לספק סביבת עבודה בטוחה ככל שניתן ועליהם לדאוג גם להכשרה מתאימה וגם לאמצעי הגנה לרבות כפפות, מסכות ואמצעים נוספים.

כאשר מצויים גורמי סיכון שונים בסביבת העבודה, לעיתים בשילוב רגישות של העובד, התוצאה עלולה להיות התפתחות של מחלות ריאה ואסטמה. במידה ומובחנים תסמינים של קשיי נשימה, שיעול מוגבר, כיח ותסמינים נוספים, זכאי העובד להיבדק על ידי רופא תעסוקתי. במקרה הצורך יש לאפשר תנאי העסקה שלא יביאו להחמרה במצב.

חשוב לדעת שבמקרים מסוימים זכאי מי שפיתח מחלה תוך כדי עבודתו לפנות למוסד לביטוח לאומי לצורך קבלת גמלה כנפגע עבודה. עבור העומד בקריטריונים יממן הביטוח לאומי הן את הטיפול הרפואי ואף גמלת נכות, במידה ומדובר על פגיעה חמורה למציתות או לתקופת זמן ארוכה.

מחלות ריאה כרוניות

אנשים רבים סובלים ממחלות ריאה כרוניות, ללא כל קשר לפגיעה בעבודה. חשוב לדעת שכאשר מדובר על מחלה כרונית לכל סוגיה ובפרט כאשר מדובר על פגיעה בדרכי הנשימה או אסטמה שמחייבים קבלת טיפול מתמשך, ישנה זכות חשובה במימון הטיפול.

עבור החולה הכרוני, כלומר זה שזקוק לטיפול תרופתי ממושך, החובה לרכוש תרופות יקרות נמשכת במשך שנים ולעיתים אף במשך כל החיים. על מנת להימנע מהוצאות גבוהות יתר על המידה נקבע כלל של תקרת תשלום. משמעות הדבר היא שבעת רכישת תרופות או קבלת טיפולים מסוימים, לא יידרש החולה לשחם יותר מסכום שנקבע בתקנות כמקסימלי.

קצבת נכות

חלק מהחולים הסובלים ממחלות ריאה, לרבות חולי סרטן, cf ואחרים, נמצאים במצב שבו יכולתם התפקודית יורדת במידה ניכרת. במקרים כאלה, יש משמעות לאבחון החולה מבחינת דרגת הנכות. מי שמצבו מצדיק זאת יאובחן על ידי ועדה רפואית של ביטוח לאומי, שם יקבעו האם הוא יוכר כנכה אם כן – מהי דרגת הנכות שתוענק לו.

דרגת הנכות בשילוב עם רמת הפגיעה ביכולת לעבוד ישוקללו יחדיו וכך יוכל החולה לקבל קצבת נכות כללית ו/או זכויות נוספות כגון:

  • שיקום מקצועי.
  • שיקום בניידות.
  • הנחות במוסדות שונים, ממשלתיים ופרטיים.
  • הנחות בארנונה.
  • הטבות מס שונות.
  • פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי.

הזכות להשתלת ריאות

במצבים קשים במיוחד, כאשר אין מנוס מפני ביצוע של השתלת ריאות, זכאים חולי הריאות להיכנס לרשימת המתנה על פי קריטריונים רפואיים ברורים, ללא אפליות. הקריטריון העיקרי הוא חומרת מצבו שלה החולה. לצורך כך מתבססים הרופאים על מצב תפקודי הריאה של החולה כמו גם על מאפיינים נוספים בעלי משמעות כמו גיל והתקופה שהחולה כבר ממתין לתרומה.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי