זכויות רפואיות במהלך ההריון

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


היריון אינו מחלה ונשים הרות לא נחשבות כחולות, ובכל זאת בתקופת ההיריון האישה עוברת שינויים גופניים, שיכולים להשפיע על מצב בריאותה. מכיוון שהיריון הוא דבר חשוב ויקר, נשים הרות צריכות לשמור על גופן ועל בריאותן, לשם תקינות ההיריון ובריאות העוברים.

זכויות רפואיות בקופות חולים בזמן הריון

ההיריון מחולק לשלבים בהם האישה צריכה לעבור בדיקות שונות לצורך בריאות העובר ותקינות ההיריון. קופות החולים ממנות חלק מהבדיקות, ובחלק אחר שלהן יש השתתפות בעלויות.

  • בדיקות גנטיות– בדיקות המאתרות נשאות של מחלות גנטיות ותסמונות לפי מוצא ההורים של בני הזוג. רק בדיקת טיי- זקס ממומנת על ידי קופות החולים, כששאר הבדיקות על חשבון בני הזוג.
  • אולטרסאונד ראשון– בדיקת דופק העובר, גודל העובר, גיל ההיריון ומיקום ההיריון. הבדיקה ממומנת על ידי הקופות.
  • שקיפות עורפית– הערכת סיכון הימצאות של תסמונת דאון. הביטוחים המשלימים משתתפים בעלות הבדיקה.
  • סיסי שלייה– בדיקה דומה למי שפיר שמאתרת הימצאות מחלות או תסמונות. הבדיקה היא על חשבון הקופה ומתבצעת בבתי החולים או במרפאות נשים.
  • סקירת מערכות (מוקדמת ומורחבת)- בחינת כל אברי העובר, חיצוניים ופנימיים, ואיתור נוסף של מחלות ושל תסמונות. הביטוחים המשלימים משתתפים בעלות הבדיקה.
  • חלבון עוברי– בדיקת דם לאיתור מומים שונים. נעשית בקופות החולים.
  • מי שפיר– בדיקה לאיתור מומים, הפרעות ומחלות. קופות החולים מממנות את הבדיקה לנשים מעל גיל 35.
  • העמסת סוכר– לאיתור סוכרת היריון. ממומנת על ידי הקופות.
  • הערכת משקל העובר– ממומנת על ידי הקופות.

זכויות נשים עובדות בזמן הריון

נשים הרות שעובדות זכאיות למספר הטבות במסגרת הזכויות הרפואיות עקב ההיריון:

  • היעדרות מעבודה מסיבות רפואיות: אישה הרה זכאית להיעדר ממקום עבודה לפי צרכיה הרפואיים בכל התקופה, כגון מעקב הריון ובדיקות נלוות או מנוחה לאחר הפלה (מלאכותית או טבעית).
  • מספר הימים בהם אישה עובדת יכולה להיעדר ממקום עבודתה לצורך בדיקות היריון תלוי בהיקף משרתה ובמספר השעות השבועיות בהן היא עובדת.

זכויות רפואיות בהריון – שמירת הריון

יש מקרים בהם ההריונות מסתבכים ונשקפת סכנה לאם ולעובר, ואז האישה חייבת לשמור על גופה לבל יופסק ההיריון. במקרים כאלה, על האישה להפסיק כל פעילות וכל עבודה שהיא עושה ולהתחיל תקופה של שמירת היריון. בעבור התקופה שבה האישה מחויבת לשמירת היריון היא מקבלת "גמלת שמירת היריון" שהיא תשלום עבור התקופה בה האישה שוהה בביתה על מנת לפצותה מבחינה כספית על כך שאיבדה משכרה באותה תקופה.

"גמלת שמירת היריון" משולמת מביטוח לאומי בגובה המשכורת אותה קיבלה האישה ממקום עבודתה בשלושת החודשים שקדמו להפסקת העבודה. הגורם שקובע כי האישה צריכה להיות בשמירת היריון הוא הרופא האישי המטפל בה .

נשים שזכאיות לקבל "גמלת שמירת היריון" חייבות להיות נשים עובדות תושבות המדינה (שכירות או עצמאיות) ששולמו עבורן דמי ביטוח לאומי על שישה חודשים לפחות מ- 14 החודשים שקדמו ליום בו נאלצו להפסיק לעבור עקב הצורך בשמירת היריון. נשים אלו צריכות להציג לביטוח לאומי אישור מרופא מומחה למחלות נשים ולידה, שקבע כי עליהן לצאת לתקופה של 30 ימים ברציפות בגין שמירת היריון. נשים שמעוניינות לקבל את "גמלת שמירת ההיריון" מביטוח לאומי, לא תוכלנה לקבל תשלומים עבור שמירת ההיריון מכל גורם אחר.

במידה והאישה נאלצת להישאר בביתה לצורך שמירת היריון יותר מ- 30 ימים והרופא המליץ על כך, היא זכאית לקבל "גמלת שמירת היריון" עבור תקופה נוספת אם הייתה בשמירת היריון במשך 14 ימים או יותר ברציפות.

למידע נוסף:

דמי מחלה

זכויות רפואיות לאם

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי