זכויות רפואיות ופתרונות נגישות לבעלי נכויות

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אנשים המוגבלים בניידות הפיזית שלהן זקוקים לשורה ארוכה של פתרונות על מנת שיוכלו לקבל את הסיוע הנדרש בהתנהלותזכויות רפואיות ופתרונות נגישות לבעלי קושי בניידות השוטפת. יש כיום לא מעט טיפולים ומוצרים שאפשר להתבסס עליהם על מנת לשפר את המצב ולהתאים את סביבת המגורים לאתגרים ולקשיים של האדם, אבל הקושי העיקרי הוא שהעלות של חלק מהם אינה מבוטלת כלל. החדשות המעודדות הן שניתן לממש זכויות רפואיות שונות ובכך להפוך את הפתרונות המוצעים כיום לנגישים יותר, תרתי משמע.

התאמת סביבת החיים לאנשים בעלי מוגבלות בניידות

אנשים הסובלים מנכויות ומבעיות ניידות מקבלים סיוע שוטף מגורמים שונים, כולל בכל הנוגע להתאמה של סביבת המגורים והמחיה שלהם לקשיים הפיזיים. אחד מאמצעי הסיוע העיקריים הוא פתרונות מימון של משרד הבינוי והשיכון, אותם ניתן לקבל בצורה של הלוואה או לחלופין כשילוב של מענק ושל הלוואה. כל מקרה נשקל לגופו על פי נסיבות הבעיה שהאדם סובל ממנה, דרגת החומרה שלה, מסגרת המגורים בה הוא חי, הרכב המשפחה ופרמטרים נוספים. דיירים במסגרות הדיור הציבורי בישראל למשל מקבלים מענק מלא, בעוד שנפח הכספים הניתנים כמענק הוא צנוע יותר עבור אוכלוסיות אחרות.

העזרה הראשונה אותה ניתן לקבל היא סיוע כספי, עד לסכום של 65,000 ש"ח (נכון לחודש יולי 2020) עבור ביצוע התאמות פנימיות או חיצוניות בדירת המגורים. תחת ההגדרה הזו אפשר למנות פעולות דוגמת הרחבה של הפתחים במבנה כך שיתאימו למעבר של כיסא גלגלים, בנייה של משטחי ושבילי גישה, שינויים במבנה של חדרי הבית השונים וכמובן שגם מימון ההתקנה של אמצעי נגישות חיוניים – מעלון (מעלית ביתית), מעקות וכן הלאה.

ההתקנה של מעלון דורשת הרחבה נפרדת. התקנות הנוכחיות בישראל מאפשרות סיוע מקיף יותר להתקנת מעלון, עד לסכום של 130,000 ש"ח. כדי ליהנות מהזכות הזו יש צורך לעמוד בכמה דרישות נוספות, ובכלל זה מגורים במבנה עוד טרם תחילת ההתנהלות באמצעות כיסא גלגלים. על האדם להראות שהמעלון הוא למעשה הפתרון היחידי לקשיי ההתניידות שלו.

במקרה של התאמות חיצוניות (התקנת מעלות במבנה מגורים משותף) נדרשת הסכמה של רוב בעלי הדירות בבניין. התקנה של מעלית – גם היא כלי מרכזי בדרך לשיפור ההתניידות ואיכות החיים של הסובלים מהמגבלות הפיזיות – דורשת רוב מוחלט יותר, של שני שליש לפחות מבעלי הדירות.

כך בעלי מוגבלות בניידות ממשים את זכויותיהם הרפואיות

הנושא של מימוש זכויות רפואיות בישראל נחשב במקרים רבים למורכב בכל קנה מידה. למרות שיש תקנות די בסיסיות וחד משמעיות לחלק מהזכויות, המימוש שלהן בפועל דורש מעבר במסלול ביורוקרטי עמוס בתחנות. בדרך כלל חובת ההוכחה של מצבו התפקודי הרעוע מוטלת על האדם עצמו, ועליו לעשות זאת באמצעות מילוי של טפסים שונים, המצאת מסמכים וחוות דעת מרופאים מומחים וכן הלאה.

המפתח העיקרי לקבלת הזכויות, עם זאת, הוא ביצוע הפעולות על פי הספר ובסדר הנכון: אדם אשר מתחיל כבר לבצע את ההתאמות, השיפוצים והשינויים במבנה, אבל רק לאחר מכן מגיש את הבקשות לקבלת הסיוע, צפוי להיתקל בסירוב. חשוב לראות מהו אופן הגשת הבקשה בכל אחד מהמקרים, בהתאם לזכות שמעוניינים לממש או לגורם דרכו מתנהלים. מכיוון שמדובר בתהליך שעלול להיות ממושך באופן יחסי, מומלץ לא להשתהות אלא לבצע אותו בהקדם האפשרי מרגע שבו מבינים את הצורך בפתרונות ההנגשה.

ניתן בהחלט להתייעץ עם חברות המספקות פתרונות הנגשה למבנים, כגון אלקטרה תעמל. חברות אלה יכולות לכוון קודם כל את האדם לגבי הפתרונות המתאימים לו ביותר, ללוות אותו בתהליך התכנון וההתקנה ואף לשמש בחלק מהמקרים כתובת לכל שאלה הנוגעת לצדדים הטכניים של התהליך.

 

אולי יעניין אותך גם:

תו חניה לנכה – זכות הניתנית לנכים המתקשים בהליכה

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי